Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Tipper de ender på 49%-51% eller noe i nærheten, ikke 1% mot 99% :stuck_out_tongue: Den reelle forskjellen i popularitet forveksles nok her med isolert underholdningsverdi. Er ikke akkurat fristende å se Biden tale, men Trump er underholdende for både de som liker og ikke liker han.

4 Likes

Jeg synes at vi Trump-skeptikere også klarer å skrive en god del om hvor håpløs Biden er.

3 Likes

Det er normalt. Denne gangen tror jeg det blir 53-47.

Og så vinner Trump alle vippestatene.

2 Likes

Hvis man tror på Trump, så kan vel bare Biden stjele valget igjen? :stuck_out_tongue:

2 Likes

53-47 og 5-2 i vippestater vil bli kalt en knusende seier.

2 Likes

Problemet er jo at Morti akkurat på dette eksempelet sammenligner “appelsiner og pærer”.

Ene eventet er en stor utendørs sammenkomst. Det andre er en innendørs sammenkomst på et college.

Jeg vil tro @Morti hadde vært kjapt ute å poengtert absurditeten med å sammenligne mengden av folk på 2 slike events, hvis Trump hadde hatt vært den som gjorde noe slikt på en mindre arena, og venstresiden hadde lagd poeng av at han hadde mye mindre folk der.

Det andre som er skummelt, som og blir bevist litt av Morti her er dette.

Alle tallene viser den reelle forskjellen i popularitet. Det er essensen. Og noe dere bør merke dere. Biden har ikke sjangs til å vinne valget uten juks. Evt. 3. verdenskrig. Det er de 2 sjansene han har.

Forløpige målinger er ganske tett, med noe som ser ut til et knapt flertall til Trump.

Problemet er at Trump har lirt av seg hvor alt annet en seier til han, bare bekrefter et rigget system. Noe som over tid har blitt en sannhet blant tilhengerene.

Legg til dagens algoritmer og hvodan nettleseren og sosiale medier blir fylt med ting du “liker”. Så vil jeg tro feeden til Morti er en anelelse tyngre veid mot Pro Trump og Anti Biden. Dette vil være det motsatte hos en som er Pro Biden selvfølgelig.

Så kan man se på ordbruken i de to forskjellige leirene. Er vel ikke en dag uten at Trump kaster uttrykk den ene eller andre veien. Det er stort sett mye personangrep mot alt og alle som ikke er på hans lag.

Glimerende eksempel var det han lirte av seg på memorial day. Istedenfor å ta en pause fra å angripe og drive med personangrep, så endte posten opp med å handle om han selv.

Skal bli et spennende valg.

:popcorn:

8 Likes

Og hvis meningsmålingene etter hvert begynner å svinge over mot Biden og han vinner valget, da er det selvfølgelig juks? Eller vil du godta en Biden-seier? (Ikke at jeg på noen som helst måte sier at Biden kommer til å vinne, fordi akkurat nå kløner Biden og Demokratene noe så sinnsykt at de må gjøre noen skikkelige populistiske sprell for å snu skuta før valget.)

1 Like

Biden har kun møter på college. Fordi der må alle møte opp om de vil eller ikke. Ingen problem for han å bestille konsertarenaer om han tror folk vil komme.

2 Likes

Ting har overrasket før.

Ingen trodde Trump skulle vinne over Clinton når det skjedde.
Få levner Biden noe kjangs denne gang.

Som sagt, det blir et spennende valg.

1 Like

Rettssaken er spennende å følge. At de nå bruker tid på å friske opp hukommelsen av disse vitnemålene betyr for det første at de ikke tar saken lett og bare lirer av seg en kjennelse. Og så kan det tenkes at det også er snakk om at en del av juryen har lyst å få på plass argumenter for å overbevise andre deler av juryen.

Man skal ikke se bort fra at det er snakk om 11 personer som er ganske enige og så én Trump-tilhenger som de prøver å overbevise til å følge dem. Så her kan det bli mange utfall. Bortsett fra at en fullstendig frifinnelse høres veldig usannsynlig ut. Tror vel kanskje at det blir fellende på noen av punktene og hung jury på noen andre. Eller hung jury på alle punkter. Fellende dom på alle punkter er vel også litt usannsynlig.

2 Likes

Er det noen som har noen kilder som beskriver slik oppmøteplikt? Jeg ser du har nevnt det noen ganget Morti, men jeg er ikke kjent med at det faktisk er en greie, dog vet jeg det er en ting som gjentas.

Merk at sittende president har en del ting det forventes at han taler på selv om det er valgår, bl.a. noen graduations. Det skal egentlig ikke være valgkamp selv om det ofte blir det i valgår. Er det slikt det siktes til? Jeg kan gå med at de fleste nok vil gå i sin egen graduation uansett hvem som taler, men det er ikke rallies i samme forstand som Trump sine.

Det har vært Biden-kampanjens strategi å ha mange små møter i stedet for store rallies forresten, det er selvsagt lov å tenke at det er fordi han ikke er populær nok til å fylle en stadion, men polls viser ikke så enorm forskjell. https://www.reuters.com/world/us/more-handshakes-fewer-rallies-biden-2024-campaign-takes-shape-2024-03-26/

" Most of the time, he has spoken to crowds of 100 people or fewer.

The campaign is betting its patchwork approach, of pricey targeted ads, small events that generate local media coverage, radio spots and surrogate appearances - all amplified by social media will help galvanize Democrats and independents needed to re-elect Biden."

Det er to helt forskjellige tilnærminger til samme valgkamp, om Biden lykkes har de muligens laget en ny playbook. Trump kjører det som funket i 2016 (og kanskje også i år).

1 Like

Elever har møteplikt på skolens arrangement.

Hvis man forventer veldig få deltakere så lager man “en strategi om små møter”.

Alle skjønner vel at det blir flaut om man booker en stadion som tar 50 000, men bare 500 møter opp.

I 2020 var unnskyldningen for et elendig oppmøte at demokratene var så redde for Covid. Samtidig var alle konserter fulle. Jeg kjøpte derfor aldri den unnskyldningen. Demokratene gikk på konserter og idrettsarrangement. Men de gikk ikke på Biden sine rally.

Nå er det en “strategi” å holde møter med 100 personer om gangen :rofl::rofl:

Det tror ikke du heller på… Ikke har han mange heller. Trump har flere. Med 1000 ganger flere deltakere…

2 Likes

Og likevel vant demokratene valget…
Jeg skjønner ikke hvorfor du lager så mye oppstyr om oppmøter. Det er ikke der man velger sine nasjonsledere.

Mange drar til mekka. De styrer ikke verden likevel.

Er vel ikke vits å snakke om meningsmålinger heller da :rofl:

1 Like

Her er litt fakta for de som liker sånn bedre enn følerier som Hayen er så opptatt av:

Consider:

  • Just 24% of those 18-29 approve of the job he’s doing.

  • 62% have an unfavorable opinion of him, while Trump gets a net-positive rating — 49%-42%. That’s the highest favorability rating for Trump of any of the age groups. With voters overall, Trump has a slightly higher unfavorable rating (54%) than Biden (52%).

  • Those under 45 and Gen Z/Millennials are the most likely to say they’ll skip the presidential line on their 2024 ballot (12%). Even more bad news for Biden: That’s roughly the same as nonwhites, people in big cities and the Northeast — all key Biden groups and areas.

Younger voters are even less happy than voters overall with how Biden is handling the economy:

  • A Marist poll from April found just 37% of voters 18-29 approved how Biden was handling the economy, compared to 42% overall.

  • An NPR/PBS NewsHour /Marist pollfrom January found just 23% of voters 18-29 approved of his handling of immigration, compared to 29% overall.

  • A recent New York Times/Siena pollfound voters 18-29 were the most likely age group to think Biden is too old to be an effective president. A whopping 82% of them said so, 8-to-12 points higher than every other age group. That was more than 20 points worse than how they viewed Trump on the subject, though he’s only about 4 years younger.

  • An NPR/PBS NewsHour/Marist pollfrom last year found younger voters were more likely to say they had a “real concern” about Biden’s mental fitness to be president. That was also true of recent Marist polls in the swing states of Georgia and North Carolina.

Despite widespread college campus protests this spring, the Israel-Hamas war is not the top issue for younger voters.

Trump and Biden voters are equal in saying they already know who they’re voting for and nothing will change their minds (68% each).

3 Likes

Som sagt, om Biden faktisk klarer å vinne med det han driver med er det skrevet en ny playbook. Men jeg gir Trump bedre odds med kjent strategi.

Den “straregien” er grunnen til at jeg ikke krangler med deg på at Trump har større rallies, det har han, men det demokratene sier er i hvert fall at rallies ikke vinner valg. Og det gjorde det jo heller ikke i 2020.

Du må gjerne vise en kilde, det virker litt søkt. Det er jo ikke barneskoler han besøker.

4 Likes

Litt morsomt det med alder :joy:

Hvis Trump vinner, vil han faktisk ved innsetting være eldre en hva Biden var når han tiltredde perioden han sitter i nå.

Det er ca 4 år mellom dem, men Trump er født ca 5 måneder tidligere.

For min del syns jeg begge er for gammle til å være president.

5 Likes

Helt utrolig at ut av Amerikas anus, så har man 2 dinosaurer å velge mellom.

Tinfoil hatten på så skulle man tro de er plassert der så oss vanlige dødelige skal fokusere på å krangle om hvem som er verst. Noe denne tråden stinker av… Media også stinker av dette.

Hva kreves for at en kollektiv endring skal trå i kraft? Borgerkrig? Går unektelig den veien om ingen tråkker inn bremsen.

Kan si mye rart om RFK jr, men er han en som kan klampe den bremsen gjennom dørken om han får sjansen? Muligens.

Kanskje derfor også Trump er så populær. Om det er en illusjon eller ei, så virker han anti establishment.
Alle er lut lei karriere politikere eller whatever man kaller de, lobbyist snabbsugere er brått et bedre uttrykk.

3 Likes