Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Bare det vil føre til farlige situasjoner ,husk putin har krevd at Nato skal trekke seg ut av de landene mot øst som ble medlem et 97. Tror ikke vi slipper unna et oppgjør med russland så lenge putin styrer.

1 Like

Et 7 år gammelt intervju med Noam Chomsky da dette fremdeles var en konflikt og ikke full skala invasjon.

Hvordan dette intervjuet har eldes kommer vel an på øyet som ser

1 Like

Putin er redd demokrati, og Ukraina var på vei samme ruten som baltikum.

Så lenge den ukrainske befolkningen har valgt demokrati og ikke en despot så vil ikke det være kompatibelt med putins ønsker,

Resultatet ser vi nå. Nato styrker alle flanker mot Putin. Tunge luftvern og antibalistiske systemer flyttes så nærme grensene hans som det lar seg gjøre. Og samtlige land i Europa vurderer hvilke anti balistiske systemer de bør kjøpe.

Å kjempe for demokratiet har en pris, den betaler Ukraina nå. På våres vegne.

12 Likes

Ved å linke til dette intervjuet antar jeg du mener at Chomsky har et case eller et poeng.
Han sier at Russland har et case, og grunn til å være “concerned”, fordi NATO har egget seg innpå Russland.
Men han utelater så vidt jeg kan høre at det er selvstendige land som har søkt om NATO-medlemskap. Han tar heller ikke hensyn til hvorvidt “Russlands case” er det russiske folkets case eller det ikke-demokratiske russiske regimets case. Han ser på (eller argumenterer i alle fall for) NATO og Russland som to parter som har samme rett til å ivareta sine interesser. Hva tenker du om dette?

En annen ting Chomsky sier i intervjuet, som er vanskelig å tro at kan være sant: Vha satelitter kan vi detektere missiler fra takeoff, mens Russland ikke har denne muligheten, og kun kan detektere våre missiler vha line of sight radar. 7 år siden, i 2015??

8 Likes

Nei det gjorde de mot Finland og Polen to år før. Ikke så mange som kjenner til invasjonen av Polen, men kan love at polakkene husker den. Hvorfor tror dere Putinverstehere at Polen ville inn i NATO?

Jeg for min del ser alt som skjer i et last ditch forsøk fra Putler på å hindre at folk i Hviterussland og Russland gjør opprør og forlanger at de får samme demokrati som de ser at folk i Ukraina kjempet seg til i 2004 og 2014.

Mest sannsynlig vil han starte en krig mot NATO som han vet han ikke kan vinne fordi det er det siste halmstrået han har til å holde støtte i befolkningen. Neste naturlige steg da er å prøve å skape ny vold i områder som Bosnia og Kaliningrad , og prøve å blande inn Kina.

Det eneste motivet han har er å beholde makt selv, og å unngå demokrati.

8 Likes

Det har kommet andre storyer som viser at Russerne har malt over og byttet om på nummere på flåten sin i svartehavet i stor stil - muligens for å skjule tapet av Bykov. Det stod om det på den der cornocupia siden.

1 Like

Krig mot Russland er nøyaktig hva Putler ønsker, derfor må vi unngå det

1 Like

Hva får deg egentlig til å være så skråsikker på at Putin ønsker krig med NATO?

Det er jo ganske lett å få til hvis han ønsker det…

11 Likes

Ja jeg har sett bildene av de omalte b åtene.

Men jeg kjenner ikke til de ulike båtene godt nok til å skille dem fra hverandre.

Men det er noen osint miljøer der ute som har rimelig god kontroll. Så man kan nok finne bevis for det ene eller andre om man vil.

Hva er det du mener? Direkte krig mot NATO? Det har to mulige utfall:

  • Russland blir overkjørt i en konvensjonell krig
  • Atomkrig

Altså, Russland klarer ikke håndtere Ukraina alene. Ukraina flyr fortsatt fly. Mao, nato hadde skaffet seg luftherredømme asap og så… Vel

Atomkrig er ikke et hot alternativ for noen. Gjensidig utslettelse?

4 Likes

Det er ikke sånn at i det øyeblikk det skjer kamphandlinger mellom stormakter så opptrappes det på sekundet til full krig

Så… La oss si nato begynner å skyte ned russiske fly over Ukraina. Hva tror du skjer da?

1 Like

Det man leser og ser på bilder er såpass drøyt at man nesten kan begynne å tvile på om det er sant, selv for en som i utgangspunktet ikke har kunnet kalle seg verken putinist eller pasifist.
Det lille håpet jeg hadde om at man skulle ta tvilen komme russerne til gode, er blåst bort.

1 Like

Putin får mer støtte fra folket.

Jeg har ikke skrevet at jeg tror Putler har spesielt rasjonelle mål, sett fra et demokratisk ståsted

Han vet jo nå at han ikke kan oppnå noen av sine mål fra før krigen, likevel fortsetter den

Sansynligvis noen strategiske raketter mot Polen for å vise at dette liker han ikke.

Så kan Nato velge å eskalere eller å fortsette å skyte ned Russiske fly. Sansynligvis vil Nato da starte å bombe Russiske styrker i Ukraina heftig.

2 Likes

En ting er at han reagerer dersom NATO skyter ned russiske fly.

Men jeg sliter med å se at Putin ønsker å starte en krig mot NATO, -som han vet han taper, for å få “støtte” i Russland. Det gir lite mening.

8 Likes

Atomkrig er ikke nødvendigvis det verste alternativet heller dersom en narsissistisk og stormannsgal leder passerer point of no return uten å se muligheter til å komme ut av krigen med æren i behold. Sett fra øynene til rotta Putin, om han til slutt blir presset til ytterpunktet inn i et hjørne.

5 Likes

Hans rasjonale må være at han klarer å psyke ut ukrainerne ved brutalitet og utmattelse, og psyke ut opinionen i Vesten ved å skremme flere av oss til å bli pasifister på grunn av frykten for eskalering.
Slik er pasifistene hans “nyttige idioter”.

Edit: “Evil”: Jeg vet ikke om din kommentar nedenfor var til meg. Men, ja, de som forsøker å legitimere Russlands krig (og som faller i kategorien jeg omtaler som “putinister”) finnes fortsatt. De er imidlertid ikke mange, og lette å gjennomskue. Minst like viktig for Russland er å jobbe for nedrusting på vår side gjennom pasifistene.

5 Likes