Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ikke glem at det finnes masse mennesker i vesten, selv her i Norge som enda prøver å legitimere krigen til putin på ulike måter.

4 Likes

Når det etterhvert blir 20-25.000 drepte og enda mange flere lemlestede russere vil de fleste i Russland kjenne noen som er drept eller skadet. Jeg håper flere da vil innse at Putin ikke sendte fredsbevarende styrker som han hevdet. Hvis millioner går ut i gatene blir det vanskelig for Putler.
Det er mer effektivt å skyte dem i knærne enn å drepe. En skadet russer trenger hjelp. Dessuten kan han fortelle om «fredsstyrken» når han kommer hjem, med mindre russerne gasser alle de skadde for å hindre dem i å snakke. Det gjorde Stalin.

3 Likes

Ja det er eneste gode løsning. Når til og med politiet gjør opprør er det game over. Folket må få med seg politi slika t de ikke blir arrestert for å protestere. Hæren er jo opptatt.

1 Like

Derfor (pga den militære svakheten og potensielle manglende støtten i eget folk) er informasjonkrigen ekstremt viktig for putininstene. Både i Vesten (for at vi skal gi oss), og på hjemmebane (for å holde makten).

3 Likes

Kan Putler noengang la russiske soldater komme hjem igjen?
De kan begynne å prate.

Håper og tror at det er mulig og unngå når,og om det kommer til det unngålige punkt der det vil bli krig med russland. Nato må samlett stå med et utspill om putin velger og bruke atomvåpen, da vil vesten svare med og totalt utslette russland.

Er en grunn til at de

  1. Slår at utenlandske websites
  2. Snakker om gjeninnføring av dødsstraff, når 15 år fengsel ikke er nok.
  3. Putler sitter og taler om femtekolonnister og “insekter”

Den type retorikk som alltid kommer i forkant av folkemord

4 Likes

Verstehen refers to understanding the action from the actor’s point of view. It is entering into the shoes of the other, and adopting this research stance requires treating the actor as a subject, rather than an object of your observations.

Ved å se på definisjonen av verstehen over vil jeg si det er svært mange her som forsøker å «forstå» Putins psyke og hans handlinger. Det endel andre, inkl meg selv har argumentert for er at man må også forøke å sette seg inn hva som har vært den lange konflikten i forgrunn for det som nå har blitt en krig. At selve konflikter (merk: ikke krigen) er går lenger tilbake enn Putin alene. Å mene dette er ikke å legitimerer krigen.

Man må etterstrebe å få et så realistisk forståelse av situasjonen som mulig. Både forhistorien, hva som nå pågår og konsekvenser. Et ting er hva som er moralsk riktig, en annen er hva som er realistisk.

Det er flere her som at argumentert for at Putins hær nærmest er på randen av kapitulasjon, at etablering av NFZ er nødvendig og enkelte argumenterer tom at bruk av taktiske atomvåpen er berettiget. Akkurat som det er lov å mene dette har andre her argumentert med at krigen startet ikke brutalt, men jo mer motstand Putin møter og har møtt jo større vil byene bli til Fallujahs og Aleppos (dette ser vi nå siste 2 uker) at så lenge NATO ikke vil (heldigvis) intervenere pga fare for atomkrig så vil Ukraina betale en veldig høy pris siden Putin ikke vil gi seg.

Jeg er oppriktig imponert over all den tekniske kunnskapen som deles og infoflyten som folk finner (selv om noe trolig også er propaganda). Det jeg er overrasket over et at så mange ikke evner eller ønsker å gå dypere i materien. Selvom krigen som pågår ikke er kompleks (Putin må stoppe) så er konflikten historisk og ringvirkningene geopolitisk komplekse.

Ellers burde terskelen for å komme med stempler som Putinist, Putin-elsker, Purtins nyttige idioter mfl være særdeles høy hvis man ønsker en konstruktiv meningsutveksling.

14 Likes

Putin skal rydde opp i verden nå. Russland skal gjenoppstå som en stormakt. De skal forsyne BRIC land og andre med olje, gass og korn etc. Skilsmisse med vesten nå, men han regner med dette kan forandre seg etterhvert. Han bygger det opp innenfra og sørger for at nye generasjoner får det rette tankegodset. Ganske så skremmende.

Det er nå 10 milloner Ukraiere på flukt,det er klart at denne krigen skaper problemer langt over det vi til nå har foresatt oss. Økonomien vil totalt bli rasert i de nermeste landene,og så har vi en inflasjon og prisøkning ute av kontroll i tillegg. Dette blir stygt.

Lol. Ja sånn er det, alle andre enn du er ganske dumme.

Du synes ikke den russiske invasjonen av Finland og Polen i 1939 gir ekstremt relevant kontekst for hvordan vi skal forstå Putler?

1 Like

Jeg blir høvlet ned og mine innlegg om NATO-problematikk fra 1990-2000 blir meldt inn og slettet. Så klart jeg ikke har noen problemer med å dra frem historie. Hvor fikk du det inntrykket fra?

Nei, jeg sier ikke at alle andre enn meg er ganske dumme. Jeg skrøt jo av folk også. Hvis du tolket det slik så var det uheldig. Evner og vilje kan trenes og læres. Jeg personlig tror mennesker har et stort ubrukt potensiale. Hva angår eget selvbilde så mener jeg jeg er helt gjennomsnittlig og er fornøyd med det.

13 Likes
2 Likes

“Det jeg er overrasket over et at så mange ikke evner eller ønsker å gå dypere i materien. Selvom krigen som pågår ikke er kompleks (Putin må stoppe) så er konflikten historisk og ringvirkningene geopolitisk komplekse.”

Det du skriver her er ganske enkelt at hvis noen har landet på andre konklusjoner enn deg er de teite. Jeg for min del har studert historie i 30 år og er riktig så trygg på at jeg ikke har noen svakere evne til å se sammenhenger enn du.

1 Like

Er overrasket at du kan tolke dette slik. Leser det overhode ikke sånn.

7 Likes
1 Like

Kanskje flertallet av forumet ikke er enig i din putin støtte? og at du rapporteres i stor stil?

Bare en tanke.

Nei, det jeg skriver eller det som var hensikten var at vi må kunne få lov til å diskutere forhistorien, konsekvensene av krigen og også kunne se på konflikten fra ulike synsvinkler. Ofte så har man møtt motstand og blitt stemplet for at man legitimerer krigen hvis man feks kommer med synspunkter som går noen tiår tilbake eller kommer med påstander om av Vesten og NATO også er medskyldige i drive frem en konflikt som nå har endt i krig.

Ellers, synd du føler deg truffet nok til å henge deg opp i kommentaren. Det var ikke meningen. Flott at du har studert historie 30
år og kommet til konklusjoner selv :blush:

3 Likes

Jeg kan glede deg med at jeg ikke har meldt inn noen av dine innlegg.
Det er positivt at du (i motsetning til enkelte andre) har svart på innlegg som forsøker å forstå hva det er du vil frem til, argumenterer for, eller har som motivasjon, på samme måte som vi forsøker å forstå Putin og bakgrunnen for krigen.

Enig i at stempler kan være uheldig for konstruktiv diskusjon. I den grad man bruker begreper som putinist eller pasifist (som jeg har brukt), så bør man forklare hva man legger i disse. Jeg forstår en putinist som en som forsøker å legitimere Russlands aktuelle krig eller mener at det sittende russiske regimet har noen form for legitimitet.

Håper også å få svar på mitt spørsmål fra tidligere i dag om intervjuet med Chomsky som du linket til:
Chomsky, som mener at Russland har et “case”, utelater så vidt jeg kan høre at det er selvstendige land som har søkt om NATO-medlemskap. Han tar heller ikke hensyn til hvorvidt “Russlands case” er det russiske folkets case eller det ikke-demokratiske russiske regimets case. Han ser på (eller argumenterer i alle fall for) NATO og Russland som to parter som har samme rett til å ivareta sine interesser. Hva tenker du om dette?

3 Likes