Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

En liten analyse…

Jfr rapporten fra Q4 2020 (kilde: qfuel-q420-report.pdf (d1kc1xo119v43s.cloudfront.net)):

Our plan is to work with the two lines already in operation towards the summer, and use the summer break to install these modifications, with the ambition to reach commercial production levels on all four lines by end of Q3 2021.

Jfr siste børsmelding i halvårs-/Q2-rapporten (kilde: NewsWeb (oslobors.no) og Media - Quantafuel):

In mid Q4 2021, the Skive plant will undergo upgrades allowing for stable, long-term commercial production.**

Og jfr selskapets finanskalender (kilde: QUANTAFUEL (QFUEL) - DN Investor)

Om vi ser på selskapets opprinnelig plan (jfr Q4 2020-rapporten) så ser det ut til at QFUEL er on-track (men en liten forsinkelse) på å gjøre de endringene (retrofit) de skal gjøre på Skive.

Datoen for når Q3-rapporten legges frem er satt til “mid Q4 2021”. Når rapporten legges frem så vil selskapet rapportere Q3-tallene i tillegg til faktisk status for selskapet og situasjonen på Skive. Iht finanskalendren for selskapet så er 11 nov 2021 relativt nærme “mid Q4 2021” :wink:

Min oppsummering er at ved neste kvartalsrapport så kommer meldingen om faktisk resultat av pågående “retrofit” av anlegget på Skive. Det betyr igjen at de som nå vil posisjonere seg for POC på Skrive bør bruke tiden godt frem 11. november :wink: Men før 11. november får vi nok flere meldinger, les: ny CEO, status i Kristiansund pluss pluss.

2 Likes

Er noe usikker på validiteten til sw. Men QFUEL er jo billig tatt i betraktning prisen for et år siden.

Føler de har driti seg litt ut nå. Kursen hadde fint kunne holdt seg oppe om de hadde vært litt mer konservative i sine anslag for POC. Nå vil vi kanskje se 23kr før noe skjer. Det fremstår mer usikkert nå enn hva det gjorde for et år siden.

Det er heller ikke sikkert det blir så lønnsomt som Bøhn har lagt frem. Problemet er uansett at tilliten i markedet til selskapet er på et bunnivå.

1 Like

Enig, skummelt å kjøpe på dette nivået. Må ha noe støtte først i det minste…

Neste støtte ser for meg ut til å være på 25-tallet. Forseres den er skal den nok ned til 22-23. Under det tror jeg ikke vi ser i år, men drøyer POC enda mer kan den sikkert gå under noteringskurs.

1 Like

Støtten på 25,5 fremstår ikke særlig sterk, lavt volum og under en periode med voldsom optimisme og kursstigning. Den på 24-24,5 likeså, hvor støtten ikke holdt - brudd ned til 22.
Fallende kniv inntil sentimentet snur, mener jeg. På den andre siden kan FOMO faktoren inntreffe på vei ned, altså kursen ansees så lav at mange kjøper i et bet om at trenden skal snu - kan bidra til en selvoppfyllende bet.

1 Like

Qfuel er litt i samme situasjon som Funcom var i før de ble kjøpt opp. En ledelse som er litt rådville og har kanskje et håp om å komme under vingene til en industriell eier, så de kan jobbe i fred uten alt maset fra investorer. BASF står nok i tillegg klare om kursen blir lav nok. Ligger kursen på 22kr tror jeg eksempelvis et bud på 35kr går igjennom.

1 Like

FOMO faktoren skal man ikke undervurdere. Vet ikke om dette er rette benevnelsen…

Ligger å venter jeg også, dog inngang er umulig å time. Var med på tilsvarende med Psky for en kort stund siden, det var gøy.

1 Like

Har subsider/avgifter blitt endret? Eller er det andre faktorer du tenker på?

Tenker spesielt påalt av logistikk og kanskje spesielt avhendig av plast de ikke greier å håndtere. Man må jo vente å se hva markedet er villige til å betale i tillegg. Jeg tror det er større usikkerhet rundt dette enn hva som er kommunisert av Bøhn.

Kan godt tenkes at flere begynner å ta et lodd her nå så utbombet som denne aksjen begynner nå å bli. Det er for mye risiko her for min smak. Jeg blir heller med når det snur og det surfes med på en kort medgangsbølge med godt volum noen dager,

Var jo en av de to punktene jeg lansere som problematisk for et år eller to siden.

  1. tiden det tar for å få produksjonen opp på akseptabelt nivå.
  2. Urealistisk høy ebitda margin forespeilet av selskapet

Dette basert på et selskap som jobber med akkurat samme teknologi, bare kommet mye lenger i løypa.

3 Likes

Her går det unna.

1 Like

Har vært innom her 2 ganger men heldigvis fulgt magefølelse og kommet meg ut en gang med pluss og en gang even steven… Merker at jeg ikke har satt meg nøye nok inn i caset og hovedsaklig handlet litt basert på tidligere høyder…

Har forøvrig hørt at en også kan ta ut olje fra gummi, men at det er en mer omstendelig prosess enn med plast… Men i samme sammenheng har jeg hørt at det som er utfordring med plast er at det er så mange forskjellige typer plast.

Er det noen som vet hvilke plast typer Quantafuel kan bruke i sitt anlegg? Bare PET f eks eller flere? Og har det vært snakk om noe sortering av plast for å være sikker på man ikke tar inn andre typer med andre egenskaper? Bare tenker høyt om det kan skape problemer om det blir for stor miks med forskjellige smeltepunkter osv osv

Du var treffsikker der. Ikke veldig relevant for et år siden med full fomo, men veldig relevant nå som det forventes produksjon etterhvert.

Er det en ting som er sikkert, så er det at det er nok plast å ta av. De har tidligere uttalt at det er stort sett pvc plast pga høyt klorinnhold som er utfordringen med deres teknologi. Pga kjemiske reaksjoner som jeg ikke har kompetanse til å uttale meg om.

Qfuel kommer så fort de melder fabrikken kjører 100%.

2 Likes

Det kan ta tid, og med fallhastigheten kursen har så er faren stor for at kursen kjem under kr 20,- før det kjem melding.
Eg tippar mellom 15-19 kroner…

Og hva skjedde nå, fader, tenkte jeg skulle vente med en trade til den sank mot lave 23 kroner :expressionless:

Quantafuel ASA | Mandatory notification of trade