Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Tror du ikke det kan være farlig om Putin vinner fram med slik militær aggresjon? Hvilken annen mulighet har egentlig Ukraina enn å bli “enig”, om vesten stanser den militære støtten. Ser du ikke hvor farlig dette på sikt kan bli for Europa, når det samtidig sås tvil om det fremtidige samhold i Nato?
Hva gjør vi om Putin etter han er ferdig i Ukraina, tar for seg av et annet naboland også?

7 Likes

Er jo ganske bra da at EU støtter Ukraina ganske bra allerede. Så kommer individuelle land i tillegg.

Får jo det til å høres ut som USA sitter med hele regningen.

Støtte

6 Likes

Slik jeg ser det er det 3 måter å drive krigføring på; diplomatisk, økonomisk og med fysiske våpen.
Diplomatisk er nivå 1, økonomisk er nivå 2 og med våpen er nivå 3.
Og alle nivåene er det mulig å komme til et sluttresultat, og en deal betyr nødvendigvis løsning på nivå 1.
En løsning på nivå 3 betyr at Ukraina vinner, eller at Russland vinner.

2 Likes

Det var utarbeidet en annen avtale som det ble gjort klart at ville gå gjennom. For mange måneder siden.

1 Like

At Putin er farlig og gjerne må fjernes er helt klart. Livet er ikke slik du vil ha det.

2 Likes

Jeg har lenge sagt at Trump pratet virker. Nato målet går også fremover.

1 Like

Som jeg har linket til tidligere. NATO begynte å øke budsjettene sine lenge før Trumpen kom til makta. Disse begynte å øke når Russland begynte å rasle med sablene i 2014. Så det er ikke ene og alene Trumps utspill som har fått landene til å øke budsjettene.

3 Likes

Nedfelt i NATO er at målsetningen er 2% av BNP.

Ønsker mann å endre spillereglene så gjør man ikke det ensidig underveis i kampen uten å snakke med de andre spillerne.

3 Likes

Jeg velger å gi mesteparten av “æren” til Putin for det, selv om Trump ved å snu ryggen til NATO også har bidratt.

2 Likes

(1) :scream: Scary Larry :scream: :ukraine::fist:t2::us::statue_of_liberty: on X: “Nothing says “today’s GOP” like MAGA Maine state representative Laurel Libby asking what the Nazis did that was so bad and what did they do that was so illegal and how did they infringe on anyone’s rights. JFC. :man_facepalming: https://t.co/WrcZbokhiW” / X (twitter.com)

1 Like

Jeg sier ikke at det er ene og alene. Men det er bare å høre på politikerene det. Og media. Så ser du at Trump påvirker debatten.

1 Like

Trump har sagt at hvis han hadde vært president, så hadde ikke Russland invadert Ukraina. Trump har også sagt at hvis han blir president, så vil han få krigen avsluttet innen 24 timer (24 timer er selvsagt BS, men det er det nå det han har sagt).

Dette må/burde vel bety at hvis Trump hadde vært president…

  1. Trump ville ha gitt klart uttrykk i forkant av invasjonen, at USA ikke kom til å støtte Ukraina med hverken våpen eller økonomiske midler. Mao. en indirekte aksept om at Putin kunne invadere.

  2. Trump ville i forkant av trusler/invasjon gitt Putin et ultimatum om at USA (og UK) ville følge opp Budapest memorandumet som garantinasjon (dvs. ikke opptrådt som Obama da Krim ble invadert - iom. var et et brudd på avtalen) .

Det samme kan en tenke seg at “24-timers” lovnaden består av. Inngå en av tale med Putin om at et gitt landområde er akseptabelt for USA sin del, eller et ultimatum om at hvis ikke Russland umiddelbart trekker seg tilbake, så vil USA involvere seg direkte i krigen. Det vil igjen si at Trump hadde gamblet på at det ville vært så avskrekkende (ved at Putin hadde trukket sine styrker tilbake).

Trump har også sagt at en avtale innen 24 timer kommer til å gavne begge parter (noe som også er BS, men det er nå det han har sagt).

Hva tror du Morti?

Men ikke Budapest-memorandumet. Der Russland, USA og England lovde Ukraina og respekterer deres uavhengighet om de gav opp atomvåpen sine. Deres ord er beviselig verdiløst.

3 Likes

Dette blir bare en avsporing
Hvem blokkerer støtte til Ukraina i Kongressen @Morti?
Hvem i Kongressen er det som indirekte påfører Ukraina tap av menneskeliv og landområder?

4 Likes

Du kan sjekke historikken om hvordan Chamberlain (Britisk statsminister) aldri satt ned foten på Hiltler sin fremgang tidlig. Først Østerrike, så Tjekkia og Polen før det trigget noen reaksjon, delvis fordi Stalin og Hitler ble offisielt kompiser. La oss se, hvem minner mest om Hilter og Stalin idag?

5 Likes

La oss ikke glemme den nasjonalsosialistiske forgjengeren til dagens America First.

1 Like

Trump har sagt at han aldri hadde latt Putin gått inn. Det hadde han ikke turt fordi Trump er uforutsigbar. Biden er forutsigbar som en rollercoaster rullestol.

2 Likes

Jeg tar deg på ignore nå. Du er den andre jeg setter på ignore nå i lag med Floppen. Som Floppen så får du en ignore i en mnd. Dersom du ikke skjerper deg etter det så får du en livstidsban av meg du også. For du er alltid bare negativ og følger etter meg i tråder og mobber. Så du er nok ute nå.

Godt realpolitisk resonnert. Det er her man må skyve sine helhjertede, subjektive følelser.

En avtale/ kompriss skal uansett ta sted før eller siden.

Det er vanskelig å diskutere slikt med folk som har hodet totalt nede i sanden. Snart vil Krim bli ukrainsk… snart vil russerne bli jaget ut av Ukraina… snart vil Putin dø av kreft… nå nærmer det seg en russisk revolusjon… Dette hører man gang på gang, år etter år.

3 Likes

Ouch @Hayen! Forårsaket carpet burn og paper cut på en gang? Velkommen i klubben!