Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Quantafuel ASA | Quantafuel reaches significant milestones at Skive

Uff den meldingen like ikke markedet.

Dette selskapet er det bare å holde seg unna… Priset til skyhøye 5,5 MILLIARDER… hadde kunne vurdert et lodd på 500 millioner.

Forretningskonseptet er fortsatt genialt, men tidsestimater står ikke akkurat til troende. Fremstår som helt uaktuelt å kjøpe seg inn langsiktig før POC.

Mange selskaper som har gode ideer. Dette er et luftslott

Problemet har alltid vært kommunikasjonen og urealistiske frister. Hvorfor ikke si prosjektslutt ila 21 så har de litt marginer? Hvorfor må de være så spesifikke som midten av q4 når det er så vansklig å estimere?

Tror vi skal langt ned på 20-tallet nå for å være ærlig. Tålmodigheten til markedet må ta slutt en gang.

Derfor man bør avvente POC. Luftslottet blir plutselig veldig reelt hvis/når alt er bevist fungerende.

1 Like

Sitter fullastet i Quantafuel og finnes ikke bekymret. Dette er et oppstartselskap og man må forstå at det krever innkjøring og at kursen kan være volatil. Venter man med å kjøpe til alt er oppe og går vil man kunne gå glipp av en stor oppgang. Har vært med i denne i snart to år. Her vil tålmodighet betales og er ganske sikker på at det vil vises på julegavene i år.

1 Like

Det avhenger av hvor kursen befinner seg i det meldingen om oppnådd proof of concept kommer. I fjor kunne Quantafuel gå til himmels på pur forventinger. Markedet lar seg neppe forføre lengre i særlig grad.

Så du mener det skal opp i 55 milliarder… Bør vel være såpass gevinst når risken er skyhøy

Helt enig i at de har knotet det til for seg selv med stadig brutte tidsfrister. Det er alltid en risiko og investere i aksjemarkedet. Jeg har fulgt selskapet daglig i snart to år og er fortsatt overbevist om det vil svare seg økonomisk å være med turen. I slutten av året tenker jeg vi har fasiten.

Mener nå at nye aksjonærer trenger å se et godt logisk regnestykke på inntjening som forvarer verdi på minst 40 milliarder om dette selskapet skal verdt å satse noen kroner på. Om du skal få fantastiske gaver til jul får du satse på tulipan/multicom vekst😉

hehe utsatt igjen… Jeg er helt enig hvorfor skulle de utstette “bare” 2 uker… De har jo vært utsatt fra 2018 så hva spiller 2 uker til og fra.

Da selskapet la frem tall for første kvartal i mai, var planen å ha «proof-of-concept» i Skive ferdig i løpet av andre kvartal i år. I meldingen tirsdag skriver selskapet at prosjektet utsettes i to uker, fra slutten av tredje kvartal til midten av fjerde kvartal.

Nesten to år siden jeg kjøpte meg inn her, så snittprisen er selvfølgelig så lav at jeg ikke er stresset på dagens nivåer. Den kan falle 50 % til og fortsatt sitter jeg med gevinst. Så julegaver blir det nok uansett :wink:

Bøhn sa vel også at så lenge vi ikke melder noe annet, er vi on track. De har nok skjønt det før idag at de ikke kom til å nå poc i tide.

Lista for poc er ikke lagt veldig høyt heller. Såvidt jeg vet er det å kjøre to reaktorer på full kapasitet over en kort periode. Avstanden frem til 4 reaktorer i kontinuerlig full drift virker veldig langt unna etter den meldingen.

Edit: poc er vistnok en reaktor med 90% produksjon i en uke.

Det koker vel til syvende å sist ned på om man har troen eller ikke. Dette er tross alt nybrottsarbeid. Snaps må man forvente. At markedet tar meldingen negativt er vel ikke annet enn å forvente. Det er ulempen med tidslinjer…

Risikoen slik jeg ser det per nå er ikke priset inn. 7 milliarder for et selskap som sliter med poc er litt i overkant.

Det har du nok rett i. Kursen vil nok straffes hardt fremover etter siste melding - som allerede påpekt.

Fra FA+:
Bøhn:"– Folk tenker på dette som svart hvitt. Funker det eller ikke. Det handler ikke om det. Det handler om å øke stabiliteten og driftsparameterne litt etter litt og det greier vi. Vi tar stadig skritt fremover og forbedrer hvordan anlegget kjøres fra uke til uke. Vi kommer dit, og skulle ønske at det skjedde raskere. Sånn er det noen ganger.

– Aksjen faller nesten 10 prosent i dag. Angrer du på at dere satte dere et slikt mål?

– Man kan spørre seg om det er lurt å sette seg sånne mål. Jeg mener man skal forsøke, heller enn å være så veldig forsiktig, sier Bøhn."

Helt vilt at han fortsatt ikke legger inn en vesentlig buffer i guidingen, han burde jo virkelig være veldig forsiktig etter alle skuffelsene de har servert etter emisjonen på 70 kr.
Det er jo åpenbart at de ikke har peiling på når Skive vil være oppe å gå! Det var ikke det de antydet i september 2020, kjipt…

2 Likes

Markedet har jo gitt Qfuel tvilen til gode ved å prise de til 7 milliarder, så her bommer jo Bøhn. De fleste skjønner at det er en iterativ prosess, men selskapet må slutte å kommunisere konkrete datoer, når fremdriften er såpass usikker. På et tidspunkt må man også stikke fingeren i jorda. Lukter litt jalla av dette her etterhvert. Meldingen idag er jo ganske dramatisk, men det pakkes inn i en smølje av floskler og nye lovnader. Ville holdt meg unna denne inntil videre…

1 Like