Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Skive-oppstarten får gå sin gang, og om det drypper kroner inn her, så er det jo positivt. Det viktigste her er å få verifisert teknologien på fullskalaproduksjon.
Idet melding om full kapasitet på 1. linje i Skive kommer blir det neste trinn i raketten som fyres av!

Samtidig er det mye som skjer utenfor Skive, så det er tydelig at de har tro på dette selv.

Følger dere presentasjonen? Jeg får ikke opp linken… har meldt meg på og greier.

Hm. Ser jeg er påmeldt til kl 12, men det står i børsmelding at de presenterer nå?

Har jo hatt Qfuel fra start men har solgt nå. Klarer ikke og la være og følge med. Litt overrasket over at de brenne så enormt med penger… 300 mill på 1 kvartal (Det er halve emisjonene) de bør få skive opp innen Q4 hvis ikke kan det jo bli litt tynt med cash til selve fabrikkene de skal bygge. eller er det noe jeg ikke ser

De 300 mill var vel for å dekke inn det konvertible lånet til BASF?
Står også i børsmeldingen: “Non-cash financial cost of NOK 308 million relating to the BASF convertible loan”

(Jeg er heller ikke aksjonær per i dag, men var med en stund opp fra 11-12kr)

1 Like

Ja kun en engangseffekt som følge av det konvertible lånet med Basf. Sett bort ifra dette er cashburn ganske moderat. Ser at finansavisen ikke nevner dette med et ord, ganske dårlig journalistikk.

1 Like

Ser av ny fremdrifts plan at det meste har blitt forskjøvet et år, hva skjedde med den planen de la frem ved emi? På grensen til lureri…
Fabrikken i Kristiansund skulle være i gang tidlig 2021, og nå er det 2022. Hvordan er det mulig å bomme så mye på guiding bare på knappe 2 mnd…
Føler meg lurt som aksjonær i september/oktober, burde kastet kortene helt når strategisk direktør solgte alt.

2 Likes

Det er en fair value adjustment, dvs. en økning i forpliktelser pga. kursøkning, som per def er en kostnad etter IFRS. Konvertibelen skal vel gjøres opp i aksjer så den har ingen cash-effekt. Når BASF utøver opsjonen vil forpliktelsen bli ført som inntekt.

Så på oversikten senest igår der de ser for seg produksjonsstart 21/22 for ny fabrikk i danmark. 2021 er jo helt urealistisk, og jeg vet ikke hvorfor de hadde det som del av anslaget, når de ikke en gang hadde funnet tomt på det tidspunktet. Tror også 2022 skal holde veldig hardt, selv om de nå har fått tomt og FEED nærmer seg slutten.

Tror rett og slett de mangler litt kompetanse på dette med planlegging og prosjektstyring. Flere av de stillingene de lyste ut på onsdag går jo nettopp på dette.

Edit: jeg har vanskeligheter med å skjønne dagens dramatiske fall. Hvor stor er sannsynligheten for at full produksjon meldes samme dag som q3 legges frem? Dette meldes på timen når det skjer…man venter ikke til kvartalsrapporten legges frem.

Skjønner ikke hvordan de kunne forespeile oppstart i Kristiansund tidlig 2021, de ga jo da uttrykk for at de var vesentlig lenger frem i løypa.
Håper de får noen kompetente nye kollegaer.
Har forøvrig forståelse for at Skive tar tid og det var jo forventet at utfordringer kunne dukke opp, men de kunne jo vært vesentlig mer edruelig ved forrige guiding. Dette kan jo virkelig ta lang tid.

Sånn er det når blårussen får uttale seg uten tilstrekkelig korreksjon fra ingeniørene😄

Ja det var en ting jeg lærte fort med Qfuel. Alt tar lengre tid… Mye mye lengre tid. Skive skulle være ferdig i q4 2018… og nå er det første oljedråpene ute, men tydeligvis ikke ferdig ferdig. så tror kanskje de har brukt. Og selv i børsnoterings dokumentet fra 17.Feb.20 skulle skive være klar i Mars 2020… (Ellers har jeg lagt med historien fra start til de som er interesert. (De startet skive i 2017)

Og fra en artid artikkel når de fikk samarveid bed vitol i 2018 (alt jeg tar vare på):
Diesel demand worldwide is close to 29 million barrels a day and anticipated to continue growing over the next decade. Quantafuel is currently constructing its first commercial plant in Europe in Denmark, which is expected to commence operations in Q4 2018 :scream:. The company will build a second European plant in Norway, to be completed in 2019. The two plants will have a combined capacity of 120 tonnes of waste plastic transformed into 80 tonnes of low-carbon fuel per day. These volumes are expected to double within the first 24 months of operation.

Fra Merkurnoterings dokumentet:
6.5.2 The Skive Plant
Quantafuel is currently in the final stage of building its first commercial plant in Skive, Denmark. All major
construction and installation works were completed by the end of Q4 2019 and the plant is currently planned to be
in operation by the end of March 2020, subject to a successful mechanical complete process. At full operation, the
plant will have a yearly capacity to transform 20,000 ton of plastic waste into 16,000 ton of high value products

1 Like

Ingen tvil om at det har vært lite realisme å spore i fremdriftsplanene deres. Så der kan de bli mye bedre. Tror kanskje overgang til hovedlisten kan være litt skjerpende på akkurat dette punktet.

1 Like

Dette kan ta tid før det blir profitabelt…

" Dette gjør at total kostnadsramme for Skive-anlegget øker til 548 millioner kroner…"

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/11/13/7588112/trobbel-i-paradis-for-quantafuel-kostnadene-stiger-med-79-mill.

1 Like

Det beste for dette selskapet ville vært om Basf eller Vitol kjøpte dem opp. Da ville de ikke trengt forholde seg til kortsiktige eiere og media som ikke har peil på hva en kommisjonsfase og et pilotprosjekt innebærer.

Fin investorcall hos Pareto nå. Jeg fikk svar på det jeg lurte på. Bøhn virker utrolig solid både på det tekniske, finansielle og ellers. Over det hele så var det betryggende. Ref utsettelser/forsinkelser så minner jeg om at det er svært vanskelig å tidsbestemme hvor lang tid det vil ta å gjøre noe som ingen har gjort før. Har ikke noe med edruelighet eller realisme å gjøre, det har med innovasjon å gjøre.

Ellers la jeg merke til stor interesse fra utenlandske folk. Han her fyren spurte bl.a. mange spørsmål:

Påfallende at selv til halv pris av emisjonskurs økte de ikke posisjonen sin, heller ikke FERD. Hadde forøvrig håpet Equinor skulle dukke opp på topp 50 listen da, med tanke på studien de har med Qfuel.

1 Like

Bare å droppe guiding da, og si de ikke vet.
Vanskelig å være optimist for min del når de gang på gang kjører total skivebom på forventet fremdrift, særlig av fremtidige prosjekter.

Vet ikke om så store aktører har interesse av å operere på den måten. De tenker nok mer langsikt, og er ikke så opptatt av hva kursen ligger på til enhver tid. Både Basf og Vitol betalte betydelig mindre per aksje enn nåværende kurs. Ferd kan jeg ikke uttale meg om, virker veldig amatørmessig (gitt at de har solgt seg ned).

Edit: fin artikkel som forklarer bakgrunnen for de røde tallene https://e24.no/boers-og-finans/i/gW0aJa/den-beste-beslutningen-i-quantafuels-historie

Det står i artikkelen “Det planlegges også et modifiseringsprosjekt som vil koste 45 millioner.” Hva er dette? Er dette nødvendig å gjøre før en kan oppnå 100% produksjon i Skive? Når er det planlagt at dette skal gjøres, og hvor lang tid tenker de at det skal ta?