Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Den totale kapasiteten på anlegget er 60 tonn plast inn i døgnet. Ut av det kommer 48 tonn oljeprodukt pr døgn, tilsvarende om lag 60.000 liter i døgnet. En reaktor har da naturligvis en kapasitet på 15.000 liter i døgnet.

Da kan dere begynne å regne på offisielle tall. Ikke spetalens surr

Som blir 100k tønner olje per ÅR
Altså 365 fabrikker for å nå dagsproduksjonen til dno. Hvis det var meg du siktet til. I rest my case

Til de under: DNO valgt uten sammenligning forøvrig, (ikke et selskap jeg kjenner godt) utover at oljeprodusjonen pr dag klaffet så godt med en fabrikk pr år. Og det forteller litt om hva du får for pengene. Ingen bør tro på gratis lunsj produksjon. Selv om det faktisk er mulig med penger for å ta imot og penger for levert vare. Så koster produksjon og fabrikk likefult. Og her er forutsettningen statlige insentiver inn i himmelriket. (REC er case in point der, er vel ned 99,99% siden subsidiene falt bort)

Tror flamewaren i Qfuel tråden er igang. Har så lyst å hive mer naphtha på QFUEL bålet, men er vel best å ta frem popcornet og holde kjeft nå. C u l8er alig8r

Hvis man enda ikke har skjønt at denne casen (tilsvarende NEL) er løsrevet fra det fundamentale - og at man derav ikke investerer av dette som primærårsak. Så burde man holde seg borte fra denne aksjen, og trolig aksjemarkedet - frem til dette blir realiteten igjen.
Dette er vel nevnt sånn ca 1000x ganger av bla.a Hegnar og alle andre eksperter i medier de siste månedene.

2 Likes

Hvorfor sammenlignes QF med en oljeprodusent, jeg forstår ikke relevansen?

Greia til QF er å resirkulere plastavfall som det i hovedsak hittil ikke har vært mulig å resirkulere, og å tjene penger på prosessen. Å sette dette opp mot et oljeraffineri er vel like relevant som å si at dette er bare tull fordi bøndene i Polen kan produsere flere tonn poteter enn QF.

7 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-09/startup-making-diesel-from-plastic-exceeds-1-billion-value?utm_content=business&utm_source=twitter&utm_campaign=socialflow-organic&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_medium=social

ble delt på xi tidligere idag!

Quantafuel laver ikke olie i konkurrence med traditionelle olieproducenter.

Jeg anbefaler at læse om deres business case inden man skriver om det.

2 Likes

Men DNO betaler vel for å trekke olja opp av bakken? Quantafuel får jo betalt for å mota plast.

3 Likes

Har du noen dokumentasjon for påstandene dine? Hva tenker du om samarbeidet de har med BASF? Hva tenker du om storskalaanlegg, nå som Skive er i gang? Hva tenker du om plastskatten som kommer?

Og om noen skulle ha emi-frykt - kommer det en emi nå er det fantastiske nyheter. Det betyr at de allerede er i gang med planlegging av utrullingen.

At noen som ikke har satt seg inn i caset ikke skjønner dette er trist for dem. For de som er inne er det bare å ri raketten. Flere trinn i vente:

  • Bekreftelse fra laboratoriet på kvaliteten
  • Økning av produksjon til full kapasitet ved Skive
  • Skive 2 som kommer
  • Emi for å finansiere utrulling
  • Fastsetting av hvordan plastskatten blir

Kom ikke med svada om at meglerhusene er kjøpt og betalt for analysene sine. Her kommer både den ene og andre og snart hele kostebinderiet med oppdaterte kursmål etter å ha gnidd seg i øynene over regnestykket de har satt opp. Hypen lever.

Edit: Glemte notering på hovedlisten. Den er vel også nært forestående

2 Likes

De kommer til å kjøre emi i NEL stil, svært liten eller ingen rabatt med det momentet de har nå.

Jeg tror alle her inne er enige om at Hegnar ikke er en fagperson på dette feltet.

Quanta er ESG priset. Og mye fremtidig suksess er priset inn. Men de er også med på å løse et av de største søppelproblemene vi har.

5 Likes

Ikke overraskende er det en stund til det blir fullt trykk:

Forstå meg rett, er selv investert og ja det er mange positive triggere fremover, bla.a de du nevner selv. :slight_smile: Så vi er enige .

Det jeg mener er at hvis man ikke forstår at hype er en faktor som også driver priser (utover det fundamentale), så burde man investere i andre selskaper som er mere forutsigbare, og i større grad koblet opp mot sin fundamental verdi - i motsetning til feks. ESG som også drives av grønn hype.

In the end bestemmer markedet. Finnes det kjøpere uavhengig av alle årsaker, som er villig til å kjøpe høyere så stiger verdien. Da kan man velge å være med på bølgen, eller ikke.
Vi vet jo alle at feks. NEL og TSLA er dyre. :slight_smile:

I tillegg til støtte fra alle verdens sentralbanker og mange rare årsaker, så er jo markedet i større grad løsrevet nå enn det det tidligere har vært. Men dette ble litt off topic.

Grattis til alle som er inne, og lykke til for de som fortsatt holder! Tvi tvi.

3 Likes

For dere som er i tvil om hva som skal skje her framover anbefaler jeg å bruke 2 minutt på å høre hva BASF selv har av forventninger til Qfuel de neste 3-4 årene. Q&A fra avfall norge sitt webinar, fra tid 1:09:00’

Dette kommer altså fra storeier og kunden som skal ta unna alt av produksjonsvolum.

1 Like

Siden sikkert flere lurer på Kirbi legofamilien sin investering i Quanta.

“The LEGO Group is among BASF’s top 5 European
ABS polymer buyers.

og ABS polymer krever naphtha som da quanta lager. Mao plutselig har man miljøvennlig lego!.

2 Likes

Hvorfor sender du 10 år gammel rapport?

Fordi den inneholdt svaret. Og jeg ikke fant noen nyere.

Og den nyeste rapporten sier ikke så mye om BASF.

:blush: ingen problem. Men du har ret. LEGO er en af de største bruger af ABS polymer.

Og nå vet vi at de er top5 kunde av BASF, som egentlig var poenget.

2 Likes

https://www.lego.com/nb-no/aboutus/sustainable-materials

mer oppdatert ( dog politisk korrekt ) info her.

Sånn, det var nok om lego.