Jeg tipper det kommer en nyhet i kvekd kl 23.55 om at de ikke fikk aksept fra 90%.
Hvorfor håper du at budet trekkes? Det betyr vel døden for selskapet/dagens aksjonærer?
Jeg tipper det kommer en nyhet i kvekd kl 23.55 om at de ikke fikk aksept fra 90%.
Hvorfor håper du at budet trekkes? Det betyr vel døden for selskapet/dagens aksjonærer?
Skal ikke se bort ifra det. Negative nyheter kommer som regel sent fredag.
Selskapet er elendig drevet, med en cashburn som ikke er i nærheten av å stå i stil med hva de kommer til å tjene de neste 5 årene. Jeg tviler også på at de noen gang kommer til å tjene de helt store summene selv om alt nå klaffer. Basf som hovedpartner har kastet inn handkle og virker ikke å ha store troa på dette lenger. Ikke er de villige til å betale markedspris for produktet til qfuel heller.
Men hvis det blir konk, kan då ikke noen kjøpe opp konkursboet og jobbe videre med det tekniske? De har ju byggt en fabrikk og har andre materielle tillganger.
Jo, det kan de jo. Men det er vel et dårlig alternativ for dagens eiere…
Skive i sin nåværende form er ikke verdt stort, selv etter 3 år med Fou aktiviteter og kostnader i underkant av milliarden. På nåværende tidspunkt er den verdt kanskje 200 mill inkl offtake avtaler?
Kanskje en bra affær før den som eventuellt tar øver da? Noen Annen har betalet og de kan kjøpe loss det førr 200M? Mindre lykket før de som betalte utviklingen, Men slikt er livet; Hart, men urettferdig.
Skive i seg selv er ikke verdt stort fordi den er bygget kronglette og dårlig. selv om ledelsen hardnakket har hevdet at fabrikken skulle bli cash positiv virker de ikke å være i nærheten en gang. Nå som det har kommet et bud på selskapet har dette kommet for en dag.
Av verdier forøvrig ser jeg faktisk ikke stort. Navnet quantafuel har tilnærmet null godwill knyttet til seg etter at ledelsen har rævkjørt selskapets rykte blant investorer over tid. De har en feed gående og et par prosjekter uten nevneverdige forpliktelser fra de andre partene. Så har de et enormt cash behov, et så stort behov faktisk at de må ha nødlån fra den potensielle kjøperen…
Håper d går konk,sånne har ikke livets rett
Hvorfor vil flere her inne at selskapet går konkurs? Høres jo helt meningsløst ut. Hvis noen kan ta dette videre og klare å utvinne olje av plast er det jo utrolig bra for miljø osv.
Nb: jeg er ikke aksjonær i selskapet.
Kan jo være et man har realisert et tap i aksjen og gjerne vil få en bekreftelse på at man gjorde rett + noen kan ha negative tanker om selskapet siden de ikke har levert hva de har lovet.
Det er jo litt rart da syns jeg ,at de skal bygge 2 (eller 3) fabrikker på linje med Skive, som de allerede har brukt 500mill ish på å bygge, at man ikke skjønner at det er store investeringskrav her. Når de begynte å snakke om alle de andre prosjektene uten å ha Skvive oppe å gå, da trakk jeg meg ut. De kunne lett guidet og utbrodert omkring finansiering. Det har de ikke gjort, og da har man jo egentlig gamblet på at de skal løse dette på andre måter som aksjonær.
Jeg skulle nok si at teknologiskt så er man mer eller mindre i havn. Akkurat da teknologin er på plass/utviklet, så stenger porten da man skall komersiellisere.
Jeg vibber at hvis ikke budet går gjennom (og det gjør det vel ikke) og det blir konk, så kjdper de som lade budet vraket til et lavere pris enn hva budet var. Så ting går vidare, rent tekniskt. Men dagens aksjeeiere får ikke noe. At akseptere budet hade varit bedre, men jeg tror mange ikke inser det.
Selv forlorade jeg en skipslast med penger på dette. Jeg var helt grøn og hade noll koll. Med tiden har jeg lært et og annet. Skulle tro de fleste gjort bort seg i begynnelsen av sin aksjekarriær, men sånn er det. Bara å ta læringen å gå videre.
Rent teknologiskt har jeg tro på konseptet, på sikt også komesriellt.
Kun 5% økt aksept. Går dette da?
Aksjene i Geminor selges for 80 mill. Qfuel betalte 170 mill i 2021.
Tviler på det! Burde vel være ræva karma på gang for det selskapet. Fortjener egentlig at noen kjøper vrakpanten og redder verden fra plast kaos via en annen ledelse.
Fatter ikke at det kjøpes aksjer her nå, minimalt med oppside og kan jo gå ordentlig gærent hvis de trekker budet.
Ingen selvransakelse å se selv om selskapet er millimeter fra konkurs. Ingen kommentar fra selskapet vedrørende total bom på vekststrategien. “Ting har tatt lenger tid enn vi trodde” holder lissom ikke.
De selger Geminor (til skampris) som var en viktig nøkkel til hvordan de skulle skaffe pålitelig feedstock utover det som vil bli produsert i Esbjerg.
Kan aksjeeiere som godkjent budet dra tilbake godkjennendet? Det var ju budfrist en viss tid og man kan ju si at budet var OK frem til det datot. Men ikke nå.
Har man takket ja er nok det bindende desverre.
De som jobber for å få igjennom salget kan jo støvsuge opp til budprisen, og kanskje litt over så snittet blir som budpris f.eks. Spørsmålet er om det er nok.
Hadde en litt lignende situasjon i NattoPharma der var det mulig å selge med en liten premie til de som jobbet for å få gjennom salget. Vet ikke om det er noe tilsvarende spill i kulissene her.
Har ingen aksjer selv.
Vesentlig mer risk her enn for de som gjorde det i NattoPharma vil jeg si
Helt enig. NattoPharma som var eksempelet over hadde ikke pengeproblemer