Disclaimer, jeg eier aksjer i Quantafuel med et langsiktigperspektiv.
Etter kvartalsrapporten på fredag, har jeg i helgen reflektert litt over enkelte ting.
For det første er jeg skremt over hvor dårlig journalistikk, og mangel på innsyn å forståelse, både E24 og Finansavisen viser ved deres artikler om Quantafuel.
Det virker ikke som de leser rapporten, før de kaster ut artikler om hvor mye penger Quantafuel brenner av, hvor mye små aksjonærer blir utvannet, etc.
Enkelte ting er så feilaktig og så svartmalende for selskapet, at jeg stiller spørsmål til lovligheten av å publisere kursdrivende artikler med så mye feil informasjon.
Når det gjelder avtalen med BASF, er jeg enig med Bøhn om at dette er det beste som har skjedd Quantafuel !
Vi hadde ikke vært i nærheten av hvor vi er i dag, uten tyngden, kvalitetsstemplet og tryggheten avtalen med BASF gir.
Tror de fleste som er investert i Quantafuel, vektlegger BASF sitt eierskap/samarbeidskap som det aller viktigste.
Mange tenker nok at BASF sin due diligence av selskapet, er trygghet nok for å kunne investerer i selskapet.
Å se tilbake på en avtale som ble gjort for over 1 år siden, og si at dette var en dårlig avtale fordi BASF får godt betalt etter at aksjekursen har steget såpass mye, blir helt tullete.
Når BASF konverterer lånebeløpet til aksjer, vil BASF stå med en eierinteresse på 11.9% i Quantafuel. De vil med dette være den største eieren i selskapet.
Vi aksjonærer vil bli utvannet med 5.6%, når konverteringen skjer.
Dette er ingen nyhet, dette har vært offentlig informasjon siden avtalen ble inngått for over 1 år siden.
At mediehus vinkler dette til kraftig utvanning av aksjonærer og enorm gevinst for BASF, er for meg helt merkelig fremstilling av saken.
For meg som langsiktig aksjonær i selskapet, kunne jeg ikke sett for meg en bedre situasjon enn at BASF blir største eier i selskapet !
Quantafuel passer perfekt inn i BASF sin portefølje med selskaper, og BASF er kanskje det selskapet i verden som er best strategisk posisjonert i forhold til det fremtidige kjemisk resirkulering markedet.
Om ting går som det skal med teknologien, tror jeg Quantafuel kommer til og bli kjøpt opp innen 5 år, og hva vil vell være mer naturlig, enn at BASF er oppkjøper.
De som solgte i panikk fordi kvartalsrapporten viste minus 347,3 millioner, de har ikke forstått dette.
308 millioner av dette er BASF lånet, som VIL bli omgjort til positivt resultat ved konvertering.
Skal tro om de samme personene kjøper seg inn i selskapet til neste år når lånebeløpet er konvertert til aksjer, og kvartalsrapporten viser pluss 308 millioner.
Oppstarten i Skive vet vi er tidskrevende og vanskelig. Hadde dette vært lett, hadde alle gjort det.
At det er utfordringer med oppstart hadde jeg selvfølgelig forventet.
Oppstarts “lugg” er bare kortsiktig støy i forhold til mitt perspektiv på selskapet.
Det som igjen er mer interessant, er pyrolyse teknologien de har utviklet i samarbeid med Hulteberg. At det kjøper rettighetene til denne teknologien, gir Quantafuel enda et teknologisk konkurranse fortrinn, og vil være med på å gjøre det enda vanskeligere for konkurrenter og kopierer teknologien.
Som langsiktig investor synes jeg kvartalsrapporten var som forventet, med flere positive saker. Og jeg har fremdeles stål tro på selskapet med et 5 års perspektiv.