Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Du har helt rett, men begge partiene holder på sånn. Valgsystemet i USA gir naturlig grunnlag for et to-partisystem, og i et spill med bare to konkurrenter har det å hindre motstanderen samme nytte som å bedre sin egen innsats. Derfor bruker begge sider betydelig med ressurser på taktikkeri som ikke gavner noen, men som svekker motparten nok til at man tror man bedrer egne sjanser ved neste valg. Da får du Republikanere som stemmer ned forslag som ville bedret ting de sier de har høyt på agendaen, fordi de ikke vil gi uinformerte velgere inntrykk av at Demokrat-forslag får ordnet ting fra Republikanernes dagsorden; og Demokratene gjør det samme med sin dagsorden.

Det er også derfor (ikke bare kulturforskjell) at politisk reklame i USA så ofte er ren sverting av motstanderen. I et flerpartisystem er det ueffektivt for f.eks. FRP å lage en reklame som sier SP er dårlig, en som sier AP er dårlig, en som sier SV er dårlig, osv, når alternativet er å lage én som sier FRP er bra. Men om du ikke trenger overbevise noen om at Demokratene er bra, bare at Republikanerne er verre, så kan du fint lage svertereklamer. Ulempen er at dette er vanvittig polariserende, siden du mater halve befolkningen med negativ retorikk om den andre halvparten av befolkningen; og dette kommer på toppen av at det er en reell politisk konkurranse mellom kun to sider som ville gitt noe polarisering selv uten skitkasting.

Amerikansk valgkamp er utrolig heslig, og det er skremmende at en så mektig nasjon har et så dysfunksjonelt styresett.

13 Likes

FBI konkluderte med korrupsjon.

After nearly a year and a half of investigating, neither appears true. What is true, and now documented, is that Hillary Clinton and her family foundation both benefited handsomely from Russian corruption.

They also obtained an eyewitness account — backed by documents — indicating Russian nuclear officials had routed millions of dollars to the U.S. designed to benefit former President Bill Clinton’s charitable foundation during the time Secretary of State Hillary Clinton served on a government body that provided a favorable decision to Moscow, sources told The Hill.

https://www.investors.com/politics/editorials/russia-scandal-is-real-involves-hillary-clinton/

https://thehill.com/policy/national-security/355749-fbi-uncovered-russian-bribery-plot-before-obama-administration/

2 Likes

Det er absurd at Hillary ble kandidaten i 2016, det var så latterlig mange røde flagg toppledelsen i Demokratene burde visst om. Og i tillegg var ikke Hillary en samlende kandidat som kunne ta stemmer fra Republikanerne; demokratene må ha undervurdert Trump noe så vanvittig. Tenk å stå i en tv-debatt og kalle de med Trump-sympatier for “deplorables” og tro at slik kan man vinne et valg! Trump - Clinton var et sant pest-kolera dilemma. Jeg hadde stemt på samtlige andre Demokrater foran Trump, men med Clinton som kandidat måtte jeg tenkt godt over om jeg hadde klart å få meg til å stemme i det hele tatt.

5 Likes

Så her tar du en etterforskning som fakta, mens for Trump, så er en dom bare oppspinn? Vet ikke om du ser dobbelttenkingen her?

7 Likes

Støttepakken Biden ønsker for Ukraina dreier seg da ikke om eksportlisens for salg av våpen til Ukraina som linken din omtaler, men om donasjoner fra amerikanske lager.

Det som mangler er godkjennelse for finansieringen for å erstatte det som blir gitt bort, og Biden og demokratene skjønner veldig godt at dersom det blir gitt bort våpen uten at de blir erstattet så vil det være en gavepakke av himmelske proporsjoner for republikanerne frem mot valget.

Dette er i alle fall slik jeg tolker situasjonen. Nå skal det visst stemmes på nytt til uken, så da får vi bare krysse fingrene.

3 Likes

Nei det ble sagt noe om gammelt nytt som var debunket flere ganger. Mens jeg finner mange saker fra seriøse medier som omtaler korrupsjonen. Det er bare å lete og søke på Google så finner du mange flere.

Disse sakene er underbygget med både øyenvitner og dokumentasjon.

2 Likes

Domstoler som dømmer Trump ser du på som useriøse.

6 Likes

Er ikke dette under deg? Domstoler er useriøse hvis de er useriøse. Ikke hvis de dømmer Trump per definisjon.

Nøye utvalgte Domstoler kan brukes for partipolitiske formål. Det vet alle.

2 Likes

Hadde det vært noe hold i skriverene, så hadde det kommer for retten. En partipolitisk en iflg deg.

6 Likes

Hadde ikke @Morti allerede vært på Google og gjort et søk?

Pussig at man da ikke bare linker til alle disse mange sakene fra seriøse medier som kan bekrefte korrupsjonen.

Er dette typisk når man ser folk “slenger spagetti på veggen” for så å utfordre meningsmotstandere til å motbevise påstandene ved å henvise til å søke på Google?

2 Likes

Splittelsen blant demokratene kan ikke sies å ha vært veldig påfallende i SC om man skal dømme ut fra tallene.

image

image

1 Like

Nei dette er noe demokratene begynte med når Biden kom i det hvite hus. Før det var sånne ting uhørt. Men nå har man jo kunnet følge med på hva som har foregått siste par årene og hvordan. Og har man det så vet man at jeg har rett…

1 Like

Wow! Så kort tid tok det før vi glemte Clinton.

Hvis man mener at domstolene ikke er politisk, hvordan kan en æreskrenkelse være verdt nesten like mye som Mar-a-Lago? :rofl::rofl::+1:

4 Likes

Hade demokraterna hatt en annen kandidat 2016, hvem som helst, så hade ikke Trump hafte en sjanse. Hillary Clinton var vid tidpunkten en av USA mest impopulære personer, på gode grunder.
Att DMEs likevel valgt hon, viser på at DEMS allereda da var et dysfunksjonellt parti. Det er de fortsatt.
Republikanene er idag helt “trumpefierte” men et ser ut som at når Trump faller ifra før åldern (ingen lever før evg) så finns kanskje en mulighet til normalisering. Kanskje. Jeg ser dokk ikke noen slik mulighet før Demokratene.

2 Likes

Er denne verdifastsettelsen hentet fra selvangivelsen som skulle fastsette eiendomsskatten, eller verdien som ble brukt for å fastsette belåningsverdien opp mot banker? Du har kanskje plukket opp at Trump opererer med ulike verdier?

4 Likes

Biden har tatt til vet. Hadde han bare innrømmet tapet litt tidligere så hadde Ukraina sluppet å leve i uvisshet hele denne tiden på om det kom mer fra USA. Han er jo storfornøyd med det han "“fikk til”.

Sikkerhetsavtalen inkluderer de tøffeste og mest rettferdige grensereformene på flere tiår. Jeg støtter den helhjertet, skriver president Joe Biden på X

Forslaget innebærer også at USA skal støtte Israel militært.

Og der splittet han kanskje partiet sitt.

1 Like

Tror du det hadde vært mer samlende hvis han IKKE hadde støttet Israel? NOT!

1 Like

Nei, men jeg vet hvordan palestinske støttespillere i demokratene vil ta det. Sier ikke at han er i en enkel situasjon. Eller at jeg selv hadde visst hva jeg skulle gjort. Men så er ikke jeg president.

Dette argumentet kan brukes om Navalny i Russland, Lula i Brasil og faktisk også Nelson Mandela i sin tid. Alle ble dømt i en rettsal, men jeg mistenker at de fleste ikke ville si at disse var rettferdige.
Partisk er partisk, men aldri i Trump sitt tilfelle. Rare greier.

Det er nytteløst å diskutere dette har jeg skjønt, for man snakker med folk som er så overbevist om sin egen ufeilbarlighet og rette tro. Demokratene er snille - republikanerne er slemme. Trump er hatbarnet fra alle ting som som er vondt og vanskelig i verden. Alle metoder er tillat og ingen prinsipper gjelder lengre. Målet helliger middelet.

5 Likes