Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Pure Gold Mining (TSX-V: PGM) đŸ„‡

Kjempebra :smiley:
Skal vi fÄ skikkelig stang inn her da? Drillingresultater har vi allerede fÄtt i form av de siste 2 oppdateringer. Da mangler vi litt hÞyere gullpris bare. Og velkvalifisert hyping fram mot oppstart.
Selv endte jeg opp pÄ et snitt pÄ 2.15. Vet ikke om det er justert for valutasvingninger.

2 Likes

Lov Ä hÄpe, jeg tror hvert fall gullprisen vil jobbe for oss. Vi fÄr se pÄ hypen :slight_smile:

2 Likes

Nydelig karer :+1: Kursen stiger i takt med nedtelling til fĂžrste unse kommer ut av maskineriet.

Litt hĂžyere gullpris nĂ„ sÄ :man_dancing:t5::rocket:

2 Likes

Vi satser pÄ julesnadder med nyheter og champagne ved Äpning, trekke oppmerksomheten opp noen nivÄ. Blir bra, mye Ä se frem til.:clinking_glasses:

1 Like

Siden det er helg tenkte jeg Ă„ dele at jeg sendte inn PGM og FSX til Sprott Asset Management for en rating.

NÄ har jeg jo ikke peiling pÄ hva kriteriene er for vurderelse men jeg ble litt overrasket over en midt pÄ treet vurdering.

Etter Ä ha tenkt litt pÄ det sÄ regner jeg med at det er risikovurderingen som trekker ned en del.

Ser det er mye kompetanse her inne. Har laget en trÄd pÄ Cabral Gold. HÄper noen kan vÊre med Ä sjekke ut dette selskapet som virker som veldig spennende. Vet dessverre for lite om bransjen selv


Syntes det er greit med noen produsenter i portefÞljen ogsÄ. Gran Colombia er utrolig billig. Starter med mÄnedlige utbytter fra neste uke. Utbyttene vil Þke etterhvert som gjelden reduseres. 35 mill $ i gjeld nÄ. Adjusted EBITDA i Q3 pÄ 58 mill $
Litt over 100 mill $ cash.
I tillegg eier selskapet over 50% av Caldas Gold. Colombias neste gruve. Dvs det er allerede produksjon, og denne vil Ăžke til ca 200k unser i 2023.

Hvis noen klarer og finne et selskap med lavere P/E er det bare Ă„ skrike ut.
Pris for alt dette er ca 2.5 milliarder norske kroner.

Relativt nytt intervju ute nÄ

NÄ er jeg ikke jeg noen ekspert heller men det aller fÞrste du mÄ se pÄ nÄr du vurderer inngang er regionen. Det er sÊrlig viktig nÄr det er small cap exploration selskap. De har jo gjerne mindre innflytelse og kanskje mindre fartstid i markedet og det blir da stÞrre risiko i en region hvor myndighetene kan vakle eller i verste fall vÊre fiendtlig innstilt mot nÊringen.

Er spent pÄ om vi fÄr se et oppkjÞp av PGM eller ikke. Og hva en pris eventuelt blir.
2 giganter er allerede aksjonérer. I tillegg har vi Kirkland Lake som MÅ adde til sine reserver og levetid.
Newmont har allerede brukbare reserver, og kan holde pĂ„ dagens produksjon i 10 Ă„r til uten oppkjĂžp. Men blir PGM for fristende sÄ 

Edit
Endel av aksjene som har blitt omsatt de siste dagene kommer IKKE for salg igjen. PGM har nemelig blitt med i GDXJ - Index :+1:

2 Likes

Spennende tider. NÄ ser det ut som vi fÄr den lille drahjelpen fra gullpris som vi hÄpet pÄ. I tillegg hadde vi en liten «sell-Off» i PGM midt i mandagens trading session. SÄ noen lÞse hender er dermed ristet ut, og gullprisen stiger.
Tror lett pÄ en sluttkurs over 3 i dag, hvis ikke gullprisen skulle droppe.

Ligger med en liten oppmuntring for oss som har «slitet» med en fallende gullpris fra i sommer.

1 Like

ekstreeemt interessant video. jeg tror ogsÄ gull er the place to be fremover, mens heeele resten av markedet beveger seg oppover og blir fartsblinde.

Alle kan tjene penger i et sÄnt marked som det her, helt til ingen kan det lenger.

2 Likes

Ja folkens, da er vi i gang :clinking_glasses:

2 Likes

Gratulerer PGM’ere i trĂ„den!

Jeg har lÊrt noe nytt i dag ogsÄ; PGM er partnere med to indianer reservater. Wabauskang First Nation og Lac Seul First Nation. Hva innebÊrer disse partnerskapene?

1 Like

Virker som alle «mÄ sikre seg» mot fremtidig rot og surr i forhold til urbefolkning. En slags form for utpressing.
Ellers kan de komme i etterkant Ä rope ut at Storkapitalen raserer deres forfedres Änder osv. Aviser og raddisene ville slukt agnet rÄtt.

Canadian Nickel fikk akkurat pÄ plass en slik avtale. Limer den inn sÄ du kan du se hva det gÄr i.

1 Like

Jeg skjÞnner tegninga! Du kunne jo kanskje ikke fÄtt sagt det bedre, «avisene og raddisene» :joy:

1 Like

Her ser dere avtalen mellom First Nation.
Mao man inngÄr en avtale om naturen, miljÞet, forvaring og hÄndtering av landskapet. Dette med bytte mot aksjer og % av produksjonen som jo er typisk varemerke i Canada. Dermed er alle parter fornÞyd og tjener felles til interesse.

1 Like

Det er nok en liten pris Ä betale, og fair enough, for minerne Ä inngÄ sÄnne avtaler ja. De risikerer som onco sier et helvete hvis de ikke inngÄr sÄnne avtaler. Og som du sier, sÄ lenge begge parter er fornÞyde sÄ er alt vel!

1 Like

Dette danner grunnlaget for at myndighetene ogsÄ stiller opp med infrastruktur som vei, vann, hÞyspent, initiellt exploration, skattelettelser osv. Viktig, da alt henger sammen.

For de helt spesielt interesserte kan man her se hva parlamentet i Canada sier om lovverket angÄende disse avtalene, ogsÄ prÞvd i hÞyeste rett. Tror det er lurt at man fortsatt har dette, er en god grunn for at jurisdiksjonen fungerer i Canada , bÄde pÄ fÞderalt- og delstatsnivÄ.

1 Like

Blir interessant hva det nye ressurs estimatet blir, da kan vi sammenligne litt priser pÄ verdien og hva et evt bud mÄtte bli.
Kan vĂŠre det dukker opp et bud med de nye estimatene + drillresultatene de allerede har.
Oxygen har alltid hatt intensjon om Ă„ selge prosjekter, ikke drive dem, og man kan jo spekulere i hvorfor de ogsĂ„ har plass i ledelsen fortsatt, mulig som “rĂ„dgiver” i denne prosessen. Som du sier; det sirkler noen sultne gribber rundt dette fristende byttet, alt kan skje.

Edit: Er du med i NFG nÄ ?

Kjenner ikke selskapet, kun nevnt i enkelte sammenhenger, men verdiene dere nevner er ikke ulike QMX Gold som jeg sitter med, da i Quebec Canada.
M&I : 1M.OZ. i 7 omrÄder totalt, 45K.M. pÄgÄende drillprogram, 28% eierskap i store aktÞrer, godt finansiellt, Mcap 58M$. En grei pris pÄ dette nivÄet, sammenlignet med flere tilsvarende selskaper som har en lett spredning pÄ utviklingen av sine omrÄder, fra tidlig- til utviklet. Markedet vil se resultater fÞr man kan forvente en vesentlig stigning.

Som det er med Exploration, betyr bla drillresultatene, hÄndteringen av selskapet med framdrift og Äpenhet samt omrÄdene de opererer i nesten alt. Et godt rÄd er et dypdykk i selskapet, fÞlge alle bevegelser til enhver tid Ä handle deretter.
Det finnes ingen direkte fasit pÄ hva som er dyrt eller billig, hvem som lykkes eller ikke, exploration lever sitt helt spesielle liv. Ett stort funn snur saken pÄ hode uansett, alle har muligheten

1 Like