Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Hvordan er prosessen på demokratene sin side? Er Biden automatisk kandidaten, eller vil de også ha en nominasjonsprosess? (Evt er han defacto kandidaten fordi alle tidligere presidenter har blitt kandidaten?)

Samme opplegg som republikanerene. Normalt har de åpnet i samme stat, men det ble noen endringer og jeg vet ikke helt hvorfor.

Er det ikke i så tilfelle legitimt å diskutere konsekvensene av hvem som eventuelt blir valgt?

Er memes eller hvor mye en president har spilt golf relatert til evt konsekvenser av valget?

1 Like

Ja det var hoveddelen av mitt innlegg, som går på hvor radikal Trump oppfattes hos den delen av velgermassen i usa som er påvirkelig. De som er fast plassert i Maga / Demokrat vil nok ikke skifte så mye mening fremover.

Det er ikke automatikk i at sittende president blir kandidaten, men du må visst typ 140 år tilbake i tid for å finne unntak. Partiet har en nominasjonsprosess, som “alltid” nominerer sittende person.

1 Like

Nei, selvsagt ikke, men jeg oppfattet din reaksjon som om du ikke ville tillate å skrive hva man personlig mener om kandidatene.

2 Likes

Tråden ble opprettet for å diskutere presidentvalget. Og det absolutte flertallet her fikk en god diskusjon. Så har det blitt reagert sterkt på en bruker som ikke bidrar til diskusjonen annet enn å ødelegge kvaliteten og poste støy.

Så det er liksom en balansegang, hvor heldigvis nesten alle skjønner hva som gir god diskusjon og hva som bare er støy.

4 Likes

https://www.reuters.com/world/us/who-are-candidates-running-2024-us-presidential-election-2023-09-19/

MARIANNE WILLIAMSON

The best-selling author and self-help guru Marianne Williamson, 71, has launched her second, long-shot bid for the White House on a platform of “justice and love.”

DEAN PHILLIPS

Dean Phillips, a little-known U.S. congressman from Minnesota, announced in October he would mount a long-shot challenge to Biden because he does not believe the president can win another term.

Er dette virkelig motkandidatene til Biden? :crazy_face:

Tror vi kan slå fast at Haley ikke blir Trump sin VP.

3 Likes

Jeg tror de to har veeeeldig mye å være uenige om.

1 Like

Hvem vil bli en ny Mike Pence? VP må trolig hentes fra Masochist-forbundet.

7 Likes

Ser mange tor det er vivek, jeg har også en knapp på det.

Spenstig fyr det. Er vel han som vil legge ned hele fbi osv? Får jo Trump til å fremstå som mild.

3 Likes

Ikkje om Europa tar seg i sammen…

Trump bruker businessverdens taktikker. Han går høyt ut for å få mer igjen til slutt. Han skremmer europa litt. Så latterligjør de han som svar. Men 2 år etterpå har hans advarsler blitt til virklighet og alle følger plutselig rådet hans.

De som ikke skjønner at dette er en suksess skjønner heller ingen spøk uten at man legger ved en smiley med blinkefjes. De kan ikke kommunikasjon.

Dette er et stort problem ved valg. Den store majoriteten skjønner ikke nøyanser i politikerspråk. Det ser vi selv norske journalister ikke klarer så lenge språket det forgår på er engelsk. Det blir gjort feilaktige oversettelser som totalt forandrer budskapet. Eller det forandrer budskapet på en ømfintlig måte som også går majoriteten hus forbi. Det eller det andre avhengig av om nøyansen er med vilje eller ikke.

Å gå høyt ut på banen er ikke unikt for Trump, men en velkjent taktikk i politikken verden rundt. Men Trump ville øke budsjettene til Europa. Han var til stede på et samarbeidsforum. Han vil jo ikke øke europa sin andel av Nato budsjettet for å legge ned alliansen. Men media vil ha sensasjonsoverskifter. Og massene går fem på hver gang.

4 Likes

Jeg hater ikke Trump, la det være klart! Jeg misliker han sterkt, sikkert like mye, og kanskje mer enn andre her misliker Biden og Kamala og Demokratene. Har også svært lite i mot republikanere, med unntak av MAGA-kulten. Jeg tenker det må være et akseptert standpunkt å proklamere uten at snøflak skal begynne å smelte.

Golf er relevant all den tid Trump utallige ganger kritiserte Obama for å spille mye golf, når han selv spilte nesten dobbelt så ofte. Han sa sågar i 2016 at når han ble President så ville han ikke få tid til å spille golf siden det kom til å bli så mye jobb i det Hvite Hus.
"Obama played golf once every 8.77 days as president. Trump, conversely, has been at a golf club once every 4.92 days so far.

Andre kilder viser enda høyere tall i disfavør Trump, men det spiller ingen rolle for poenget, som er at Trump lyver om alt og alle, og hans handlinger opp gjennom årene, i mine øyne, sier alt om mannens moral og karakter, og hva han kan være kapabel til å gjøre.

Ser for øvrig ikke at jeg har postet noen memer i denne tråden. Den eneste memen jeg kan se er den du postet litt lenger opp.

image

5 Likes

Joda, det gjorde du, den ble rapportert. Fordi folk er lei støy.

At Trump lager en meme av en motstander er forsvådit høyst relevant å diskutere. avslører litt hvem han ikke planlegger å kjøre som VP.

3 Likes

Hvordan tror dere rettsvesenet vil påvirke valget?

Og når skal egentlig Trump gå i debatt? Sist nektet Biden. Så langt har ikke Trump deltatt på noen valgmøter. Haley sier plutselig at hun heller ikke vil delta nå før Trump gjør det. Egentlig fordi debattene er en vits. Handler bare om skittkasting og svar på spesifikke temaer i stedet for at man fikk legge frem politikken sin. Hele formatet med disse debattene bør endres fra å bare dreie seg om underholdning til å faktisk snakke om selve politikken.

Hvem velger Trump som running mate? Noen tror Haley og andre tror Vivek Ramaswamy. Jeg liker mer Vivek for fremtiden. Tror Haley ville vært lurest.

1 Like

Vivek vil være nitro på tanken i å demontere demokratiet og rettsstaten i USA.
På den annen side er det kanskje en så ekstrem kandidat som skal til for at Donald mister både valget og grepet om det republikanske partiet.

5 Likes

Fellende dom i høyesterett, eller som som har blitt anket til høyesterett og blir avvist før det er vits å snakke noe om det?