Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ja, han har forklart/forsvart invasjonen med å denazifisere og demilitarisere Ukraina, men ikke okkupere. Nazi-argumentet er intern propaganda, mens demilitarisere er å unngå NATO medlemskap, det bakenforliggende hovedmotivet.

Som nevnt, jeg skrev at dette var min subjektive mening. Du har din. Vi trenger ikke å overbevise hverandre om hvem som hat rett. Jeg tror Ukraina bare en gambit i dette sjakkspillet. Og trolig er det Kina som spiller partiet her.

3 Likes

Uten russisk olje, så må det skje noe i EU. det er en grunn til at strømprisen fikk opp i 6 en time i dag. Gassen er dyr. Uten den gassen, så er det ikke nok strøm.

1 Like

Norge burde subsidiert olje til den svenske oljefyren. Masse strøm som kan sendes nedover.

2 Likes

Hvorfor det? Til 6kr kwt, så er det lønnsomt som bare det for Sverige?

Høres fornuftig ut.

@Christian,Norge har som sagt plenty med gass og olje. Gi det til europa, mens vi betaler regningen

Rystad Energy, March 3, 2022.
Our analysis shows that Europe could manage to survive a supply shortage brought on by a complete stop in gas from Russia – albeit at a high price.

In recent days gas supplies to the Ukraine-Slovakia border returned to full capacity and storage levels returned to within the normal range. As spring approaches and the weather forecast is decent, a mix of further storage draws, LNG imports and non-Russian piped gas will provide the gas needed by Europe through the summer. The challenge, however, will be to sufficiently fill storage facilities ahead of next winter – with Russian gas usually playing a vital role in this exercise.

Looking back, 155 Bcm of Russian gas was exported to Europe in 2021 – and most of this may need to be replaced in 2022. A realistic but ambitious formula to achieve this could be: 70 Bcm of increased LNG imports (supply is not a problem, but regas and the cost of diverting cargoes to Europe could be); 15 Bcm of added production from Norway, the UK and the Netherlands; 2 Bcm of Azeri gas; 10 Bcm of additional gas from storage; 30 Bcm by switching to other fuels in the power sector (max load on coal, liquids, biomass, nuclear and hydro); and 30 Bcm of demand destruction in the industrial sector. This scenario would likely hit Russia hard as the country has nowhere else to export its gas – domestic storage levels are already full and gas from western Siberia can’t physically be diverted to Asia.

As such, there could be an acceptable path forward for Europe in terms of energy security. At a higher level, however, the only appropriate outcome is a swift end to Russia’s invasion and attempted occupation of the sovereign state of Ukraine.

Det er nok strøm til alle, det er bare et spm om hvor mye vi er villige til å betale.

5 Likes

La nå europa erkjenne at økonomisk krig faktisk skader begge parter. Kan fortsatt fint være verdt det hvis man vil stå opp for prinsippene sine. Men det har da liten hensikt å prøve å skjule konsekvensene eller betale regninga for andre.

Hvis Europa er villig til å lide økonomisk for Ukraina, så er det fint. Og hvis vi ikke vil lide under litt økonomiske problemer pga Ukraina - vel, kanskje vi skulle si fra til Ukraina at vi ikke gidder likevel før krigen har pågått i ett år med 100 000+ døde.

7 Likes
2 Likes

Hei, jeg har bare lest litt på denne tråden i ny og ne, så godt mulig dette har vært diskutert før uten at jeg har fått det med meg.

Det er et akutt behov for nødhjelp til Ukraina nå og alle er enige i at hele denne situasjonen er dypt tragisk på alle måter og tikker mot et dystert, humanitært sort hull. Vestens reaksjoner er nok riktige så langt, i lys av dette.

Men en ny frykt har også meldt seg hos meg de siste dagene. Kan vi risikere en enda større humanitær katastrofe i Russland på sikt?

Dersom vi isolerer et land med over 144 mill innbyggere økonomisk, kulturelt, moralsk, politisk og fordømmer på alle mulige måter i håp om at innbyggerne skal “våkne” og styrte sin leder - eller at lederen selv skal knele. Hva blir konsekvensen til slutt? Et strekere NATO, EU og vesten ok fint, men vil vi at russland skal bli et helvete på jord?

Med mellomkrigstiden i bakhodet vet vi hvor fort et krenket folk kan tippe over i full fascisme. Særlig en forloren stormakt med en psykopat på toppen.

5 Likes

10 kr for strømmen i morgen. 50 om en uke?

2 Likes

bra de har omrokkert ministerkabalen i hvertfall

Noen i kremlin kommer ikke til å like dette.

Soldater er en ting… Generaler…

1 Like

Håpet er at Russland bryter ut i borgerkrig, går i oppløsning, maktkrig, og at de delene som bryter ut gir opp atomvåpen i bytte mot humanitær nødhjelp.

Men realiteten er vel at framtiden er ekstremt vanskelig å spå, og det er mange potensielt svært negative utfall for Russland.

4 Likes

Det er feil fyr, det er nevøen hans som ble drept hvis jeg har forstått det riktig.

1 Like

Okay.

Kommer til å snu trenden på at landet vokser under i skog i det minste. :smiley:

1 Like

Kan noen bekrefte at «uvenn-lista» med nasjoner som ble publisert av russerne i går inneholdt Taiwan uten kommentar, men i løpet av natten er blitt modifisert til å være «nasjoner og territorier» hvor det presiseres at Taiwan anses av Kina som et territorium og ikke et land, men har hatt selvstendig administrasjon siden 1949?

Det høres mer riktig ut. Hadde vært overrasket om russiske generaler er på stedet i krigssonen i Ukraina (hvis ikke spesifikke tvunget av Putin vel å merke).

Faktisk mer usikker om det er nevø. Men det er iallefall to forskjellige folk uansett. General kill er stort.