Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Insinuerer du at Trump er nesten like dement som Biden?

1 Like

Hvorfor ikke heller vurdere hvilken politikk de enkelte kandidater står for, i stedet for den enkeltes personlighet og helse?

3 Likes

Di er negative og bittre mennesker og driver ikke med slikt. Det er bare kasting av avføring som gjelder. I praksis nesten apekatter i menneskedrakt.

Men, innlegget ditt gir 100% mening. :+1::clap:

Og mange inkludert meg selv burde tenke den tanken oftere. Det spres som ild i tørt gras. Eller lim på fingrene…

1 Like

Interessant utvikling i media siste dager, plutselig er Biden en surrete gammel man, virkelig et tidsskille, og skjedd bare i løpet av svært kort tid.

Budskapet om at Biden er for gammel kaskaderes ut i media nå. Virker klarere og klarere at Biden ikke kommer til å være Demokratenes kandidat til neste valg, samtidig som det begynner å bli relativt klart at det ikke kommer til å bli Nikki Haley versus Joe Biden, som jo mange mener hadde vært en vinn-vinn situasjon.

Blir utrolig spennende å følge med i USA-valget fremover.

5 Likes

– Hans eget justisdepartement kaller ham dement, i praksis.

Ganske slående!

Tidligere Bill Clinton-strateg Paul Begala mener Bidens forsøk på å slå tilbake er fullstendig feilslått:

– Dette er fryktelig for demokratene. Enhver med en fungerende hjerne vet det, uttalte han til CNN, ifølge Politico .

5 Likes

Douthat her lener passelig i demokratisk retning.

Han mener altså det beste vil være om Biden bare kjører på til Democratic National Convention i august, men så trekker seg og lar konvensjonen avgjøre hvem som skal stille som presidentkandidat (poenget her er å få utmanøvrert Kamala Harris, som han skjønner ikke har sjans til å vinne valget).

1 Like

Tror han insinuerer att Trump er dement (noe ganske mange mennesker som jobber med psykisk helse også mener), men att i hvert fall noen av Biden sine bommer kommer av att han har hatt ett problem med stamming. Har også tenkt tanken selv, men vet ikke nok om det til å trekke noen slutninger.
Men virker som om om begge, Trump mer enn Biden, snøvler litt mer enn de gjorde før, så skulle gjerne sett de finne noen litt yngre kandidater.
Mener selv Trump er direkte farlig som president, og som menneske, Biden har gjort mye bra nasjonalt men internasjonalt sliter han. Han har vel mye flere kompetente og mer eller mindre velmenende folk rundt seg som kan styre landet, noe Trump ikke har, så sånn sett er det vel ikke så farlig med alderen hans, men hadde hvert fint om de kvittet seg med Jake Sullivan.

5 Likes

Av alt det sinnsykt drøye Trump har gjort og sagt som president, er det en episode som for min del skiller seg ut, og som virkelig viser hvilket narsisisstisk, barnslig, absurd og rett og slett ubrukelig vesen denne mannen er.

Og det var sharpiegate

Kort fortalt, twitret fyren at en orkan kom til å treffe Alabama. Det var ikke riktig, og meteorologisk institutt måtte dementere denne tweeten. Og i stedet for å si, beklager, jeg bommet, så tegnet han over kartet med en tusj for å vise at også Alabama ville bli truffet av denne orkanen.

For meg så sier denne absurde seansen alt om fyrens udugelighet.

15 Likes

Reagan mic drop 1984. Selv ikke Mondale (motkandidaten) klarer å unngå å trekke på smilebåndet. Mondale har senere uttalt at han der og da visste at han kom til å tape.

Lite apropos: Reagan var den gangen – som 73-åring – den eldste presidentkandidaten noensinne.

6 Likes

Jeg mener jeg har vært veldig tydelig i å kommunisere hva jeg mener om Trump og hans mentale helsetilstand. At andre tolker og konkluderer annerledes enn meg på bakgrunn av det som legges frem har jeg ingen problemer med, men jeg forbeholder meg retten til å være uenig,

For å gjøre det enda klarere, så gjentar jeg gjerne at jeg mener Trump er en enorm trussel, og at Biden ikke er det, og at Washington som vi kjenner det kan overleve at en visepresident overtar etter Biden. men ikke med Trump som ny president.

Bare så det er sagt så blir ikke Biden yngre med årene, og jeg er redd han kan være ved et vendepunkt, helsemessig, og skulle ønske demokratene hadde en annen kandidat, men tilbake til innlegget du svarte på, hva mener du har bedret seg hos Trump ila. de siste 5 årene?

Det tenker jeg må være et legitimt spørsmål, for bortsett fra å være en dyktig bølle så blir han jo ikke beskrevet som den skarpeste kniven i skuffa av det som har jobbet tett på han. Det regner jeg med du også har fått med deg?

7 Likes

Reagan hadde vunnet alle debatter mot Trump og Biden. Jeg er ingen fan ellers, men som retoriker og debatant var han i en annen liga. Det er nitrist at det er de to gamle gubbene som mest sannsynlig blir kandidater i valget.

5 Likes

Tar med denne, som er hva han klarer å spy ut ila. en tale:

According to the Biden Campaign Trump misstated all of the following during his speech in Harrisburg, Pa:

  1. Trump falsely said he won the Virgin Islands caucus “100%.”

  2. Trump falsely said he won PA twice.

  3. Trump falsely said Biden wants an open border.

  4. Trump falsely said terrorists were taken into this country by the millions.

  5. Trump falsely said we had the safest borders under his presidency.

  6. Trump falsely said Biden will confiscate guns and take away the right to self-defense.

  7. Trump falsely said no one died in Afghanistan during his presidency.

  8. Trump falsely claims “nothing happens” to people who commit assault or murder.

  9. Trump falsely said he worked with the FBI and said that Biden made recovering the documents very difficult.

  10. Trump falsely claimed he was “covered by the Presidential Records Act” when he destroyed documents.

  11. Trump falsely says Catholics are being persecuted.

  12. Trump falsely said electric cars don’t work in cold weather.

  13. Trump falsely said “We never had a country that was doing so well as it was during the Trump four years,” but he left office with fewer jobs than he entered.

  14. Trump falsely claimed he got Mexico to send 28,000 soldiers to the border.

  15. Trump falsely said Mexico took 32% of our car industry.

  16. Trump falsely said everyone coming to the country is a man between 18 and 25.

  17. Trump falsely says there were no terror attacks during his administration.

  18. Trump falsely said Biden tried to ram through an “open border bill.”

  19. Trump falsely said if the bill was passed unions would be out of business.

  20. Trump falsely said Democrats cheat in elections.

  21. Trump falsely said Democrats cheated in the 2020 election.

  22. Trump falsely said President Biden can close the border and the bill is a hoax.

  23. Trump falsely said we don’t have free speech.

  24. Trump falsely said we don’t have a free and fair press.

  25. Trump falsely said he did better in PA in 2020 than 2016.

  26. Trump falsely said they’ll change the name of PA if he’s not elected.

  27. Trump falsely said we’re a failing nation and a nation in decline.

  28. Falsely said Biden is going to empower America’s enemies, unleash misery throughout your state and throughout our country, bedlam and chaos at home and abroad.

The Campaign stated the following as well:

“Every single time Donald Trump opens his mouth, he’s confused, deranged, lying, or worse. Tonight, he lied more than two dozen times, slurred his words, confused basic facts, and placated the gun lobby weeks after telling parents to “get over it” after their kids were gunned down at school.”

https://twitter.com/krassenstein/status/1756336956395360647

Her sier Trump at han leder i alle meningsmålingene mot Obama, og at han vant valget mot Obama. Kan noen fortelle meg når Trump stilte til valg mot Obama og vant? Jeg er lutter øre.

image

Noen som kan forklare hva han prøver å si her?
image

image

7 Likes

At politiske strateger er uenige om strategier er vel ikke veldig uvanlig. eller? Men hvor har du det fra at hans eget justisdepartement kaller ham dement, i praksis?

Alternativ kilde:

Ja, han måtte vel lire av seg noe sånt før eller senere.

For ordens skyld: Personlig synes jeg alle NATO-land burde bruke de har forpliktet seg til å bruke på forsvar. Og jeg synes også at press gjennom diplomatiske bakkanaler for å få land til å gjøre dette er helt innafor. Problemet her er at denne typen uttalelser dessverre på ingen måte er riktig vei å legge press – de skaper nok snarere en reell usikkerhet rundt Trumps vilje til å komme alliansepartnerne i NATO til unnsetning.

6 Likes

Jeg er enig i at alle NATO-land burde bruke det de har forpliktet seg til å bruke. Men hvordan funker det opp mot støtte for Ukraina? Er det win-win-win? Første win er at man får støttet Ukraina og svekket Russland. Andre win er at man får erstattet gammelt materiell med nytt til sitt eget forsvar. Tredje win er at kostnaden for nytt materiell teller mot 2%-regelen.

5 Likes

Det er jo generelt sett en tullete regel, spør du meg. For man kan jo bare kjøpe fryktelige dyre ting (slik vi liker å gjøre her til lands) som ikke gir voldsom forsvarsevne eller er spes. avskrekkende. Finlands forsvar er f.eks billigere, men avskrekkende nok til at Sovietunionen og senere Russland har holdt seg unna fra 1944 og til dags dato. Skrevet mye fint om dette opp gjennom årene på nordnorskdebatt.no

Bare å søke, så dukker det opp mange fine og belysende artikler.

Men nå beveger vi oss i retning off-topic her.

Tilbake til deg: Ja, det burde være win-win-win om man tenker på det slik du gjør. Men det handler fryktelig mye om hva man får for de pengene man bruker.

4 Likes

Det er ikke riktig kjekt å høre det for oss. Men denne typen uttalelser var det som endelig fikk fart på våre egne forsvarsbudsjetter her i Europa.

Husker Stoltenberg sa sist at vi burde lytte og øke våre egne forsvarsbudsjetter. Det var før Russland invaderte Ukraina. Et godt råd var det.

3 Likes

Tror vi er enige om at man må knuse egg for å lage omelett. Spørsmålet er vel mer om man må dryle egget i veggen for å knuse det. Der kan det være at vi er uenige. Men resultatet blir nok omelett uansett. Og det er bra. Jeg er på en måte bare uenig i måten dette gjøres på. Men kan heller ikke 100% sikkert si at det kunne blitt gjort bedre, mer diskret. Jeg skulle imidlertid ønske at det ble gjort sånn / var mulig sånn. Fordi, som nordmann / europeer, så er alt som trekker NATO-alliansen i tvil dårlig nytt.

2 Likes

Jeg tror ikke Trump mener det han sier, men han spiller tøff som vanlig samtidig som han vet at det får ønsket effekt og US må dra mindre av lasset alene om han blir president.

Men mannen til Nikki Haley la ut noe interessant i natt. Han sa:

«Hva er forskjellen på mennesker og dyr? Dyr ville aldri latt den dummeste lede».

Meldingen er siden slettet, og han har i stedet reposted en melding fra kona. Kanskje fordi denne meldingen slår tilbake på demokratene mer enn enn republikanerne.

3 Likes

Ja, for Nikki Haley er jo selvfølgelig en av Bidens største støttespillere, demokrat ut i fingerspissene… :crazy_face:

3 Likes