Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Både beslutning om Esbjerg og first oil fra Kristiansund er sagt å komme ila q1. Det er ikke mange dagene igjen…:+1:

Tenk skuffelsen om det ikke kommer og de har venta sååååå lenge med å melde det. Tilogmed innsidesalg… Det kan vel umulig være lov å vente så lenge og så nærme deadline, med å melde noe sånt?

Under en måned siden vi fikk siste oppdatering. Beslutning om Esbjerg kommer. Jeg vil tro denne er basert på at to reaktorer kjører 100% og at det er levert komersielle batcher til BASF. Sistnevnte er allerede bekreftet.

Ha hvertfall moderate forhåpningar så dere ikkje går på ein smell om det skulle vise seg at det er labre meldinger… hvis dei i det heile tatt kjem før Q2…

Hva tenker dere om grønne fond? er de støkk med store midler på feil sted?

Hva mener du at er ny informasjon kontra hva som er meldt tidligere?

Det ble meldt fjerde mars
https://newsweb.oslobors.no/message/526778

Det jobbes…

1 Like

Får da virkelig håpe det jobbes, ingen tid å miste!:slightly_smiling_face:

ref kommentaren over her fra @busk1 med melding om miljøsertifisering og første kommersielle batch til BASF.

To uker senere:

Hvem kan nå denne mystiske navnløse partneren, som kjemisk resirkulerer plast til nytt produkt med virgin kvalitet være? :thinking: :star_struck: :rocket:

Skal kjøpe meg en sånn ovn bare for å eie den emballasjen

2 Likes

Var det snakk om oppstart av pilot anlegg i Q1?

Mounting and commissioning of equipment at our Replast facilities in Kristiansund is progressing ahead of plan, and within end of Q1 2021 we expect to see the first results from this important pilot plant incorporating a new reactor design. In parallel, the Kristiansund plant is preparing for a future unique set-up with combined feedstock pretreatment, and chemical and mechanical recycling. The plant receives plastic that is normally incinerated or handled by landfills, with Quantafuel turning it into valuable resources.

1 Like

Takk takk, får vi se om det kommer noe børsmelding :slight_smile:
Ganske mange baller i luften på en gang her… Masse gode triggere.

Det er plast avfall som bruker å bli brent eller brukt som fyll masse, så ja dette kan bli en game changer :slight_smile:

4 Likes

Quantafuel inn i luksusemballasje

Quantafuel blir en del av emballasjeleveransene til hvitevareprodusenten Gaggenau.

Per Stefan Præsterud
16:03 - 22. mars | Oppdatert 16:11

– Vi synes det er veldig moro. Jeg har forstått det slik at Gaggenau er blant de dyreste og mest eksklusive merkene, så tettheten er sikkert høyest i Oslo vest, men det er likevel stort å kunne komplementere sirkelen fra norsk husholdningsavfall gjennom Grønt Punkt og tilbake inn i norske kjøkken igjen, sier konsernsjef Kjetil Bøhn i Quantafuel til Finansavisen.

Forrige uke meldte Quantafuel-partneren BASF at Bosch og Siemens vil ta i bruk isopor basert på råmaterialer fra resirkulert plast i visse emballasjeprodukter til sitt luksussortiment av hvitevarer fra Gaggenau.

Testingen av emballasjen er i startfasen, men målet er at den skal kunne brukes i flere produkter globalt.

Tusenvis av kunder

Bøhn i Quantafuel hadde fått med seg meldingen fra BASF da Finansavisen tok kontakt mandag morgen, men han var ikke sikker på om deres oljeprodukter var ment i leveransene til Gaggenau. Etter en kjapp telefonsamtale med den tyske samarbeidspartneren fikk han det bekreftet.

SKAL BESKYTTE HVITEVARER: Quantafuels leveranser vil bli brukt i Gaggenaus isoporemballasje.
Leveransene til Gaggenau er det første eksempelet på hvordan BASF har tenkt å bruke Quantafuels produkt, ifølge Bøhn:

– Det gir et innblikk i verdikjeden og hvilke produkter vi er aktuelle for. BASF har flere tusen kunder som venter på å ta i bruk resirkulert plast i sine produkter, så dette er et steg i riktig retning.

Første av mange

Det er imidlertid vanskelig å si noe om størrelsen på de aktuelle leveransene fra BASF til Gaggenau, andre produkter Quantafuel kan være aktuelle for, eller om videre leveranser.

– Jeg vet rett og slett ikke noe mer enn det som står i meldingen fra BASF og at vi også vil være en del av leveransen fremover. Det er et forhold mellom BASF og kunden. Vi ser det mest som det første av mange slike eksempler på applikasjoner som nå kommer etter at vi har begynt å levere. Men vi er ikke med i diskusjonene mellom BASF og deres kunder eller hvordan dette skal anvendes, sier konsernsjefen.

Ved Quantafuels anlegg i Skive i Danmark blir plast gasifisert og omdannet til petrokjemikalier. Plastavfallet sendes deretter til det gigantiske kjemikaliekonsernet BASF i Tyskland. Quantafuel sendte i starten av mars den første kommersielle leveransen til BASF.

Oppstartsproblemer

Skive-anlegget har imidlertid hatt visse oppstartsproblemer og selskapet har gjort modifikasjoner underveis. Dette førte blant annet til at selskapet oppjusterte kostnadsestimatene sine for anlegget i tredje kvartal i fjor.

Aksjonærer i Quantafuel har vært opptatt av nettopp anlegget i Skive og produksjonen derfra. Selskapet nådde 90 prosent kapasitetsutnyttelse ved ett av anleggets produksjonslinjer før jul og selskapet har i etterkant implementert forbedringer med mål om at produksjonen skal bli mer stabil. I forbindelsen med fjerdekvartalsrapporten opplyste selskapet at det målsetter seg stabil produksjon på to av produksjonslinjene i andre kvartal.

Dette står seg fortsatt, ifølge Bøhn.

– Vi tar steg fremover og jobber mot de samme tidslinjene og målsetningene som vi har kommunisert. Vi vil sende flere leveranser til BASF etter hvert som vi klarer å holde oppe produksjonen på Skive-anlegget i lengre perioder om gangen.

Quantafuel-aksjen hadde en formidabel kursoppgang i fjor, og steg nesten 250 prosent. Aksjen falt noe tilbake i høst og i vinter, men klatret til ny toppnotering på i underkant av 80 kroner pr. aksje i januar. I etterkant har kursutviklingen gått i motsatt retning og aksjen handles i underkant av 50 kroner mandag ettermiddag.

2 Likes

Spennende nyhet om QFUEL i FA i dag : Quantafuel inn i luksusemballasje | Finansavisen

Når det er sagt, slik vurderer jeg QFUEL i dag:

  1. Tidligere børsmelding (Quantafuel ASA | Fourth quarter results 2020) tilsier at QFUEL har tekniske utfordringer med anlegget i Skive. Selskapet melder at de skal gjøre en «retrofit» (ombygginger/modifikasjoner) av anlegget innen utgangen av Q2.

  2. I den samme børsmeldingen er det relativt mye fokus på det nye anlegget i Kristiansund. Dette anlegget skal kjøres i gang i Q1. Dvs det bør komme en børsmelding om status for dette anlegget denne uken. Det sies også at anlegget i Kristiansund skal bygges med en ny type reaktordesign (ift Skrive regner jeg med). Det er et interessant budskap. Eller hva er egentlig problemet med reaktordesignet i Skive?!

  3. Det som slår meg her er rekkefølgen; Kristiansund starter opp i Q1 (blir sikkert noen startutfordringer her også), og gjennomføring av «retrofit» i Skive skal skje i løpet av Q2. Jeg tolker det slik at erfaringene fra oppstarten av fabrikken i Kristiansund er av betydning for hvordan endelig «retrofit» skal gjennomføres i Skive.

  4. Med andre ord; det tar bare noe lengere tid å komme i gang i Skive, og Kristiansund er trolig ikke i full drift før etter sommeren. Det betyr igjen at vi forhåpentligvis har Skive og Kristiansund i full drift i løpet av Q3. Om de ikke klarer dette må vi nok påregne en emisjon for å komme i mål med Skive og Kristiansund.

Uavhengig av dette så er jeg fortsatt med som aksjonær. QFUEL og BASF får dette til sammen :slight_smile:

Sitter med tanken at det er lurest å vente med inngang her. EVENTUELLE nyheter som sier bull først i slutten av sommeren,i forhold til Skive og Kristiansund, så kan jeg se at det er stor mulighet at aksjen skal fortsatt ned. Og skulle det kladde mer så lurer vel et emispøkelse også.

Den meldingen var jo egentlig ganske negativ, så at Kristansund ble dratt inn var nok for å skifte fokus bort fra fremdriften ved Skive.

Det er jo noen vesentlige forskjeller mellom Kristiansund og Skive. Kristiansund varianten er et pilotanlegg for kombinasjon av mekanisk og kjemisk resirkulering. Jeg tror dette anlegget i stor grad er bygget opp rundt erfaringene de har høstet ved Skive. Det ser man på hvor fort de har fått reaktorene oppe å gå.

Det er kun first oil som er forventet ved Kristiansund i q1. 100% drift kan være langt unna.

1 Like

Tror ikke emisjon vil skje i 2021 basert på pengene de har på konto.

Så mye brenner de ikke, eller?