Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Alle innsidere har tilgang til daglig oppdatert top50.

Hehe ja tok bare eksemplet til konamixx. Her er posen mer gjennomsiktig enn blå på resirkulering av plast :slight_smile: så er vel forskjellig fra kommune til kommune.

Men er vel derfor kanskje Qfuel har kjøpt seg inn i Replast Kristiansund, pga evt resirkuleringsmuligheter.

her kaster vi plast i restavfallet uten å tenke mer over det. Lenge leve roboten som sorterer.

1 Like

Det er nesten sykt, mye folk også rundt stavangerområdet :open_mouth:
Studerte 4 år i et slitent strøk i Uk, til og med der sorterte de plast. De har jo ikke panteordning engang.

STORT potensiale i å resirkulere dette. Er jo ikke rart havet flyter over.

Fargen på posen er jo totalt likegyldig, problemet er at folk er for dårlige til å sortere plast, og mye havner i restavfall, og blir dermed sendt til forbrenning.
IVAR sitt anlegg på forus, som @Evilfreud nevner er jo en mye bedre løsning for å få plasten sortert ut i så måte, men det er fortsatt eneste anlegget i verden som gjør det, resten av Norge kjører værtfall pose.

3 Likes

lurer på hvor lenge kursen vil gå på minus siden!!? :grimacing:

I teorien bedre, men anlegget på forus fungerer ikke så bra som ønsket, tror derfor quantafuel sin løsning er mye bedre om d n virker som ønsket

1 Like

De har hatt samme type anlegg på ROAF i flere år.

1 Like

Ja det har jeg også hørt fra noen i avfallsbransjen, at tradisjonell pose sortering gir like gode resultater, uten at det koster 1 mrd i investering, men etter @rasken sin post under her så var det ROAF, som ble nevnt. Det hørtes iværtfall mer riktig ut enn IVAR.
Uansett så er ikke dette konkurrenter til QF, dette er jo potensielle leverandører til QF. QF vil helst ha PP og PE plast, og det klarer disse anleggene å sortere ut.

@Rasken, Ja se der ja! Den hadde jeg helt oversett, my bad!

Helt til den går i pluss…

1 Like

Tja, vi har verdens mest moderne sorteringsanlegg her.

Så derfor slipper mann sånne ekstra poser :wink:

Men selv anlegget vi har klarer bare ta den beste plasten, så i mine øyne virker quantafuel sin løsning overlegen, men det er bare personlige meningen min.
(Jobber med folk som har kjennskap til anlegget på forus og det jeg forstår er at det er mye tull og problemer der)

IVAR er ikke en konkurrent til QF. IVAR er en potensiell leverandør av plastavfall til videreforedling hos QF.
Mekanisk resirkulering (så fremt plasten kan resirkuleres mekanisk) > Kjemisk resirkuerling.
Kjemisk resirkulering eksisterer for å ta unna den plasten som er for skitten eller dårlig til å bli mekanisk resirkulert.

Ja, mente å rette litt, men tankene mine er at kjemisk resirkulert plast er sannsynligvis bedre løsning enn mekanisk… Det virker iallefall slik når jeg får høre om problemene, elektrikere som må jobbe med å vaske og sope plast.
Om kjemisk fungerer bra tror jeg dette er fremtiden foran mekanisk.
Min tanke er at quantafuel er på rett vei til resirkulering av plast tommel opp fra meg :+1:
Men kanskje en kombo er løsningen :+1:

Tror problemet er at resirkuleringsgraden er lavere med kjemisk.
Fra bilde jeg postet litt lenger opp fra BASF, så er det kun 62% gjennvinning. Tipper at mekanisk klarer bedre enn det, da det stort sett bare kverner det opp til små kuler.

Vil arrestere deg litt :blush: BASF foredragsholderen sammelignet kjemisk og mekanisk resirkulering ift CO2 utskillelse. Og hvis jeg forstod han riktig så kom de nogenlunde likt ut. Men forskjellen var om man mekanisk resirkulerte «samme plast» om igjen så ville CO2 utskillelsen øke ift produktet de fikk ut, kontra kjemisk det forholdet holdt seg på det samme.

Uansett så har begge teknikkene noe for seg. Det må bare økes kraftig i mengde for å ta unna alt. Har nok vært et meget liteprioriteet emne politisk. Merkelig nok. Men det er vel det EU skatten skal gjøre noe med.

1 Like

Det kan godt hende. Jeg så bare for meg at det vil gi mer tilbake ved å mekanisk resirkulere. Står sikkert nærmere forklart i LCA studien til BASF, men har ikke lest den så nøye.

Edit: Du har helt rett:

image

1 Like

Mekanisk er bedre fordi det forurenser mindre.

Men det er bare veldig ren plast som kan mekanisk resirkuleres. Samtidig kan ikke den plasten brukes til matvarer.

Kjemisk forurenser mye mye mer. Men man kan benytte flere plasttyper. og mer uren plast. Samtidig kan naftaen som lages brukes til all plast.

1 Like

Hvis du spør Tomra så kommer det nok til å gå mer i den retningen

Meget kult.