Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Fin episode om resirkulering på nrk folkeopplysningen. Et stort tomrom Quantafuel har å fylle i den sirkulære plast økonomien fremover :+1:

Q rapport imorgen, noen tanker?

Mye henger vel på skive fremdrift… men også framtidige planer? Tallene blir vel dårlig? Men de har vel enda en tykk lommebok etter sist emisjon skulle mn tro

Siden jeg er lat, link til den presentasjonen det snakkes om litt ovenfor?

Det var ett webinar der man trengte påmelding. Den ligger ikke ute desverre…

1 Like

vet ikke om det er opptak eller om link gir noe…

Det var nok selve møtet.

De fikk spm om å legge ut presentasjonen, og det skulle de gjøre. Men har ikke mottatt noe enda.

Men ift imorgen, så er vel status på Skive etter kineserne har vært der. Samt fabrikken/oppkjøpet av Replast i Kristiansund.

Han fyren fra Basf, var jo meget positiv når han snakka. Men nevnte vel storskala produksjon var mer realistisk fra 2023-2025.

Talla har jeg ikke sett noe på, avventer det som presenteres imorgen først. Men andre har sikkert bedre koll på det.

https://newsweb.oslobors.no/message/512250

1 Like

Liker ordlyden i meldingen!

Sb1m sin morgenkommentar til q2:
(=) QFUEL | Q2 REPORT

Rapporterer EBITDA på -27m kr mot vår forventning på -9m kr. På den positive siden så endrer ikke selskapet CAPEX estimat på 469m kr. Nøkkelleverandører er på Skive og det forberedes til kommersiell produksjon. Cash posisjon på 275m kr. Vår analyse forventer å holde på kursmål 50kr, men fair value er 90-120kr om Skive kommer i produksjon, og potensielt NOK 280-370 om den annonsert plastskatten på EUR 0,8/kg blir implementert fra 1. Januar 2021.

Har vært “like før” i Skive en god stund nå. Men nå er det like før, altså!

3 Likes

Jeg har skjønt at de er ved fabrikken nå for å kontrollere at alt er som det skal før oppstart. Er det satt en dato for når alt skal være klart? Og er det fortsatt en mulighet for at de ikke starter opp produksjonen? Korriger meg gjerne.

De har slitt med at kinesere som har levert mye tech ikke har kunnet sende folk, kinesere er nå på plass og da kan de teste.

Skulle vel ha startet for mange måneder siden, men COVID…
Så skulle alt være klart innen utgangen av juli. Så skulle vi “bikke” over til august.

Fra meldingen i dag:
In August, key suppliers have arrived in Denmark, and we are now preparing to start commercial production with a key focus on safety. All systems, all critical parts of the production process and all safety measures have been tested repeatedly, at production temperature and with gas, and we are now looking forward to introducing plastic and starting production.

Conference call:
Snakker om shortly , men setter ikke dato
Antyder i løpet av få uker

Regulatorisk:

Anerkjent som material recycler i juni - har stor betydning for pris og betalingsvilje, spes etter ny plastskatt. Og qfuel kan gi “resirkuleringsstempel” til sine kunder.
Gjør det mulig å skalere opp ytterligere.

EU-Plastskatt forventet EUR 6-800/tonn. Kunder av qfuel vil ikke trenge å betale denne skatten for det de leverer til qfuel

Kombinasjon av kjemisk og mekanisk resirk i samme fasilitet vil gi gode synergier

Mange aktører på kjemisk resirkulering (pyrolyse), men de retter seg stort sett mor fuel/energi. Ingen har produktkvaliteten som qfuel kan gi, og så snart Skive er i gang er startskuddet gått for å rulle ut large capasity moduler.

Kristiansund utgjør ingen store investeringer, snakk om et par mill NOK.

Testingen i Skive handler om safety. Sikre null lekkasje m.m. Kjemien i det er de ikke bekymret for.

Avgifter på bio-fuel er ikke relevant for qfuel

Ferdig nå. Fikk dessverre ikke med alt, så andre må gjerne fylle ut,

6 Likes

Utrolig bra oppsummert👏

Ble samarbeid med Vitol nevnt?

Vitol ikke aktuell for medinvestering i Skive 2. De ønsker å bygge nær egen infrastruktur i ARA.

BASF har for øyeblikket fastpris på det de produserer. FIkk ikke med meg hvor lenge det gjelder for. De ga uttrykk for at avtalen er på markedsbetingelser og at endringer i biofuel/naftapriser som følge av plastskatten vil komme Quantafuel til gode. Litt uklart fra når og om det bare er ved ny kapasitet.

De snakket også om at de ville bruke kapitalmarkedet aktivt. Ønsket en likvid aksje. Planer om en IPO når de har Skive i stabil og døgnkontinuerlig drift. Dette i tråd med det de har kommunisert tidligere. (Her må jeg lese meg opp) Antar det er for å finansiere videre utvidelser og nye fabrikker.

Avtalen med Rambøll skal gi en FEED som tar sikte på standardmoduler på ca 40.000 tonn/år.

Om BASF ikke ønsker å være med på eiersiden videre så var de ikke bekymret for at det skulle bli vanskelig å finne ny partner. De hadde samtaler med 3 store da de valgte BASF sist. (BASF sin representant virket veldig klar for hurtig ekspansjon til ‘flere 100.000 t/år’ på foredraget i går)

3 Likes

Som nevnt tidligere over her ser jeg på det som lite trolig at både Vitol og Basf er like tungt inne i fremtiden. Tror det ville vært en fordel å rendyrke selskapet den ene eller andre veien nå som de komersielle mulighetene begynner å materialisere seg (eu-skatt, klasifisering etc).

Nettopp, det er dette folk må notere seg i QFUEL. Ikke biodiesel som man skal tjene penger på!

I avfallsøknaden angående løyve til Replast skriver de dette:

“Replast AS etablerer en teknologisk gjenvinningsfabrikk for alle typer plast, der
målsettingen er å materialgjenvinne denne til renest mulig vare for rebruk. Fabrikken vil
bli monteres i industrihall, der dette blir en prosesslinje hvor vi vasker og sorterer alle
typer plast til granulat for sal i markedet. Historiske tall fra sorteringsanlegg viser at det er
ca 80% av mottatt vare som kan materialgjenvinnes og ca 20% som ikkje er mulig å
materialgjenvinne (Restavfall) og dette vil gå til forbrenning.”

Ikke rart det er lite investeringer her, fabrikken er jo bygd midt i blinken for qfuel. Opprinnelige planen i søknadsdokumentet tilsier at planen deres var å frakte plasten i båt. Fungere som et sorteringspunkt. Slik jeg forstår det nå, så installeres forbrenningsteknologien til qfuel on site, og produserer alt på en plass.

Volum ved søknad for de som lurer på evt kapasitet i Kristiansund:

Maks volum mottak årlig: 30000 tonn
Maksimal lagringsmengde 2500 tonn

2 Likes

Spørsmål.
Har QF selv kommet med kommentarer at de kan produsere ren nok feedstock til at den kan brukes som matvare embalasje?

Nvm, søke funksjonen ga meg endelig noen fornuftige treff.

Ja🙂

1 Like