Det er vanskelig å se forskjell på de to partiene for tida.
Det handler mest om hvilke sponsorer de har og hvilke medier som støtter dem.
Det er f.eks. konstant flertall i befolkningen for en mer sosial helsetjeneste, men så lenge begge partier tar imot penger fra helseindustrien og forsikringsbransjen, så vinner disse frem på bekostning av befolkningen. Man fortsetter som før. Industrien får sin profitt og den stemmegivende befolkning får ingenting.
Slik er det på alle politikkområdene. Det er legalisert korrupsjon som fratar folket sin demokratiske makt.
Og enda mer alvorlig blir det når forsvarsindustrien får innflytelse på utenrikspolitikken. Da blir det selvsagt krig!
Og nettopp her ligger det kanskje sterkeste argumentet for Trump VS Biden, at han har vist seg å være enerådig nok til å stå imot presset fra krigsindustrien og lobbygruppene, f.eks. i Syria, hvor han til tross for massivt press om gjengjeldelse etter “gassangrep” gikk for en minimumsløsning og sendte noen få raketter etter å ha varslet på forhånd. Ingen ble vel drept, så vidt jeg husker. Applaus til Trump der!
Hadde det vært Biden, er jeg redd det hadde blitt soldater inn og regimeskifte i Syria og en katastrofal krig / borgerkrig som vi hadde hatt gående den dag i dag med hundretusener drepte.
Biden virker generelt mye svakere overfor krigslobbyen. Han synes også å trives med å vise “styrke og handlekraft” gjennom militærmakt. Snart får vi nok massive angrep mot Iran. En ny og enda større katastrofe i en lang rekke.
Så har vi Nikki Haley som i flere år har vært en enda større krigshisser enn både Trump, og Biden. Likevel er hun åpenbart vestlige mediers foretrukne kandidat på republikansk side. Hennes entusiasme for krig stilles det ikke spørsmål ved overhode.
Det er mye viktigere at hun ikke er Trump og dermed ikke på noen måte vil true det sittende “establishment”, som også norske medier har blitt så opptatt av å beskytte. Men det er en annen debatt.
Krig/fred er ikke engang på lista over saker media er opptatt av i forbindelse med valget,
Sett fra Norge er jo utenriks viktigere enn interne skattejusteringer i USA, og krig/fred det spørsmålet som i størst grad kan ramme oss.
Og på dette spørsmålet er jeg villig til å gi Trump terningkast 3 mot Bidens 2.