Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg tenker at man gjerne må hevde dette, så lenge man har en begrunnelse som er mulig å forstå (ikke nødvendigvis være enig i) for andre debattanter.

8 Likes
  • Dele opp tråden i to: «dette skjer / siste utvikling» + «bakgrunn for-, historie og konsekvenser»
  • Beholde én tråd som (nesten) bare blir støy fordi de to tingene ikke går overens

0 stemmegivere

Litt interessant i hele situasjonen er jo at Russland og USA nok begge har jobbet hardt for å påvirke valgene i Ukraina. Russland vil ha Ukraina som en satellittstat slik som Hviterussland, mens USA vil ha Ukraina med i vesten /NATO og vel fra Russland sin innflytelse.

Jeg synes det er interessant i denne sammenhengen å se på Hviterussland og se hvordan det er å bo der.

3 Likes

Har du lest noen av mine kommentaren eller? Av å lese den siste kommenterer din må jeg jo spørre.

@Multiple sorry, fikk ikke svart på kommentaren din om Chomsky. Legitime spørsmål du har, men jeg kan ikke svare hva Noam mener og dette eller hvorfor han ikke tok deg opp. Jeg respekterer fyren mye, men kan ikke svare på hans vegne.

Lag en ny tråd, så skal vi håndheve inndelingen.

Det jeg mente å spørre om var hva du mener om det offisielle Russland og NATO kan betraktes som to parter som har samme rett til å ivareta sine interesser. Dvs om Russlands behov for “nøytrale” bufferstater mot land som er NATO-medlemmer er et legitimt behov, som vi skal akseptere.

3 Likes

Ny tråd, vennligst ta innlegg som bør være der der.

3 Likes

Det er en uting og stemple folk som Putin-støttere, rapportere innlegg som blir tolket som pro-putin.
Jeg er imot krigen og synes det er en umennesklig oppgave og sitte og se på det som skjer som med mange andre. Men tenker dette er ekstremt komplekst og det ikke er svart-hvitt som vesten er de snille Russland den store stygge ulven

Jeg er interessert og lese synspunker fra begge leirer, gjerne prøve og forstå hva andre tenker som ikke er enige med meg uansett hvor uenig jeg måtte være

16 Likes

Jeg er enig med @Yggdrasil. Å stemple folk harmonerer ikke med forumreglene våre. Uansett bør vi holde oss til tema, ikke person.

4 Likes

La oss si at dette er sant, bare tragisk, Bortikov er hogget ut av samme tre som Putin, det vil bare fortsette som før.

Det er så bullshit. Som en av kommentarene spør: hvorfor vet vi dette nå? Svar: fordi det er fake.

1 Like
1 Like

Enig i det, hvis man uten videre begrunnelse kaster ut et stempel.
Men det må være lov å forklare hvorfor man mener at konsekvensene av et standpunkt er å løpe Putins ærend, og at man derfor kan oppfattes som en av Putins “nyttige idioter”.
(Ser det kanskje unødvendig provoserende i å bruke ordet “idiot”, selv om det er i anførselstegn. Nå er vel Putins “nyttige idioter” blitt et internasjonalt brukt begrep, og ikke et rent skjellsord vi benytter her på TI).

Enig. Og stemte for å ikke dele opp debatten, fordi jeg mener de to delene henger sammen. Nå risikerer vi å miste noen av putinistene, i denne tråden. Men fremdeles rom for litt pasifisme, dvs argumentere mot våpenleveranse og feiringen av twittermeldinger om at russiske enheter blir “tatt ut”.

16:54Anna Sofie Tønder Tørmoen

Ukraina har mottatt 500 luftvernraketter fra Tyskland

For tre dager siden mottok Ukraina 500 luftvernraketter av typen Strela, opplyser ukrainske regjeringskilder til den tyske avisen Welt am Sonntag.

Våpnene ble utlevert til Ukraina via Polen, skriver avisen.

Tyskland bestemte tidlig i mars at de skulle levere 2.700 luftvernraketter til Ukraina. Rakettene har stått på lager siden gjenforeningen med Øst-Tyskland i 1990.

En ikke-navngitt talsperson i det tyske forsvarsdepartementet sier at de ikke vil gå i detalj om hvilke våpensystemer som gis, på grunn av operative- og sikkerhetsmessige årsaker. Han la samtidig til at et bredt spekter av militært utstyr så langt har blitt eller vil bli levert til ukrainske styrker. (NTB)

4 Likes

:astonished:

3 Likes

Tror også det er fake, men hypotetisk sett ville det ha vært status quo.

Hvem er disse såkalte putinistene i dette forumet? Refereres til disse støtt og stadig.

4 Likes

Det kan være ulike forståelser av dette begrepet. Viser til min kommentar tidligere i dag:
“Enig i at stempler kan være uheldig for konstruktiv diskusjon. I den grad man bruker begreper som putinist eller pasifist (som jeg har brukt), så bør man forklare hva man legger i disse. Jeg forstår en putinist som en som forsøker å legitimere Russlands aktuelle krig eller mener at det sittende russiske regimet har noen form for legitimitet.”

Se også:

Jeg oppfatter ikke deg som putinist, basert på dine samlede innlegg her, selv om jeg en stund lurte litt på om du mente å forsvare Russlands rett til å forsvare seg mot en opplevd trussel ved å bruke makt i Ukraina. Derfor har jeg spurt deg om hva du mener om dette.