Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Men du tror vel ikke at de lyver når de sier 10 mill USD EBITDA? I mitt regnestykke tilsier det betydelig mer enn USD 355/t.

Regnestykket står jo svart på hvit i presentasjonen deres.
image

Det er det vel.
Neste har produsert bio nafta siden 2012.

1 Like

Er garantert mulig å ta ut en premium om de kan vise til sluttprodukter med vesentlig bedre bærekraft enn vanilla. Mye av premiumen som er på ESG-aksjer kommer jo av at folk er villig til å betale mer.

Men folk må slutte å komme med dette “det står i presentasjonen så derfor må vi ta det 100% for god fisk og ingen annen konklusjon er mulig”.

Det er et regnestykke og kalkyle som er det mest mulig salgbare de har klart å komme opp med uten å risikere søksmål, det kan fint ryke så det synger etter.

Apropos “Det står svart på hvitt”.

image

2 Likes

Jeg tror også “grønn” nafta får en premiumpris. Men foreløpig har vi 0. Info om dette og det finnes heller ingen transperans om betalingsvilje. Presentasjoner gir jo en pekepinn, men over 100% høyere pris… nekter jeg å tro.

Har QFuel noe unik teknologi her?

De skal være gode på rafinerering av pyrolyse oljen ( dvs den olja du får etter pyrolyse ) er ganske full av mye rart.

Men er så mange som driver med dette nå og alle er “unike”. Så litt vanskelig å si.

2 Likes

Jeg ser jo for meg at hvis marginene er veldig gode pr dags dato, så vil det komme mange konkurrenter de neste årene. Man vil da måtte betale for råvarene (brukt plast) i stedet for å få betalt.

1 Like

Det står enda mer.

  1. Simplified and illustrative calculation focusing on main economic parameters – other factors those included here will also impact plant EBITDA. Limited opex data available for reference

Jeg mener jo at de ikke når disse tallene, men diskusjonen var rundt 10MUSD EBITDA som QF fremdeles påpeker at de når, og da er det de tallene presentert som vil gjøre de istand til å nå det.

@Christian
Plastic Energy driver med det samme. Så nettopp et intervju med CEO hvor han sier at de driver på 40% EBITDA, og da har de over flere år effektivisert sine fabrikker til å ha en oppetid på 330ish dager. Var i starten bare 220 dager eller noe.

2 Likes

Ja, tingen er at Europa lager 26mill tonn plast pr år. hvor 10mill av disse tonnene er egnet for kjemisk resirkulering. Man kan anta at man i fremtiden klarer å kjemisk resirkuere mer typer og ikke minst mer skitten plast slik at dette tallet øker.

Så det er plass til MANGE aktører i markedet.

3 Likes

Satser BASF bare på Quantafuel innen plastgjenvinning, eller har de flere på gang?

Hvor mye av de 10 Millionene tror du kommer korrekt sortert i pose til din lokale renovatør?
De 10 millioene er teoretisk frem til man forbedrer innsamling og sortering av avfall. Det er nok det absolutt største hinderet.

Det er faktisk så ille i Norge idag at det er mer plast i hvite poser (restavfall) en blå poser (plast) på renovasjonsanleggene.

Av de 26mill tonnene så er det 10mill man har estimert kan kjemisk resirkuleres. De trenger ikke komme i korrekt sortert pose.

Kjemisk resirkulering har tolleranse for urenhet. Og noen lokale renovatører slik som IVAR her i Rogaland har jo maskin som sorterer uavhengig av hvor blandet ting er.

10-20% blir per i dag resirkulert, hvor EU har en klar målsetning om 50% innen 2025. Per i dag er det mao kapasitet til 10-20 100k fabrikker dersom markedet blir støvsugd, mens tilgangen kan tenkes å øke betraktelig frem mot 2025.

Høres ut som man kunne gjort renovasjon billigere ved å bare hive alt i et søppelspann og latt robotene gjøre resten.

Men 1, de trenger å komme inn til renovasjonselskap, 2, de må være sortert i rett pose. Restavfall går rett til forbrenning.
Kjemisk resirkulering har toleranser ja, men det kreves alltid ekstra sortering av avfallet før det skal igjennom prosessen. De må ha kontroll på hva som går inn for at de skal ha kontroll på hva som kommer ut.
ref basf:


Yellow bag = blå pose i Norge.

1 Like

Følgende stilling er vel oppprettet for å sørge for at plasten som kommer inn er ihht det som er spesifisert i kontrakt, og som kan håndteres i produksjonen ved skive: https://65458.webcruiter.no/Main/Recruit/Public/4277319567?culture_id=nb&link_source_id=0

Hvilke type produksjonskapasitet de har selv for å rense plast vet jeg ikke.

Det er liksom det vi gjør her på vestlandet. all plast går i restavfall nå.

1 Like

Greia med blå pose i Norge vertfall, er jo at det er kun ren plastikk som skal inn der. Diverse f.eks"sort" emballasjeplast etc skal ikke være med. Sånn jeg forstod det på Qfuel så vil plast innsamlingen gå lettere hvis de skal motta dette da all plast kan bare samles inn, og ikke i den “rene” formen som er idag. Det er nok derfor Avfall Norge var såpass interessert i hva Qfuel driver med, da det kan forenkle innsamlings logistikken for kommunene.

Bortsett fra PVC plast da. som de uttalte var vanskeligst grunnet høyt klorinnhold.

Hvor finner man den oppdaterte aksjonærlisten?

Vi har ikke noe blå pose. Er kun enkelte kommuner som kjører det.