Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Ja nå ser man resultatet av hvor ‘’smarte’’ ledelsen og insidere i dette selskapet er.

Får håpe og tro at de etterhvert forstår hvilken fatal konsekvens en kombinasjon av dårlig åpenhet, kommunikasjon, og insidersalg har å si.

Quantafuel-topchef går efter mellem fire og seks pyrolyseanlæg i Tyskland

Quantafuels kommende anlæg til plastpyrolyse i Tyskland, der bliver til i samarbejde med BASF og Remondis, vil i de kommende år få selskab af flere, spår adm. direktør Kjetil Bøhn.

1 Like

Flotte nyheter. Markedet er vel bare skuffet over manglende etterlevelse ved skive. Blir straffet hardt for det nå.

Det konvertible lånet til basf ble bokført i regnskapet først i q3 om jeg husker riktig. Som følge av kursfallet vil vi potensielt kunne se ganske pene tall for q2 slik jeg forstår det. Selv om disse sier lite om omsetning osv. Kan være vi får en liten oppgang som følge av dette.

Så hvis den falle mer, vil tallene bli enda penere…? Skjønner ikke helt hva følge av kursfall gir pene tall…

1 Like

Screenshot 2021-05-06 072024

Full fart nedover…

“Verdien av konverteringsretten i lånet på 108 millioner kroner var på heftige 386 millioner kroner ved utgangen av tredje kvartal, et beløp som Quantafuel må bokføre som tap i regnskapet, og som bidro til et blodrødt underskudd på 347 millioner.”

Det blir en delvis reversering av det som trekkes frem i den saken der. Jeg vet ikke eksakt hvor mye det er snakk om men noen 10-talls mill er det sikkert.

Det konvertible lånet ble regnskapsført først i årsrapporten for 2020. Det var vel først i Q3 den enorme kursstigningen tiltok og endringen i fair value av konvertibelen ble en kostnad. Tidligere kostnader vil i sin helhet bli reversert når/om BASF konverterer lånet, samt delvis når kursen faller tilbake. I Q1 vil reverseringen være på rundt 100 MNOK.

Det ble synliggjort i q3 rapporten. Se dato for artikkel over👍 kan ha noe å si for tradere at det plutselig blir grønt regnskap. Kan faktisk skje.

For min del er det nesten bare tull å diskutere regnskap nå. De produserer jo nærmest NULL… det bittelille som produseres nå er det ikke mye å skrive hjem om. Er vel ingen seriøse som forventer “grønt regnskap” nå eller i nærmeste fremtid. Noe “grønne” tall nå er jo nesten bare papirtriksing. Men det nærmer seg jo et nivå hvor en kan bli firstet til å gjøre noe kjøp allikevel. Dundrer den ned til 22-24k så vurderes det. Imens er det bare å holde seg unna.

Si det til alle de som ble skremt bort når de bokførte dette som tap på 70 ish. Quanta følger makro nå, umulig å si hvor det snur.

1 Like

Ja men er jo ikke primært dette som skal få aksjen til å snu. Dette mener jeg en aksje som er priset på fremtidstro. Akkurat nå er det litt mye annet om virker inn, som lange renter og generell tilstand i markedet. Det har heller ikke vært noen nyheter av interesse på lenge. Det tenkniske bildet (se lengre opp i tråden") er blodrødt, og mer tegn til enda sterkere nedgang enn at det skal snu nå… ingen støtte før 22kr. Selges på høyt volum… Litt for langt ned til at jeg tar i aksjen med en knipetang nå…

Forsåvidt enig i mye av det. Problemet er jo at selskapet er fundamentalt annereledes nå enn da det var på 30 kr sist. Det er et betraktelig derisket case og kan derfor ikke sammenlignes. Å kun se på det tekniske får være opp til den enkelte, jeg personlig fyller på nedover med tro om at dette snur brått på et tidspunkt.

Forøvrig få som har vært mer bear enn meg på denne tråden i det siste. Selskapet har rett og slett ikke kommunisert godt nok. Det er blant annet det vi ser resultaten av nå, i kombinasjon med lange renter.

2 Likes

Ja helt enig at status i selskapet er helt annerledes nå enn sist den var 30kr. Samtidig har det noke vært en heeeeeeeel mengde luft i kursen. Jeg mener, hvor mange milliarder kan et selskap være verdt bare på tro, håp og litt kjærlighet?
Men nå begynner det å nærme seg litt mer edruelige tilstander, ivertfall frem til fabrikken er oppe og går med full produksjon og suksess. Først når og om det skjer snakker vi fremtidstro for min del. Da er det klart at selskapet kan vokse ekstremt…
Faller kursen 30-50% fra nå så kommer jeg til å kjøpe noen lodd uansett og legge de i en skuff et par år

Kilde Xtrainvestor:

HOPPER AV I SVINGEN: DNB stanser dekningen av Quantafuel og skriver at dermed kan man ikke lenger stole på meglerhusets seneste anbefaling og estimater. DNB hadde da kjøpsanbefaling med kursmål NOK 82 der de også skisserte ‘blue sky’ kursmål på NOK 427.

…… den gretne redaktøren satser på å bli mindre gretten etter en fisketur i dag, men vil likevel påpeke at ‘blue sky’ kursmålene som en del meglerhus har begynt å komme med ofte er en god kombinasjon av vill haussing og sprøyt. Hvilke selskap – noterte så vel som unoterte – kan ikke bli svært suksessfulle og verdifulle i et blue sky scenario?

2 Likes

Quantafuel ASA | Annual General Meeting - Notice

Er det vanlig å legge Q1 tall på røde dager?

Financial calendar

Dette ble tatt opp i en E24 artikkel i går, ikke vedrørende Qfuel direkte, men generelt om meglerhus med luftige kursmål, basert på selskapets egen guiding. Som du sier har alle aksjer et “blue sky” potensiale, men for mann i gata som ikke kan analysere slik tallknusere kan, ser man jo bare overskrifter og kjøper i “god tro”. Finanstilsynet har heldigvis begynt å slå ned på praksisen, i allefall hva kursmål i enkelte Euronext Growth aksjer gjelder.

Bakgrunnen for at Dnb avsluttet dekningen av qfuel var omrokeringer internt. Iallefall det som er gitt som forklaring fra kilden selv.

1 Like