Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Tar väl ett litet kvarter att rodda upp en fabrik och få den att snurra också eller finns de att köpa på FINN ?

Solgte meg ut dagen før melding om oppstart i Skive med heftig gevinst, men penger på bordet allikevel :neutral_face:

Gikk inn igjen med en liten post i dag på 65,- i tilfelle det blir NEL-stemning. Er fremdeles sår og vonbroten over å ha solgt meg ut altfor tidlig i NEL. Passe tilt med andre ord, så godt det er helg og stengte markeder.

Med flere aktører i markedet vil markedskreftene fort føre til at betaling for mottak av plast avskaffes fordi det ikke trengs.

Du tror at det er realistisk at det popper opp hundrevis av fabrikker de nærmeste ti årene iom at man skal klare å svelge unna all overskuddsplasten i Europa? Eller eventuelt tusenvis om man skal anse hele verden som quantafuel sin lekeplass?

Jeg tror det er realistisk at plastskatten vil bidra positivt som insentiv for å starte opp virksomheter som nyttiggjør overskuddsplasten. I så fall positivt, da har den funket, og vil utspille sin rolle.

Dette skjer ikke over natten, vi skal jo ha et forutsigbart næringsliv, og jeg tror ikke EU eller andre vil treffe planken perfekt, men borte blir det.

I det QFUEL og andre tjener penger på produktene de lager av råstoffet er det ikke rasjonelt å insentivere og vil vil slutte med det. Slik det blir jamfør elbil i Norge f.eks. Når det er en nobrainer å velge el over fossilt skrur man tilbake insentivene.

Ingen kan forutsi hva som vil skje om 15-20 år og insentiver varer ikke nødvendigvis evig, men det er heller lite relevant for caset per i dag og mange mange år fremover.

Jeg tror der er aktuelt ei stund tidligere enn deg, men som du skriver, det vet vi ikke.

Jo flere konkurrenter, jo fortere blir den borte. Lønnsomhet driver dette, og er noe lønnsomt tiltrekker det seg flere aktører.

Ingen med forutsetninger for å gjøre det QFUEL gjør vil sitte stille å se på at selskapet tjener masse penger med grisete marginer på å motta plast de videreforedler å selger.

Mange av analysene meglerhusa har publisert mener jeg overvurderer bidraget fra statlige insentivordninger :blush:

Ser ut til at denne konkurrenten har fabrikk klar alt. Er på fransk så skjønner ikke bæret, men ser lovende ut!
Har flere kanner med produkt stående alt.

1 Like

CSO, ikke CTO, og han traff ganske bra med salget får en si (men han har også vært med ned med over 200k aksjer og 135k opsjoner, så jeg føler det salget var mer legitimt enn å dumpe alt slik det ble gjort her).

1 Like

Med samme produksjonslinje ?

Jeg har fantastisk troen på denne aksjen og har hatt aksjer siden 2018. Men etter denne eventyrlige oppgangen ble det litt for mye. Solgte halvparten på 70 etter nyheten og trodde den skulle ned etter det. Men Så opp videre til 83-85 og da jeg så bøhn på forsiden av dn skjønte jeg at denne er drevet at andre ting en sun fornuft og solgte alt på 83.5.
Når verdiene 4-5 dobler seg på 6 mnd blir det en topp så må di igjen prestere og vise at de kan levere. Neste blir full produksjon . så skal de bygge x antall fabrikker og få de opp og gå. Je venter til momente dabbet litt av (og omsetning) faller for og se hva som er riktig pris. Men elsker konseptet og være først men tror prisen tok litt av. I’ll be back.

Er ikke god i fransk, men forstår det slik at de har en snart patentert katalysator som er unik, har en rekke store samarbeidspartnere samt at de er godkjent som material gjenvinning av grønt punkt Frankrike. De får penger for plasten som mottas fra grønt punkt Frankrike, noe som gjør konseptet ekstra lønnsomt.
Det snakkes om at de er den manglende brikken i den sirkulære plast økonomien.
Ryddig opplegg!
Blir spennende tider fremover…

Blir race mellom BetaMax og VHS dette da?

Tenker at det er endeløse mengder med plast og det blir ikke bedre med et par fabrikker, så hvis det er noen som er i samme marked, så er det vel bare å få opp så mange fabrikker som mulig før tilskuddet forsvinner.

Likevel er det fortsatt behov for resirkulering, så det er vel plass til langt flere enn QF.

1 Like

Europa produserer 26mill tonn plast i året.

Det er 260 100k anlegg.

Plass til mange.

1 Like

Nå spør jeg sikkert dumt, men har ikke peiling på qfuel eller hva de lager av plastavfallet. Men hva vil dette ha å si, om flere gjør som Coca Cola? De kan vel ikke bruke dette innen produksjonen? Eller?

https://www.coca-cola.no/baerekraft/emballasje/lansering-av-100-rpet-one

Plastflasker er en av få plastavfalsstrømmer hvor sorteringen og resirkuleringsgraden er høy. Slik plast blir mekanisk resirkulert, ikke kjemisk resirkulert ( iallfall de 7 første livssyklusen.)
Disse flaskene er vel hovedsaklig laget av PET. Det er lite egnet til pyrolyse grunnet høy mengde oksygen innhold.

4 Likes

Köpte mer på dippen 61kr igår. Tror verkligen detta kan bli bra med eller utan politiker med BAR som konkurrenter

Interessant regnestykke, lyst til å dele det med oss? :see_no_evil::wink:

1 Like

Snuser vel på DVD kvalitet på den gjengen der, han heller produktet rett på bilen sin på rundt 2.30 min ut i videoen.

Han forklarer, iflg google translate, at strategien deres blant annet er små anlegg i nabolag slik at folk kan resirkulere plastposene sine onsite, og få med en kopp/kanne produkt hjem.

Han nevner også at han måtte selge alle aksjene sine i forbindelse med nedbetaling på billån og utgifter til sønnens konfirmasjons feiring. Dette ble gjort i forbindelse med en emi nylig og aksjen gikk til ny rekord notering samme dag!

QF sin TAM i Europa er ca 10millioner tonn.
Noe av dette er jo også noe de konkurrerer med mekanisk resirkulering på.

2 Likes

Vet inte om denna från Danske Bank blivit delad tidigare. Equity Analysis Från 9/9
Quantafuel (1).pdf (998,7 KB)