Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

MAGA bryr seg null og niks; de vil stemme på han okke som. Trump tviler jeg på kommer til å gå i debatt. Spinndoktorene og valgkampstrategene har så langt overbevist han om at han har alt å tape og ingenting å vinne. Mulig det stiller seg annerledes ift. en debatt mot Biden, men jeg tviler. Fortsatt alt å tape og ingenting å vinne.

Ellers har jeg ikke plukket opp noen steder at Biden har nektet på å gå i debatt med Trump, men noen kan kanskje bekrefte det om det faktisk stemmer?

Ikke at det spiller noen stor rolle, for Biden må vel selv få velge hvem han vil debattere, på lik linje med Trump, eller?

1 Like

Men maga er bare ca halvparten av rep…

Mener jeg har sett tall på 2/3, men fortsatt skremmende mange, selv om det i seg selv er positivt. Problemet til Demokratene er om Republikanerne klarer å få frem en 3. kandidat. En som i sum vil suge flere stemmer fra uavhengige velger, tvilende Republikanere, og Demokrater som ikke vet bedre.

Kennedy har vært på blokken, men skrekkscenarioet for alle i Biden-leiren er nok Joe Manchin.

Ikke veldig optimistisk kan man vel si, om man ikke er på team trump.

Republicans against Trump on X: “According to CNN entrance poll, 68% of Republican Iowa caucus-goers don’t think Joe Biden was legitimately elected president. 63% say Trump is fit to be president even if convicted. It’s a cult. https://t.co/UnS51wxvZt” / X (twitter.com)

2 Likes

Sier kanskje litt om oppslutningen om dette stemmer.

image

Yet, as this report shows, every four years, about 80% of eligible voters do not participate in some of the most determinative contests in our democracy: midterm primary elections.

Så 20% deltar i snitt. Og det er fallende.

1 Like

Det var kun fysisk oppmøte og det var -18 med vind som ga effektiv temp på -40. Resultatet stemte greit med polls.

1 Like

Betyr selvsagt ingenting for MAGA, men vil fakta spille en rolle for alle de andre?

George Conway (@gtconway3 on threads.net) on X: “He was found by a jury to have engaged in sexual assault and defamation and is legally barred from contesting those findings.” / X (twitter.com)

1 Like

Det må være svært enkelt å påstå noe slikt uten å gi nødvendig kontekst for uttalelsen :wink:

Er det noen som ikke har fått med seg det?
Vært debattert mange ganger over tid. Eksempelvis…

6 Likes

Selvsagt sa han det - hvorfor skulle han stole mer på fbi/nsa folkene som pushet Russiagate og som liksom hadde bevis på at DNC-serverne ble hacket av GRU-agenter (fortsatt ikke noen bevis på). Dette er også den samme gjengen som påstod at Hunter Biden-laptop saken var en russisk psyop.

Er du overrasket?

3 Likes

Garantert idiotsikkert dette systemet, ikke sant. Om innlegget er å betrakte som upassende eller i feil tråd så beklager jeg.

image

3 Likes

Kontekst er viktig.

Systemet virker faktisk å være bedre enn selve valget.

5 Likes

Trump snakker nå daglig om at den amerikanske presidenten må ha full immunitet for alle sine handlinger, uansett hva det er.

Skjønner han ikke at om så hadde vært tilfelle kunne Biden fått Trump arrestert, fått Trump/GOP strøket fra å delta i valget eller hva som helst ellers? Dette hadde jo vært oppskriften på et autoritært styre :man_shrugging:
image

4 Likes

Nei? Det betyr ikke det i det hele tatt. Du er fullstendig på villspor. Immunitet betyr at man ikke kan etterforskes eller siktes for noe.
Biden kunne ikke gjort noe av det du foreslår.

2 Likes

Har man full immunitet kan man jo faktisk gjøre hva som helst uten å bli stilt strafferettslig til ansvar, det er jo nettopp det immunitet innebærer. Og som du selv skriver betyr det at du ikke kan etterforskes eller siktes, og da følger det jo at du heller ikke blir straffet :man_shrugging:

Kanskje ta ett år eller fem med juss?

4 Likes

Slik som jeg forstår det er det snakk om at man ikke kan bli anmeldt/etterforsket og siktet fra hvem som helst. Men si at presidenten gjør noe ulovlig så er det vel kongressen? Som vil gjøre etterforskning og fjerne presidenten med tilhørende immunitet, før han eventuelt blir straffeforfulgt.

Grunnen til at Trump tar opp dette kan jo være at demokrater forbereder seg på søksmål for ting de forutser han kommer til å gjøre:

Those taking part in the effort told NBC News they are studying Trump’s past actions and 2024 policy positions so that they will be ready if he wins in November. That involves preparing to take legal action and send letters to Trump appointees spelling out consequences they’d face if they undermine constitutional norms.

Jeg har studert jus. Du vet at Trump er en eks president eller?

2 Likes

Han krever full immunitet; punktum, stopp, ferdig! Er det begrepsforståelsen som svikter når man ikke klarer å ta inn over seg hva full immunitet betyr i praksis?

Dersom Biden hadde full immunitet i dag, da kunne han beordret drap på politiske motstandere. De som utførte drapene ville kunne siktes, men Presidenten ville det ikke vært mulig å sikte innenfor dette lovverket.

Tror ikke man trenger å ha studert jus for å forstå dette, og at det i så fall skulle ha tilbakevirkende kraft for det Trump er tiltalt for, og er dømt for, er en våt drøm som jeg tror og forventer Høyesterett kommer til å vekke han fra.

[Neither civil nor criminal immunity is explicitly granted in the Constitution or any federal statute](Presidential immunity in the United States - Wikipedia)

4 Likes

Tror nok det hjelper å ha studert litt :thinking: