Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Demokratene starter en krig annet hvert år. Mens Trump startet ingen. Med krig i Europa ser flere at demokratene er farlige for oss. Da er ikke litt proteksjonisme så viktig.

3 Likes

De som støtter Trump er ikke dummere enn deg, de har bare andre verdier. Akkurat som at de ikke kan hevde at du er dummere enn dem fordi du er motstander av Trump.

Denne debatten kan veldig enkelt polariseres til ren skittkasting om vi først begynner. Jeg tror det vil ha langt mer verdi å argumentere, analysere, og dele lenker for å informere, enn det vil ha å etablere eget standpunkt ved å kalle alle meningsmotstandere idioter.

Jeg kunne aldri tenkt meg å stemme på Trump selv, men jeg synes det er mer spennende å lese tilhengerne hans her på forumet prøve å forklare meg hvorfor de mener jeg tar feil, enn jeg liker å lese vitser som koker ned til “Trump er dum”.

7 Likes

Kan anbefale denne podcasten, for å få med seg det viktigste som skjer mot valget. Kommer 1-2 episoder i uka.

1 Like

Trump the anti-war president was always a myth

https://responsiblestatecraft.org/2021/01/20/trump-the-anti-war-president-was-always-a-myth/

1 Like

Fakta sier noe annet.

2 Likes

All in on Yemen — U.S. support for the Saudi- and UAE-led intervention in the war in Yemen is one of the most egregious examples of destructive militarist foreign policymaking in years. Not only did Trump do nothing to end U.S. complicity himself, he repeatedly used his veto power to override bipartisan majorities in Congress that tried to stop U.S. military involvement and block the flow of arms to the conflict.

Det er vel de samme folka i Yemen som nå angriper shipping?

and failed to extend the critical New START Treaty with Russia

Like greit, tipper Russland ga faen og gjorde som de ville samme hva?

Ja vi venter i spenning, men jeg jeg tror demokratene til slutt snubler seg over målstreken, men for all del……

https://youtube.com/shorts/g9VWGSLO-C8?si=d52GKD8BwsuvDkFi

Vi kan vel i det minste være enig i at populisme og konspirasjonsteorier har mindre grobunn dess høyere utdanning og livsvisdom mottakere har?

3 Likes

Både Trump og Biden er mer mislikt enn likt, folk kommer til å stemme på en av de fordi de stemmer mot den de liker dårligst. De to får veldig lik oppslutning i nasjonale målinger nå.

Av alternative kandidater på Rep-siden er det et par navn, men ingen som er i nærheten av Trump.
På Dem-siden skal det mye til å få kandidaturet foran en sittende president som kan stille til ny periode, det skjer svært sjelden.

USA ligger altså an til å måtte velge mellom to upopulære, og jeg vil si uegnede kandidater. To-partisystemets problemer er blitt ekstremt synlige.

3 Likes

Noen ganger er krig ikke til å unngå. Hvor mye er freden verdt i Ukraina, om Trump lar Putin få hele eller deler av landet som premie for sin aggresjon? Hvor mye er fremtidig fred i Europa verdt, om Putin får lov til å forsyne seg videre, siden Trump har sagt at USA ikke vil bistå Europa?
Sett i fra denne vinkling, er antagelig dette valget i USA det viktigste for Europa noen sinne!

4 Likes

Har Trump sagt han ikke vil hjelpe hvis ett Nato-land blir angrepet? Vet han truet med å trekke usa fra nato hvis ikke de overholdt forpliktelsene sine, men det er ti forskjellige ting.

Noen betraktinger om kandidatvalget i Iowa. Trump mener han vant for andre gang, men lar den kognitive biten ligge for nå.

“49% of Republicans who took part in the Iowa caucus chose someone other than Trump.”

" In 2016 Senator Ted Cruz took the win, in 2012 it was Fmr. Senator Rick Santorum who pulled off an upset and in 2008 Mike Huckabee won it. None of these candidates went on to be the nominee."

"got 50-some-thousand votes, the lowest number of votes anybody who’s won (Iowa) got.”

Det kalde været får noe av skylden for det lave oppmøtet, og det kan sikkert stemme.

[“The number of caucusgoers comprised 15% of Iowa’s roughly 752,200 registered Republicans. That falls short of the 20% to nearly 30% of Republicans who caucused in recent years, experts say.”](Iowa Caucus turnout: 15% of state's registered Republicans show up)

Det kan hende Trump kan få en slutt på krigen i Ukraina, men jeg er usikker på det. Det er lettere å ikke starte en krig enn å få slutt på en.

Uansett tror jeg andre potensielle krigshissere tenker seg om to ganger om Trump blir president igjen. Og det er poenget med lederstilen/metodene hans også.

3 Likes

I likhet med Ukraina så går også Taiwan en “lys og trygg” fremtid i møte med Trump som president.

image

4 Likes

Ja, det har han sagt. Mener det var til EU lederen. Var for kort tid siden referert i en annen tråd, Antagelig i Politikk tråden.

4 Likes

Altså, hva tror Trump vil skje hvis Kina tar Taiwan? Jeg antar de feks får Apple til å flytte mer produksjon til Kina for å fortsatt få chipper. Setter amerikanske selskap på sanksjonslista osv. Dvs at USA på kort sikt er fucked. Det tar årevis å bygge fabrikker og det er TMSC som ligger lengst fremme. (70% av high end chipper lages i Taiwan)

Bare så det er sagt, så har Taiwan brukt chip produksjonen strategisk for å få noe vesten trenger, slik at de vil bli forsvart. Slik som kuwait, som USA beskyttet pga oljen.

3 Likes

Jepp, uten noen form for kontekst (typisk skittkasteartikkel, lett å finne men vanskelig å forstå). Men det har sikkert noe med Nato sin dårlige holdning til avtaler med usa og gjøre. Noe Biden ikkje bryr seg nevneverdig om. Men som Trump ikkje er redd for å utrykke. Og der er eg enig med Trump. Skal Nato ha støtte så må di jo holde avtalene sine, eller så blir det jo bare tull…

2 Likes

Kan være enig i at det er på høy tid at Europa sørger for i større grad å stå på egne ben militært. Men Trump sitt utsagn blir enda mer alvorlig sett i sammenheng med den økende motstanden i Det Republikanske partiet mot å bruke penger og ressurser på andre enn seg selv.

2 Likes

Usa har strekkt seg langt for oss før, og di gjør det sikkert igjen, spesielt om vi strekker oss for dem likeså. Men for oss å hvile på det blir litt teit… folk og land for den del virker for meg litt som at di ikkje tar “selvstendighet” på alvor, enn så viktig det faktisk er… både moralsk og ja, alt lissm

Har sagt det før og sier det igjen. Grenseløshet er ikkje en bra ting…

1 Like

Å hvordan ville da forholdet mellom usa og Storbritannia utspille seg fremover? Bare vrøvl fra Trump.
På siden er det på høy tid at NATO går aktivt inn i krigen Ruskis fører mot Ukraina.

1 Like