Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Er jo ganske stort utfallsrom i den Dnb analysen, fra 14 til 139. Beskriver nok usikkerheten i aksjen og vurderingen

3 Likes

Spetalen har peiling. Han ser verdier der de er…

1 Like

Er en av de villeste tradene jeg har gjort.

Baserte det kun på hypen rundt grønne aksjer, antall innlegg på Facebook og andre forum, både norske og utenlandske.

Under normale omstendigheter ville jeg aldri basert et kjøp på dette, men av og til dukker det opp slike case hvor en kan hoppe på toget i fart og likevel komme helskinnet frem til stasjonen, men en må
sørge for og ha ståplass nær utgangsdøren.

1 Like

Hvis du gjør hjemmeleksen din finner du ut at det utsagnet var fra da de hadde planer om å produsere diesel. Forretningskonseptet er endret til noe helt annet.

Uttalelsen til Spetalen er totalt utdatert!

For sammeligning.
Dette er regnskapet til Plastic Energy for 2019. De hadde da to fabrikker i drift og tok unna en plass mellom 10-15K tonn plast. Ifølge alt av presentasjoner er outputen relativt lik det QF kommer til å produsere. 1t = 800kg produkt hvor det er 20/80 split Nafta/diesel.
Også verd å nevne at disse da kjører 24/7 335 dager oppetid pr år.
image

Kilde
Presentasjon av selskapet

5 Likes

Du skal ALDRI undervurdere FOMO. Det finnes så utallige eksempler på selskaper som er helt løsrevet fra fundamentale verdier som har gått mange hundre prosent på hype. Det er det som skjer nå, og så lenge man er klar over det, så er det bare å ri bølgen så lenge man klarer. Når bølgen snur og blir en tsunami som ødelegger absolutt alt den har bygget opp, da bør en ha hoppet av for lenge siden.

Ebb and flow bro, ebb and flow.

5 Likes

Respekt til deg som ser selskapet på denne måten. De andre som skal prøve å forsvare en markedsverdi på 8 MRD per nå klarer jeg faktisk ikke ta seriøst. Håper du tjener en solid sum og kommer deg ut før det er for sent. Har aldri klart å sette penger i et selskap jeg mener er overpriset, men skal en bli rik på børs må man nok se mer på “trender” enn det fundamentale…

2 Likes

Hvis de bare hadde kunnet skalert opp noen hundre ganger, så blir det jo penger av det? :smiley:

Eller et skip i uka? :stuck_out_tongue:

Høres ut som det allerede er priset inn at Quantafuel tar markedet her :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jeg støtter det utfallsrommet. Kommer ikke Skive opp å kjøre er det ned i kjelleren.

Hehe, du har sikkert ikke fått med deg diskusjonen i forkant men jeg er ikke inne i selskapet og rører det heller ikke, men følger med da det er interessant å ta notis av slike bevegelser, lære av dem, slik at man kan spotte tilsvarende mønstere i andre aksjer.

Aksjen er helt klart parabolic nå :popcorn:

3 Likes

Trender er vel og bra. Det beste er en god kombinasjon, hvorpå det fundamentale også er på plass. Kan vel ikke utelukke at det skjer i Quantafuel på sikt?
Sjekk ut Nel forum fra sommeren 2019, mange som prater om høy prising osv da, den har siden det lagt på seg noen hundre prosent…

2 Likes

Tipper det er MANGE som har irritert seg grønn i lang tid over å ha misset oppgangen i NEL nettopp fordi selskapet ble ansett som dyrt selv ved 5-6 kr og mye mulig før der igjen. Dette momentet blir fort ekstra flybensin på tanken for Quantafuel dersom mange nok forbanner seg over å ikke gjøre samme feilen én gang til. NEL er ikke hvilken som helst ledestjerne.

4 Likes

Ja du er inne på noe der, men det betyr jo ikke nødvendigvis Quantafuel skal feilprises nå fordi NEL er det? Det er absolutt ingen som kjøper Quantafuel nå til en verdi av 8 MRD som mener det er billig på grunn av det fundamentale… Er vel som du sier fordi Quantafuel kan bli det nye “NEL”… Livsfarlig hele opplegget. Det som er det morsomme her. Ingen mener jo helt seriøst Quantafuel er billig, folk kjøper bare fordi de tror på videre oppgang, og sånn går nå dagan…

1 Like

Hvis du baserer aksjekjøp på en deduktiv slutning er du glad i risiko…

Dette er de sjukaste, 119% oppgang på under 1 månad. Det har då inte vart «svårt» på marknaden sedan Mars allt man tar i går upp. «Sjuk marknad».
Trodde sånt bara skjedde i biotek

Kommer en melding om att fabriken i Skive er igang, ja då förväntar jag ytterligere 20% upp (och halvering om den er forsinket).

1 Like

Hvordan vet du sikkert at det er snakk om feilprising i Quantafuel?
NEL var et eksempel på at ting tar av fordi investorene ser verdier frem i tid… DNB har kursmål 5 kr i NEL, nå er den i over 20.
DNB har kursmål 84 kr i Quantafuel… det lukter potensiale her da…
Greit å ikke la unike muligheter fly fra en mener jeg… her kan både miljø og økonomi få seg et solid løft.

2 Likes

Denne utviklingen er vel ikke så vanskelig å forstå. Man trenger bare:

  • Et selskap som potensielt kan løse et enormt problem :raised_hands:
  • God timing i forhold til fokus på miljø og sirkulær økonomi
  • Mediadekning, miljødirektiv og store selskaper som ønsker å investere i “grønt” :clap:
  • At selskapet er tilgjengelig for handel i en tid hvor finansmarkedene er unormalt irrasjonelle
    med mange nye uerfarne aksjespekulanter som søker rask avkastning :crossed_fingers:
  • Analyser fra ulike meglerhus (som sikkert ønsker å tilrettelegge neste emisjon) med kursmål for oppstart, for ny plastskatt, og for fremtidig storskalaproduksjon :handshake:
  • Økt interresse fra utlandet
  • Et selskap som hinter om “oppstart” innen kort tid :pray:
  • At FOMOen også sniker seg frem blant tvilende spekulanter :love_you_gesture:
6 Likes

Handler selvsagt hovedsakelig basert på det fundamentale, men det betyr ikke at det ikke finnes en verdi i å kunne tolke markedspsykologien så presist som mulig.

Verdien er selvsagt ikke basert på hva som produseres og hva som er realisert av verdier her i dag. Her er forventninger knyttet til om de lykkes med prosjektet sitt.
Hvis de lykkes, og får god effekt av plastskatten, så har jeg følgende enkle regnestykke for en fabrikk med 80 000 t kapasitet:
Regnsestykket (i NOK):

Betaling for plastmottak: 339 200 000
Betaling for NAFTA: 213 120 000
Produksjonskost: - 162 000 000
Driftsresultat: 390 320 000 (pr år, pr fabrikk)
Res. pr aksje: 3,1

Disse fabrikkene planlegger man ganske mange av, og det er potensialet i dette som reflekteres i kursen.

Forutsetninger:
Betaling for plastmottak: Eur 400/t (vet ikke hva betalingen blir, men med skatt på 800/t, er ikke 400 urealistisk)
Pris på NAFTA: 370 $ (dagens kurs)
Output 64 000 tonn (0,8 pr kg plast)
Driftskost pr tonn 225 $ (Skive har ca $ 4,5 mill som driftskostnad på 20 000 tonn kapasitet. Anleggene er seriemoduler, så regner på en lineær produksjonskost pr tonn)
Eurokurs 10, 6
Dollarkurs 9
Antall aksjer: 125 663 550

Jeg vil gjerne ha innspill på feil og mangler, så jeg evt kan oppdatere regnestykket. Det avviker ikke vesentlig fra DnB’s base case med USD 37 m EBITDA for en large scale plant.

9 Likes

Output er feil. 64k tonn er korrekt, men 20% 16% av det er nafta resten er diesel.