Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Ikke en engangs effekt. Fair value justering av forpliktelsen mot Basf.

Forpliktelsen er i utgangspunktet bokført til X antall aksjer x satt kurs.
Nå har kursen steget kraftig og prisen på forpliktelsen er egentlig X antall aksjer x virkelig kurs.

Denne vil fortsette å justere seg frem til lånet er oppgjort/konvertert.

1 Like

Okei, sånn sett så kan det vel justeres i positiv eller negativ retning ettersom kursen krysser over/under 63kr som nå er referansekursen?

Jepp om kursen var 63kr pr 30.09.20, vil effekten genere finansinntekt ved lavere kurs og finanskostnad ved høyere kurs ved neste rapporteringsdag.

1 Like

Når blir det oppstart i Kristiansund? 1 år forsinket i forhold til tidligere annonsert?

Fremdriftsplan står i dagens presentasjon, ser ut som 2020/21 har forskjøvet seg et år fremover siden planen fra september.
Artic understreker iflg artikkel i finansavisen at fremdrift i Europa går som planlagt og står på kursmål kr 125. Har vel ikke lest fersk fremdriftsplan enda de da… eller 1 år fra eller til er kanskje ikke så viktig
Edit: Ser at guidingen på fabrikkene med Vitol er uforandret, så sikkert de Artic sikter til.
Leste i finansavisen at de regner med at Kristiansund nå ventes i drift i 2022.

God stemning på FA-desken ikveld… :cowboy_hat_face: :sweat_smile:

2 Likes

Og Hegnar har en gang for alle fått bevist at investorene i QFUEL er født uten hjerne siden driften ga et underskudd på 350 mill! :smiley:

2 Likes

Nå var vel det Spetalens ord, men Hegnar har vel ikke vært særlig positiv han heller. Og ikke han godeste DN-kommentatoren heller. De godter seg nok nå… :crazy_face:

Selvfølgelig! De må jo bygge opp under sitt eget narrativ om at nypumpet olje og fisk er det som skal opp, og alt det nymotens greiene ikke er liv laga. Se bare, de tjener ingen penger ennå! Og Spetalen har analysert selskapet grundig, og konkludert. Grønt er flopp! Selg! Ferdig snakka! :crazy_face:

2 Likes

Bare sorgen idag, men forutsigbart om ikke annet…

Regnskapet var vel som forventet da inntekter uteble med oppstart siste mnd av Q3.

Det var uheldig at de ikke var nærmere full drift, men dette er det ikke andre som har gjort før så da er vel estimering av tid komplisert.

Synes det var veldig mye positivt i resten av presentasjonene, det er vel nesten slik at det skjer litt for mye i mine øyne.

Med så mange nye folk på vei inn kreves det mye av selskapet for å ha struktur og god fremdrift.

Ikke godt å si på kort sikt, men på lengre sikt er jeg svært positiv og har vert det siden jeg hoppet på toget for vel 1,5 år siden.

Er det sagt noe mer om opp-listing på hovedlisten ?

Joda, dette er gjort før. Og de brukte flere år på å få oppetiden til et bra nivå.

1 Like

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/lego-familien-scorer-halv-milliard-paa-rekordtid/8286105?fbclid=IwAR053gjMLMZWRbAPbDJreZDYGlU3bZKJq3MWF6UPFjfLW80x8LeySq8Kf5E

Så, de har gjentatte ganger kommet med påstander som overhodet ikke holder vann. For meg er dette røde flagg for noe mer enn kortsiktig spekulasjon.

4 Likes

Definitivt!
Hadde jo også vært fair play å informere markedet 21 okt om utfordringene med fremdrift i Skive. Det stod i mld at de var i rute og at det ville gis beskjed ved vesentlige avvik.
Nærmere 80 mill i påkostinger samt tiden det tar å rydde opp i gass opphopningen er da altså å være i rute for Qfuel, føler de drøyer sannheten for mye.
Håper det kommer glad mld i desember.

3 Likes

Så dårlig som Quanta er på guiding så kan det kan det godt tenkes at Skive fabrikken ikke er i nærheten av full drift i 2021 på slutten av året. Utvanning og emisjoner blir fort resultatet her. Smart de i ledelsen som solgte på topp. Kan da umulig nå kurser over sist emi i 2021.

Håper de kan komme med noen gode nyheter snart.

Hvis vitol eller basf hopper av da kan man anta det ikke er liv laga.

Men de er nå enda med, og alle de som hoppet på 70kr må jo ha troen?

En rekke utsettelser og denne beskjeden var ikke så bra, så er det priset til 33 mill ekstra kost, med et estimat så ligger det jo en tid som dekker dette.

Nå er det masse penger i kassen enda, da de 300 mill de tapsførte er lån og ikke utgifter. Så med 770 cash end av Q3 så er det ikke alt som er vekke med d første.

Veldig spent på mandagens reaksjon av fredagen som gikk…

Disclaimer, jeg eier aksjer i Quantafuel med et langsiktigperspektiv. :slightly_smiling_face:

Etter kvartalsrapporten på fredag, har jeg i helgen reflektert litt over enkelte ting.
For det første er jeg skremt over hvor dårlig journalistikk, og mangel på innsyn å forståelse, både E24 og Finansavisen viser ved deres artikler om Quantafuel.
Det virker ikke som de leser rapporten, før de kaster ut artikler om hvor mye penger Quantafuel brenner av, hvor mye små aksjonærer blir utvannet, etc.
Enkelte ting er så feilaktig og så svartmalende for selskapet, at jeg stiller spørsmål til lovligheten av å publisere kursdrivende artikler med så mye feil informasjon.

Når det gjelder avtalen med BASF, er jeg enig med Bøhn om at dette er det beste som har skjedd Quantafuel !
Vi hadde ikke vært i nærheten av hvor vi er i dag, uten tyngden, kvalitetsstemplet og tryggheten avtalen med BASF gir.
Tror de fleste som er investert i Quantafuel, vektlegger BASF sitt eierskap/samarbeidskap som det aller viktigste.
Mange tenker nok at BASF sin due diligence av selskapet, er trygghet nok for å kunne investerer i selskapet.
Å se tilbake på en avtale som ble gjort for over 1 år siden, og si at dette var en dårlig avtale fordi BASF får godt betalt etter at aksjekursen har steget såpass mye, blir helt tullete.

Når BASF konverterer lånebeløpet til aksjer, vil BASF stå med en eierinteresse på 11.9% i Quantafuel. De vil med dette være den største eieren i selskapet.
Vi aksjonærer vil bli utvannet med 5.6%, når konverteringen skjer.
Dette er ingen nyhet, dette har vært offentlig informasjon siden avtalen ble inngått for over 1 år siden.
At mediehus vinkler dette til kraftig utvanning av aksjonærer og enorm gevinst for BASF, er for meg helt merkelig fremstilling av saken.
For meg som langsiktig aksjonær i selskapet, kunne jeg ikke sett for meg en bedre situasjon enn at BASF blir største eier i selskapet !
Quantafuel passer perfekt inn i BASF sin portefølje med selskaper, og BASF er kanskje det selskapet i verden som er best strategisk posisjonert i forhold til det fremtidige kjemisk resirkulering markedet.

Om ting går som det skal med teknologien, tror jeg Quantafuel kommer til og bli kjøpt opp innen 5 år, og hva vil vell være mer naturlig, enn at BASF er oppkjøper.

De som solgte i panikk fordi kvartalsrapporten viste minus 347,3 millioner, de har ikke forstått dette.
308 millioner av dette er BASF lånet, som VIL bli omgjort til positivt resultat ved konvertering.
Skal tro om de samme personene kjøper seg inn i selskapet til neste år når lånebeløpet er konvertert til aksjer, og kvartalsrapporten viser pluss 308 millioner.

Oppstarten i Skive vet vi er tidskrevende og vanskelig. Hadde dette vært lett, hadde alle gjort det.
At det er utfordringer med oppstart hadde jeg selvfølgelig forventet.
Oppstarts “lugg” er bare kortsiktig støy i forhold til mitt perspektiv på selskapet.
Det som igjen er mer interessant, er pyrolyse teknologien de har utviklet i samarbeid med Hulteberg. At det kjøper rettighetene til denne teknologien, gir Quantafuel enda et teknologisk konkurranse fortrinn, og vil være med på å gjøre det enda vanskeligere for konkurrenter og kopierer teknologien.

Som langsiktig investor synes jeg kvartalsrapporten var som forventet, med flere positive saker. Og jeg har fremdeles stål tro på selskapet med et 5 års perspektiv.

4 Likes

Skjønner ikke hvorfor man skal kjøpe Qfuel når man kan kjøpe VOW.

1 Like

Guidingen fra to måneder siden er allerede utdatert. Det er årsaken til fallet. Hvilken troverdighet har ledelsen nå? Kan godt være det er et godt kjøp nå, meeeeen.

1 Like