Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Takk, dette er omtrent copy and paste av min analyse som jeg postet her da folk ba meg om en lengre forklaring på hvorfor jeg trodde Trump vant.

1 Like

Jepp, og Trump er som et barn som har funnet pappas whisky-skap.

3 Likes

Trump har ikke peiling på utenrikspolitikk i det hele tatt. Der er hans geografi kunnskap på linje med resten av amerikanerne. Biden vet jo ofte ikke hvilket land han er i han heller.

Men hvis demokratene hadde konsentrert seg om å snakke utenrikspolitikk så hadde de vunnet fordi Trump er sååå dårlig på det. Men det gjør de ikke. I stedet ankelager de han for alt mulig rart og skaffer han en haug med sympatistemmer.

1 Like

Jeg tror ikke at Trump får så mange sympatistemmer. Demokratenes problem er heller at de ikke får overtalt republikanere til å stemme på Biden og at de ikke får opp folk av sofaen eller vekk fra third party. Jeg leser noen av diskusjonene med disse folkene som er så skuffa over Biden at nå skal de proteststemme, uten å skjønne at akkurat det de skal proteststemme mot vil bli enda verre under Trump.

Så ja, venstresiden er full av ravende idioter den også. :slight_smile:

3 Likes

Det er korrekt at Biden mister stemmer fordi de vil protestere mot han og dermed vil Trump få flere stemmer fra folk som tidligere har stemt på demokratene. Det er også mange kjendiser som har snudd og er vokale på dette.

Men du tar feil i at Trump ikke får sympatistemmer. De som er fans av Trump vil jo stemme Trump uansett, men de som er mer objektive og ser urettferdigheten i behandlingen av Trump vil gi sympatistemmer til Trump. Det har mange uttalt i intervjuer.

Det er mange usmakelige og uredelige demokrater også. Folk som Adam Schiff, Jamie Raskin, Kamala Harris, Nancy Pelosi og Maxine Waters er like usmakelige folk for de uavhengige som Trump er. Mange av disse har vært svært aktive i å angripe Trump på , la oss si tynt grunnlag, noe som er med på å gi sympatistemmer til Trump, men også skremmer velgere bort fra demokratene.

2 Likes

Jeg tror at du må ha ganske trumpete briller på for å se disse som usmakelige og uredelige. Teite og naive, ja, men ikke usmakelige og uredelige.

“Trump skal ifølge avisens kilder ha gjort det klart at han ville svart med å bombe den russiske hovedstaden, noe som trolig ville utløst et kraftig russisk motsvar, og kanskje ha vært starten på tredje verdenskrig.”

“I samme tale skal USAs ekspresident ha sagt at han ville gjort det samme dersom Xi Jinping bestemte seg for å sende kinesiske styrker mot Taiwan. Trumps svar var det samme: Bombe den kinesiske hovedstaden Beijing.”

2 Likes

Men forresten, skulle ikke du slutte å diskutere med oss? :wink:

2 Likes

Du har lov til å mene hva du vil selv om du tar feil. Det støtter jeg 100%.

Nevnte jeg deg? Men fint å se at du identifiserer deg blant de uinnvidde. For det stemmer godt med mitt inntrykk. Noen er bare helt forferdelig dårlige til å holde seg saklige og bruker ad hominem konstant. Om man er uvitende og prøver å snakke litt saklig av og til i hvertfall så går det an å diskutere.

Men er ikke Trump en russisk agent? Det høres jo ikke ut som noe som en russisk agent ville sagt. Eller har man gitt opp dette narrativet nå?

4 Likes

Trump er så lunefull og uforutsigbar at det er umulig å plassere han.

1 Like

Han er jo ikke egentlig uforutsigbar. Da har man feil forventninger til ham. Bare gå ut fra at alt han gjør er i egeninteresse. Hvis det er til fordel for Trump selv så blir det gjort. Fordelen kan være økonomisk eller narsissistisk egostøtting. De som har opplevd ham som uforutsigbar er de som trodde at han skulle forandre seg da han ble president.

3 Likes

Enig i at Trump er forutsigbar. Sunn fornuft er hans styreregel. Det er flertallet av verdens befolkning helt sikkert enig i. Ikke at det er viktig for meg å være i flertallet, men det virker som mange tror at norske holdninger er en slags gjengs oppfatning. Akkurat som folk trodde vi kom til å vinne grand prix, men kom aller sist. Fordi ingen føler behov for å pleie interesser med Norge unnatt slike som Hamas og Taliban.

3 Likes

Her er vel et ganske så typisk eksempel på holdninger i Det Republikanske partiet? Selvsagt i en herlig blanding med kristen fundamentalisme.

“Hun var Trumps tøffeste utfordrer under de republikanske primærvalgene. Den gangen beskrev hun Trump som fullstendig uegnet til å bli USAs president igjen, men for få dager siden varslet hun at hun nå vil stemme på ekspresidenten.”

“- Avslutt dem! Amerika elsker Israel, skrev Haley blant annet da hun signerte en israelsk artillerigranat under besøket i landet.”

Hvis Trump vinner så er det ikke pga. hans vinnende vesen eller upåklagelig dyktighet :laughing:

Det er pga. venstresidens sinnsyke holdninger og behov for politisk korrekthet og helling mot alt som er definert som “woke”.

Hylekoret på venstresiden har fått boltre seg både i media og politikken uten at noen har korrigert dem.
Folk er møkk lei. Og det er det Trump vinner på.

Når folk sliter økonomisk og får beskjed om å “omstille”, samtidig som eliten flyr inn til WEF og boltrer seg og definerer politikken på tvers av hva som er positivt for menigmann, selvfølgelig vil dette straffe seg.

Se til Argentinas “Trump” som eksempel. Han fikk vel taletid på WEF, spørs om dem var så fornøyd med det han lirte av seg til dem :joy:

2 Likes

Joe Biden holdt sitt største valg rally i dette valget. Alle 110 studentene hadde møteplikt. Samtidig har Trump 100 000 fans på sine…:grinning_face_with_smiling_eyes:

3 Likes

Jeg tror ikke utenriks er hjertesak for mange nok amerikanere til at det er strategisk å føre en valgkamp på det. Begge partier har garantert kjørt focus groups på hvilke saker folk føler sterkt rundt. Innvandring, økonomi, abort, etc vekker sterkere følelser i den ene eller andre veien.

Pluss at demokratene mister mange unge raddiser av at Biden støtter Israel med våpen. Republikanerne hadde sikkert gjort det samme, men å være ung raddis er jo nesten synonymt med å være korttenkt så mange av de går sikkert samme veien som Bernie-bros i 2016.

Totalt sett tror jeg ikke Dems hadde tjent mye på å flytte temaet til utenriks. Synes dog det var et spennende argument.

3 Likes

De vinner ikke valget på det, men de hadde avslørt Trumps svakhet. På en helt legitim måte.

Økonomi, skatter, avgifter og kriminalitets bekjempelse vinner valget.

Alle følerisakene som abort, wokeness og rasisme betyr ikke en dritt når folk skal stemme. Det er bare å se hvor mange svarte som stemmer Trump.

3 Likes

Hvor hadde han 100 000? Jeg synes at jeg i det siste har lest en del om oppblåste tall som enkelt har kunnet motbevises fordi Trump (du verden) juger. Og jeg går ut fra at du har en lenke til påstanden om Bidens 110 studenter og at det ikke bare er noe du har lest på en av alt-right-sidene du lar fôre deg med løgner og propaganda.

Husk at dette med å juge om oppmøtestørrelse er en ganske opplagt strategi fra Trump fordi han er redd for å tape valget. Hvis han taper så kommer han til å si «mine møter hadde 100000 tilskuere mens korrupte Biden hadde 110 og likevel vant senile Biden. Det beviser at det er juks og at valget ble stjålet igjen.»

6 Likes