Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Ja, det er jo slik man på en fornuftig måte formidler sine politiske mål.

Tommel opp for Trump!

1 Like

Funny fani

Hvis de først skal gjøre det de tilsynelatende har gjort, hvorfor ikke prøve å skjule det litt bedre? Ende til ende-kryptering? La være å ta med mobiltlf?

Vet ikke om dette passer best på denne tråden, eller en MEME tråd. Men Finansavisen har i hvert fall trukket to tydelige konklusjoner:
image
image


PS Har ikke lest artiklene, da det helt sikkert ødelegger poenget :man_shrugging:

1 Like

Partypooper her :raising_hand_man:

Finansavisen har ikke trukket en eneste konklusjon. Den første artikkelen er et utsagn fra en aktør i amerikansk oljeindustri som ønsker at Trump skal vinne. Den andre er Hegnar personlig som mener at dersom Trump vinner og nekter å gi støtte til Ukraina så er Ukraina ferdig.

1 Like

Det vil aldri skje. Det som kan skje er at Trump setter krav til en annen fordeling av kostnadsbyrden som Europa kommer til å akseptere.

2 Likes

Hvor senil er Biden egentlig? Naturlig spørsmål. Døm selv.

image

Lytt NØYE på hva han sier etter spørsmål rundt 2:04, når han svarer på spørsmålet om han stoler på Speaker Johnson. Det er hjerteskjærende!

1 Like

Intet nytt GOP.

image

1 Like

Enig eller ikke enig? Jeg er på team Adam.

Principles First on X: “.@AdamKinzinger: “If we’re going to ask young people to sign on the dotted line to die for the country, we have to have members of Congress who are willing to give up their own career for the same cause.” https://t.co/UsoqbRz5Ws” / X (twitter.com)

1 Like

image

image

1 Like

Huff, er det ikke fred å få for stakkars Comer.

image

Fra en av de som kjenner han.
image

4 Likes

bilde

16 Likes

Takk! Kun 68 innlegg siste 21 dager, litt over 3 i snitt per dag; jeg tenker jeg gir meg selv et velfortjent klapp på skulderen :wink: Kunne vært mange færre om jeg hadde vært flinkere til å samle flere poster i ett innlegg, og tenker det er positivt at man har forbedringspotensialer, for verden ville blitt utrolig kjedelig og uten utfordringer om man var perfekt.

3 Likes
3 Likes

Og det illustrerer problemet i hele den vestlige verden: Kapitalanarkiet går foran livskvalitet til så
mange som mulig ( en av demokratiets hovedpilarer).

Kapitalen vinner og det blir veldig synlig når det er viktigere å opprettholde krigen i Ukraina, samt forsyne Israel med alt for mye våpen slik at de I praksis utrydder palestinere.

I mine øyne er hele verden kapitalstyrt, og har kapitalanarkiet ødelagt samtlige av grunnverdiene i demokratiet ( der det var en ideologi).

Det har vært veldig mange muligheter til å resette demokratier ( jeg tenker i sær på Covidkrisen, og grådighetskrisen i 2009), men de har blitt brukt til å berike de rike i enda hurtigere fart enn før isteden.

Hele den politiske balletten spiller nå på høyresiden; Vi sitter igjen med de rødsvarte og de blåsvarte. Ingen av de har som hovedmål å
etterstrebe høyest mulig livskvalitet til flest mulig i ett samfunn.

3 Likes

Sett fra Norge er det utenrikspolitikken som er det desidert viktigste i et amerikansk presidentvalg.

Og det viktigste i utenrikspolitikken er krig/fred.

Vil man starte eller bidra til nye kriger eller konflikter, og i ytterste fall - kan Norge rammes direkte eller indirekte?

Jeg diskuterte med en kamerat før Biden ble valgt og poengterte at dersom det blir Biden, så blir det krig.

Jeg trodde kanskje det ville bli Syria eller Venezuela, men det endte foreløpig med Ukraina, Palestina og nå også Yemen.

(De andre to er fortsatt ikke utelukket.)

Trump var også under sterkt press fra alle kanter om å gå til angrep i Syria på grunn av de påståtte gassangrepene som Assads regime fikk skylden for.

Trump sendte er par raketter, men varslet på forhånd, slik at minimalt med liv gikk tapt.

Hadde det vært Biden, så hadde han bukket under for presset og gått til full krig i Syria, og vi hadde hatt krig og kaos der den dag i dag, og sannsynligvis et islamistisk terrorregime.

En amerikansk president er under konstant press fra krigsindustrien. Generaler og rådgivere går inn og ut av militæret og private selskaper og inn i politiske posisjoner.

Trump har vist at han har en viss substans til å stå imot denne krigslobbyen, mens Biden er en fullstendig nikkedukke.

For Norge og for verdensfred må man gi Trump terningkast 3, mens Biden er ,
certified, terningkast 1.

4 Likes

Ikke helt uenig. Begge er fullstendig uegnet til å
lede USA, av tildels ulike årsaker. Utenrikspolitisk for Europa er Trump i mine øyne verst, fordi han svekker NATO, og får Russland til å tro at de kan vinne krigen. Jeg har ikke mye te overs for Macron, men det er viktig at han har markert at EU også utenom NATO kan bidra ( muligens også med personell). Også von der Leyen gjør noe riktig her for en gangs skyld.

Vi står foran WW3 sålenge Putin er der, og det haster med å få ham fjernet med alle midler og så fort som mulig. Tyskere burde jo skjønne litt, som har erfaringer med tiden rett før Hitler gikk til krig og tiden deretter….

Norge må være langt mer aktiv til å påpeke farene for at russere vil ha herredømme over Nordøstpassasjen.

5 Likes