Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Kaptein bøhn, SB1M konferansen.

De presenterer vel sin egen ebitda target på den koferansen også
60MT= 9MUSD.
180MT= 29MUSD.
Dog med gjennomsnittspris 1000USD/T på sine produkter, og at de må betale for feedstock.

Når var den konferansen (Før eller etter vedtak om plastskatt i sommer)?

Mye tidligere, typ feb 20.
Men han påpeker jo at de får betalt for plast i presentasjonen.

Når det gjelder EU skatten så er den fremdeles langt unna å være en realitet. Første høring blant medlemslandene er neste uke. De har heller ikke vært ute å kommentert hvordan den skal håndheves, annet enn at det er et hvert lands plikt å følge det opp gjennom eksisterende rapporteringsrutiner.

Jeg tror skatten kommer, men tror ikke det blir 01.01.21, og jeg tror ikke det blir på avfall, men lenger opp i verdikjeden, som flere organisasjoner i EU skriker etter allerede, og som virker mer logisk. Vil jo uansett ha positiv effekt for QF da det vil øke prisen på BIO nafta, men som sagt, jeg tror ikke dette er på plass 01.01.21.

Det var før de fikk materialgjenvinner-status i Norge også. De venter på å få samme status i EU. Da la de vel inn USD 30/t i betaling. Status som materialgjenvinner gir i dag mulighet for betaling opptil USD 200/t. Plastskatt kommer på toppen av det.

Det hevdes at den snart patenterte katalysatoren er verdt langt mer enn selskapets totale verdsettelse i dag. Noen som har peiling på slikt?

Skjønner ikke hva den gjør så bra, når andre selskap ser ut til å gjøre akkurat det samme, med samme output.

1 Like

De får støtte for å behandle plasten ja, men de må fremdeles betale for selve plastikken.
Pr 2019 lå prisen for plastikk rundt 250-300 EUR/t
image

Er jo en grunn til at selskap som allerede er oppe å kjører på dette har en relativt grei COGS.

1 Like

Så hvordan mener du at det endrer på regnestykket mitt? At de betaler, og mottar støtte som til syvende og sist gir samme cashflow som jeg har brukt endrer jo ikke på regnestykket. Hvilke verdier vil du bytte, og med hva? Hvilken effekt har det at det leveres diesel og ikke nafta (her tror jeg også du bygger på gamle forutsetninger. Jeg mener det er vesentlig mer nafta enn det du oppgir, men har ikke kilde her).

Du har kun mottak av plast i ditt regnestykke, nada varekostnader.

Vem er Ragnar med 17k føljare på twitter ?
image

Det er for å synliggjøre at cashflow for å ta imot plast er positiv. I praksis betaler de ingenting, men får betalt for å motta plasten.

Så hva tenker du er rimelig prising her? (Forutsatt at Skive starter opp uten alt for mye hickups, Risikojustering kan vi ta etterpå).
Sett gjerne opp regnestykket ditt som viser hvor rav ruskende galt prisingen her er, evt plukk regnestykket mitt fra hverandre. Jeg trenger noe mer enn slik udokumentert baisevås for å skjønne hva du mener er riktig prising.

1 Like

Nailed it. Desverre ingen shortmuligheter på Nordnet. Ganske opplagt trade der på hourly… :face_with_head_bandage:

Qfuel_top

3 Likes

Problemet er at de aldri blir sittende igjen med 400EUR/t for å ta imot plast.
For å sitte igjen med den summen, basert på dagens avfallspris (250-300eur/t) må kompensasjonen fra staten ligge på 650-700eur/t. Tror du staten betaler 700 Eur/t + kost administrering av innrapportering/betaling etc for å unngå en bot på 800 EUR/t?

Dessuten er det sannsynlig at leverandørene av plasten, altså de som ser sorterer alt dette, også vil ha sin del av kaken, slik at prisen for plast vil øke.

1 Like

“Problemet” er at dette vet verken du eller jeg så mye om, da EU-skatteordningen er uklar, og kan komme til å endres. Hvis vi holder EU-skatten utenom, ligger det fortsatt positiv cashflow for plastmottaket inne i regnestykket. Fra Spb1 sin analyse:

Ved USD 200 /t gir det eps på kr 1,5 for hver fabrikk
Ved USD 30 /t synker det til kr 0,58
Må de betale USD 30 /t gir det kr 0,23
Forutsatt alt annet likt.

Arctic webinar i morgen vel? Noen som har tilgang/link?

Sprätta till fint på tradetgate efter close i Norge

1 Like

Den stiger jo på nye høyere volumer hver dag. Jeg høstet litt i dag men holdt igjen PGR muligheter for nyhet og den er jo sterk. Normalt ville det kommet en oppgang så en nedgang dagen etter men denne er ikke som andre aksjer. Hver dag kommer det nye anslag ny info. Hvis de bekrefter oppstart og alt virker, stiger den til ? 100 ±, så kommer emisjon på 100-120kr så skal de på børs samtidig og splitter aksjene igjen.
(Alternativ 2, negativ nyhet faller til 30kr kommer senere når det virker)
Men som mange aksjer , Tesla, nel, osv kan ikke se på pris bok, EPS eller noe.
Jeg er redd for og selge men har 3-400% + (har hatt aksjen i 2 år)

5 Likes

Grattis med flott gevinst. Du har sikret litt så på den måten har du jo gjort det riktige, du kan tåle større fall uten å føle på FOMO. Thumbs up! :+1:

5 Likes

Aksjeanalyse

Aktuell

Arbeidsliv

Bolig

Bygg og anlegg

Børs

Debattinnlegg

Energi

Finans

Fritidsbolig

Handel

Helse

Industri

Jus

Kommentar

Krim

Kultur

KUNST

Landbruk

Luftfart

Makro

Markedskommentarer

Miljø

Næringseiendom

Næringsliv

Offentlig

Olje

Personlig økonomi

Politikk

Porteføljer

Reiseliv

Satire

Shipping

Sjømat

Transport

DNB Markets: Aksjen kan stige 650 prosent

Solen skinner på Quantafuel-aksjonærene om dagen. Fortsetter godværet for selskapet, spår DNB Markets at aksjen kan løfte seg fra 60 til 427 kroner

2 Likes