Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Litt om viktigheten av sertifiseringen de nettopp fikk fra TUV.

»Vi er for nylig blevet det – så vidt jeg ved – første firma, der har fået certificeret vores kemiske genanvendelsesproces,« fortæller Kjetil Bøhn og fortsætter:
»For at få sådan en licens, så skal vi vide og kunne dokumentere hele affæren. Hvor vores råmaterialer stammer fra, hvordan de er transporteret, vores energiforbrug og processering af dem, vores videre transport til BASF og deres omdannelse af pyrolyseolien til ny plast. Hele værdikæden skal dokumenteres.«
Han fortæller, at certificeringen er udarbejdet af det anerkendte tyske certificeringsselskab TÜV og at hele processen har taget omtrent otte måneder:
»Det er enormt vigtigt for os at få den certificering. Hvis vi vil forhandle genanvendt plast til store virksomheder som Unilever eller PepsiCo, så har de brug for en form for bevis for, at plasten rent faktisk er genanvendt

Ligger an til ny milepæl i produksjonen i Skive om et par uker.

Fabrikken i Skive er endnu ikke helt oppe i fuld drift, men Kjetil Bøhn fortæller, at Quantafuel regner med at have deres proof-of-concept på plads indenfor den nærmeste fremtid. Lige nu kører to ud af fire produktionslinjer, og over de næste par uger skal anlægget bevise, at de under kontinuerlig drift kan levere pyrolyseolie i den forventede kvalitet.
»Det næste skridt bliver at lave lidt modifikationer henover sommeren og få de rette tilladelser på plads, så vi kan få gang i alle fire linjer. Målet er at vi kører med alle fire linjer i tredje kvartal og det arbejder vi henimod,« fortæller Kjetil Bøhn.

1 Like

Tviler, pengene begynner sakte men sikkert å tikke inn. Både fra Skive og gjennom eierskapet i Geminor.

To linjer i drift :money_mouth_face:

Håper da virkelig at de ikke trenger Q3 og Q4 for å få igang alle 4 reaktorene.

Var det ikke sagt at nye anlegg ikke ble besluttet før dette var på plass ?

Trodde de ventet på bygge Godkjennelse på nye anlegget i Danmark, Esbjerg?

Kursen har gjort noen hopp de siste dagene, har nesten trodd en nyhet kom, slik d har vert før.

Det som er sagt er Esbjerg Investeringsbeslutning innen utgangen av Q1, og Bøhn har også sagt at de kan sanksjonere nye prosjekt i parallell med Skive så lenge den viser tilstrekkelig stabilitet / proof of concept (vært litt debatt om ikke pfc var i september, men det har Bøhn oppklart nå, ref siste intervju linket lenger opp i tråden). De siste to linjene har strengt tatt bare noe å inntjening, og ikke teknologiutvikling / proof of concept. Kristiansund vil i parallell prøve å utvikle en egendesignet reaktor for oppvarming/prod av gass. Dette er nå 3.partsteknologi, som er veldig viktig mtp yield/hvor mye av gassen som til slutt kan kondenseres til væske. I tillegg vil de lage samkjøre mekanisk med kjemisk resirkulering av de ulike plasttypene.

Så snart de har tatt FID på Esbjerg er det fritt fram for å erobre resten av Europa, derfor har kursen begynt å bevege seg, og det kommer inn langt større kjøpsordrer enn under nedgangen.

2 Likes

Skryteartikkelen fra BASF om Gaggenau viste seg i ettertid å være, som jeg mistenkte, basert på pyrolyseoljen fra quantafuel.
fInAnSaViSeN klarte ikke å catche up på dette før en uke etter.

Hvem vil vedde imot at det er Quantafuel som står bak denne gladsaken?

Tenkte egentlig å ta veddemålet her, men så så jeg denne:

Så jeg tenker r/r på det veddemålet ikke slår ut til min fordel. Dog fortsatt ikke helt sikker - Ganske store mengder som skal leveres, og tviler litt på at Skive klarer å levere så mye på under 1/2 drift. Får ringe Vartdal og høre hvor mye de kan levere hvor fort…

1/2 drift på et 10.000 tonns anlegg er vel mer enn nok til den “foamen” som guggenau og vartdal trenger? Det er jo veldig lette/luftige materialer de trenger for innpakning og isolering/ringmur.

Tror vi kan forvente at flere slike kunder dukker opp med en artikkel eller blogginnlegg om hvor grønne de har blitt som bruker resirkulert plast. Uansett om quantafuel ikke har levert så voldsomme mengder ennå så er det åpenbart at produktet funker og det er interesse for å kjøpe det.

Siden de nå skal “bevise at linje 1 og 2 kan kjøre stabilt over de neste ukene” tyder det for meg på at de har kontinuerlig produksjon i dag, OG de får solgt unna det de produserer.

De er bare i startgropa, men kommer med rennefart opp nå. Var vel 4. Mars de annonserte første batch, så er man langsiktig får man regne litt på resultatet fra Q1 om hva de ville tjent med alle fire linjene i kontinuerlig drift.

Kronene ruller nå endelig inn i alle fall. Kan bare gå oppover med selskapet nå.

Ikke rart de trenger en senior planner, si😊

Dette er bra👍Det har jo åpenbart vært en mangelvare foreløpig. Troverdig fremdrift har de ikke vært gode på.

Ikke mange dager igjen av Q1, hadde vert deilig med en oppdatering av ting og tang.

Noen som skal ut

Samme type post ligger der i dag også, noen som vil holde kursen nede?

Nå er den posten og 100k til aksjer vekk, så det føk 225’ aksjer på et blunk :slight_smile:

Så stille her inne at jeg kaste ut en post om vi ikke snart burde se 50kr+ :slight_smile: igjen samt får et par børsmeldinger ref Bøhn sine siste uttalelser.

På tide med oppstart av ny fabrikk
4 linjer i 100% guff’e
Beslutning om 80.000 anlegg
Nye nyheter!!

2 Likes

Koster nok mye tålmodighet og toleranse å være aksjonær her nå. Kunne vel ha kommet med en oppdatering på hvorfor de ikke er klare i Kristiansund enda, når de har hevdet at de ligger foran skjema og starter opp i q1. Noen uker fra eller til har lite å si for qfuel ledelsen, men jeg blir irritert av sånt, useriøs gjeng på guiding fronten synes jeg. Særlig i tider med skummelt marked for grønne aksjer, hadde det vært greit med solide oppdateringer som skaper tillit.

1 Like

Kunne ikke vert mer enig!

Miljøkonsekvensrapporten for Esbjerg er på høring frem til 28.04. Vi får nok ikke høre noe mer om den videre prosessen før det. Hva gjelder kristiansund og Skive er nok melding rett rundt hjørne.

Tror nok Kristiansund åpner snart ja, men tørr ikke sette penger på det enda. Kan jo fort gå mnd hvis den fabrikken har samme forløp som Skive. Noen som vet om kineserne må være onsite i Kristiansund ved oppstart?
Skive skal vel bygges om i sommer før den er oppe 100 prosent…
Nice med info om prosessen i Esbjerg :+1: da blir vel kanskje mai en god mnd for qfuel.
Denne aksjen skal sikkert langt opp fra disse nivåene, er jo masse snadder på vent, hovedlisting, equinor prosjekt, vitol fabrikker osv. Spent på videre forløp her.