Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Caset til Quantafuel er kun binært dersom de mislykkes totalt med å få fabrikken til å fungere. Selv med en lengre utsettelse, som garantert vil få kursen til å kollapse, vil verdiene fortsatt ligge latent i bunn bare selskapet lykkes til slutt. En vaksine derimot er enten eller.

2 Likes

En chartist bryr seg ikke om vedkommende ser på kryptovaluta, industriselskap eller legemiddelutvikling. Hvis man er TA maximalist, så er et chart et chart. Det eneste som betyr noe for analysen er at man har nok datapunkter – dvs. – det er nok handel i det underliggende man ser på (jo mindre handel og likviditet, jo enklere å «manipulere» TA).

Jeg har aldri sagt at “den paraboliske bevegelsen skal vekk” – jeg skrev på et generelt grunnlag som svar på spørsmål fra Salmolaksen - at det ikke er unormalt at paraboliske bevegelser korrigerer bort hele bevegelsen. Det finnes selvfølgelig mange unntak. Ta VOW f.eks. Fra bunn til topp så har man en bevegelse på 7900% (!) Det har vært mange pullbacks underveis, men alle har blitt kjøpt. Den største korreksjonen vi har hatt, hadde vi nå i Mars med resten av markedet, og den har snart alt hentet inn igjen hele fallet.

Så nei, Qfuel kan fint gå videre, som jeg også har skrevet, og den trenger absolutt ikke å korrigere hele bevegelsen opp. Men fra et personlig ståsted (og da mener jeg trading) så er det uaktuelt å gå inn i en aksje som ikke har hatt en rød uke på 6 uker. Da er det likegreit å vente og se på støttenivåene omtalt lenger oppe i tråden.

Er man alt inne i aksjen er det jo en helt annen ballgame :wink:

3 Likes

Ny opdateret analyse fra DNB. Udgivet her til aften.

Update
Quantafuel (Capital Goods, Norway)
Recommendation: Buy
Price target: NOK 84.00

Click here to view full report

In a sweet spot

While we wait for good news out of Skive, the EU has been busy putting a price tag on non-recycled plastic waste and Quantafuel’s services. Hence, we have lowered our forecasts for feedstock costs, while lifting our ASP on the back of improved bio-premiums in the fuel markets and the company’s transition to premium markets for recycled plastic feedstock. Combined with a cost of capital aligned with its peer Vow, we reiterate our BUY and have raised our target price to NOK84 (23.1).

Updated for Q2 results, Replast facility and latest price outlook. Oil markets have developed favourably for Quantafuel’s outputs, leaving us more positive in our estimates for ASP, as well as for secured volumes of plastic feedstock at attractive prices. In addition, confirmation from GrØnt Punkt that chemical recycling will be deemed material recycling should make feedstock cheaper.

Regulators paving the way. The EU’s proposed EUR800/tonne levy on non-recycled plastic waste puts a price tag on Quantafuel’s services and should increase availability of attractively priced feedstock. As the company transitions from carbon-neutral fuels to recycled plastic feedstock, we believe premium pricing for its products could be within reach, and have raised our ASP accordingly.

Blue-sky scenario with 650%+ potential upside. In our view, we maintain relatively prudent assumptions in our base-case forecasts, but in order to illustrate the upside potential in the investment case, we have run our model based on USD600/tonne feedstock costs (broadly aligned with the proposed EU tax net of logistics, sorting and cleaning) and achieved average sales price on par with advanced fuels of USD1,500/tonne. This results in a SOTP valuation (including EPC margins) of NOK427/share – i.e. more than 650% upside potential from the current share price.

BUY reiterated, target price raised to NOK84, based on our SOTP reflecting a total of 11 plants with aggregate capacity to manage c900ktpa of mixed plastic waste. Our valuation assumes initial growth financed by USD80m in additional issued equity. We assume a NOK50 share price on the issued equity as we believe confirmation that the technology is working at Skive ahead of financing the next growth phase would lift the share price further.

DNB Bank ASA
Dronning Eufemias gate 30 | 0191 Oslo | Norway

13 Likes

Tusen takk alle. Jeg elsker tekniske analyser og bruker det så godt jeg kan som supplering til sunn fornuft / investerings strategi. Siste årene er min strategi endre totalt, fra fokus på inntjening her og nå til muligheter frem over. Qfuel ble kjøpt for 2 år siden på unoterte som en potensiell. Nå er den i full blomst og det vanskeligste en langtids investorkan gjøre er og selge ‘barna’ sine til rett tid. Prøver og vente til topp og så ned 10-15%. Men her tror jeg det er opp eller ned. Kjøpte heldigvis mer når volumene økte men vi snakker 7 sifret beløp i gevinst. Så høsting er så vidt begynt. Men med dette volum og alt vil jeg vente her litt til… får håpe det blir riktig denne gang…

6 Likes

God stämning i orderboken på morgonen.

Xi driver å leker :wink:

ville ikke brydd meg om den boken før 08.59.55

1 Like

När clearstream tok köper är det köp-signal major :blush:

1 Like

Nå er børsverdien til Quantafuel over 8 MRD. Det her er bare så vilt at jeg får ikke sagt det. Saueflokk-mentalitet så det holder… Børsen må være det mest irrasjonelle som finnes. Hva estimerer selskapet av inntjening neste 5 årene? Blir kvalm jeg… Tror ikke halvparten av aksjonærene i Quantafuel vet hva markedsverdi, P/E etc er en gang. Børsen har blitt gambling… Syke, syke tider

2 Likes

Dette er gambling :blush::blush:

Høy risk, potensielt høy reward. Men kan også halveres eller mer på dårlig news.

Ser du virkelig høy reward til dagens mcap? Selskapet går vel i pluss muligens neste år eller 2022? Er nok ikke dumt å avvente litt å se hvordan det går før en kjøper seg inn. Og nei det kan umulig være for seint… Denne kan mer enn halveres… 20-tallet er der den hører hjemme før de beviser noe annet. 8 MRD for et nyoppstarta selskap er heeelt drøyt.

Fabrikken funker jo og er mer eller mindre operajonell, så her er det bare snakk om tid. Virker som det er mange som sitter på sidelinjen og lurer på om den i det hele tatt vil funke…

1 Like

Quantafuel ble stiftet i 2014. Usikker om det teller som nystartet.

Okei noe helt vesentlig her handler ikke om fabrikken fungerer eller ikke. Jeg er ikke i tvil om at de får det til. Spørsmålet er hva de kommer til å generere av inntekter og sitter igjen med på bunnlinjen…

Dårlig formulert… Mente relativt nyoppstartet og nye på børs…

Både DNB og Artic har kommet med oppdaterte analyser hvor de regner ganske godt på dette.

Risken er om Skive får problemer og ikke starter opp som forventet.

2 Likes

Skulle likt å se hvordan Arctic mener selskapet kan forsvare en mcap på godt over 12 MRD… Uansett beregninger gjort på ville spekulasjoner om vekst og fremtidig inntjening det er vanskelig å spå noe om.

Nei vent, over 15 milliarder blir det…

QUANTAFUEL_In a sweet spot_CMP4_162123.pdf (427,7 KB)

Du kan lese hva DNB mener. De har bluesky target over 400kr.

1 Like

Spetalen om QFUEL i Finansavisen sin julepodcast 2019:

«Jeg var og så på et selskap nå som skulle omdanne plast til olje. Jeg er jo delvis kjemiker og geolog og petroleumsingeniør. Når jeg så de regnestykkene, altså av ett tonn plast får de fem fat olje, altså fem fat olje. Et oljeraffineri produserer 200 til 300.000 fat olje per dag, og så tror de at de skal lage et oljeraffineri av plast. Du må ha 200.000 lastebillass med plast som skal inn i det raffineriet. Det er så dumt altså, du lurer på om de investorene er født uten hjerne altså," sier Spetalen i Hegnar-podkasten.

“Det er helt enkelt, den enkle kjemien, den enkle fysikken, den enkle matematikken, det kan ikke stemme, det er noe gærent,” sier Spetalen.

Spetalen forteller om hans tidligere medarbeider Glen Rødland som alltid lette etter hva som ikke stemte i prospekter fra folk som skulle presentere sine investeringsprosjekter.

«Eg må finne kor scam’et ligger, eg må finne kor scam’et ligger," hermer Spetalen etter Rødland.

Etter en stund kom Rødland inn på kontoret til Spetalen.

«Eg har funne scam’et, eg har funne scam’et, her er scam’et," hermer Spetalen etter Rødland.

«Ethvert selskap som forteller en eventyrhistorie som egentlig ikke skal stemme, så er det et scam et eller annet sted. Det er det som er moro å finne,» sier Spetalen i podkasten"


Noen som har funnet scam’et?

2 Likes