Jeg er enig i det du skriver her.
Samtidig, Trump sier jo basically at han ville kuttet støtten til Ukraina og tvunget gjennom en fredsløsning på Ukraina med Russland. Nå kan man argumentere for at Ukraina er Europa sitt ansvar, men skal man argumentere tilsvarende for Taiwan? Er det … Japan sitt ansvar? Eller Australia? Her mener jeg at demokratier må stå opp for hverandre når de blir angrepet av autoritære stater.
Japan har sett av krigen i Ukraina at hvis man ikke har langttrekkende våpen som kan slå tilbake mot hjertet av en angriper, så er man i virkeligheten i det landets vold. Det de anskaffer seg nå er for første gang offensive våpen som gjør at en evt angriper vet at hvis de går til angrep, så får de selv missiler i hodet.
Btw, av andre land som har “skjønt det”, så har du også Polen. De ruster såpass opp at hvis Russland prøver å ta seg en bit, så kommer de til å få en blodig nese.
Så, at USA holder tilbake støtten til Ukraina på måten de gjør nå (jeg skylder på Biden, bare så det er sagt, han har mye makt som president som han kunne ha brukt som han ikke bruker), det vil jeg si er et farlig eksempel å sette. Andre autoritære stater tenker nå at det er mer eller mindre fritt frem, USA vil ikke gripe inn direkte og støtte sine perifere allierte. De er fritt vilt.
Det kan jo være et spill fra USA sin side, at de lar resten av vesten kjenne på hvordan det er å stå litt alene, slik at de øker sine forsvarsbudsjetter. I så fall er de i ferd med å lykkes. Hvis de så i løpet av 2024/25 øker støtten til Ukraina vesentlig, så kan man jo tenke at den teorien er bekreftet.
Hvis USA bare fortsetter å sitte på ræva i forbindelse med krigen i Ukraina, så tenker jeg heller det er en bekreftelse på at USA er i ferd med å bli mer og mer i isolasjonistiske. Det har skjedd to ganger tidligere i historien, ved første og andre verdenskrig.