Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Virker som det er basert på solid intel. Hva er dette ryktet om en nevø basert på?

Ukrainerne har gjort sport av å henge ut russiske krigsfanger på sosiale medier. Dette blir jo også delt hyppig i denne tråden.

Kan opplyse om at dette er et brudd på Geneve-konvensjonen. Det var slikt man tok alvorlig før i tiden. Men i dagens tidsalder så gjelder jo ingen etablerte lover og regler, kun det man “føler” er riktig i øyeblikket.

3 Likes

2 Likes

Det var bare relasjonen mellom han og den øverste lederen i hæren, siden de hra samme etternavn.

Zelensky er under sterkt press fra nasjonalister som Biletsky og Yarosh.

Jeg vet jo ikke hvordan de sistnevnte tenker. Men om innstillingen er noe tilsvarende som for nasjonalister i andre europeiske land så er hverken EU- eller NATO-medlemskap noe de prioriterer høyt, kanskje tvert imot. For nasjonalistene er det vel snarere det å beholde landområder som står høyest. Og Zelensky har nok faktisk fått klar beskjed om hva han risikerer om han gir etter der. Man kan forstå at mange ukrainere, kanskje de fleste for det jeg vet, ønsker å være med i EU pga økonomien og NATO for å sikre seg mot Russland. Men der ser jeg bare samme innstilling som blant nordmenn flest: Man er villig til å “selge sin fødselsrett for en bolle med linser”, i praksis selge nasjonen for å sikre seg materielt og ender med å ødelegge den.

Det er nettopp det å oppgi EU- og NATO-medlemskap og som ville vært fullt i pakt med en generellt nasjonalistisk innstilling som kunne ha hindret invasjonen. Realiteten at de som overtok i 2014 i Kiev har prioritert EU- og NATO-medlemskap over alt annet.

Nå har russerene selv sagt at det er “begrensede militære aksjoner”. Så det er fkatisk en diskusjon om Geneva konvensjonen gjelder deres tropper.

Men om den gjelder bør ikke Ukraina henge ut Russiske Pows. Men det blekner desverre i forhold til Krigsforbrytelsene Moskva gjennomfører daglig. Men enig i at Ukraina bør holde seg for god til sånt.

9 Likes

meanwhile…

2 Likes

Hvor i Gevene-konvensjonen står det at krigsfangers identitet skal holdes skjult? Geneve-konvensjonen om behandling av krigsfanger, med vedlegg (Konvensjon III) - - Lovdata

https://euromaidanpress.com/2022/03/08/russian-combat-losses-in-ukraine-appear-to-be-disproportionately-non-russians-or-ethnic-russians-from-rural-areas/

2 Likes

What about… Dette gir jo bare russerne bensin på bålet.

Det verste er at det virker som om mange oppriktig tror at det at man henger ut russiske krigsfanger skal påvirke russisk opinion i en positiv retning. Jeg føler meg ganske sikker på at det motsatte er tilfelle.

Russerne kan hevde, med rette, at ukrainerne ikke behandler krigsfanger etter Geneve-konvensjonen.

1 Like

Jeg la ved en link som jeg foreslår du leser.

1 Like

Med tanke på alle tusen som blir arrestert i russland for å demonstrere mot krigen, så er det tydelig at det funker å la krigsfangene ringe hjem samt bli eksponert på TV.

3 Likes

Den står veldig annerledes skrevet i Artikkel 13 i Norsk Lovdata enn i første sitat fra loven de bruker, men i neste sitat hvor de tar med hele loven får det mer kontekst: https://lovdata.no/traktat/1949-08-12-3/a13

Der er det kun skrevet “folks nysgjerrighet”, uten en videre definisjon. Ser det er tolket relativt strengt av Røde Kors, men må nok tas i retten for å få klarhet i om det faktisk bryter med konvensjonen eller ikke.

Tror dog ikke dette har noe særlig fokus, mtp. at sivile bombes i fillebiter over hele Ukraina og det heller ikke er “lov”.

3 Likes

Om Ukraina skal gå med på en nøytral status, må det vel være mulig å få til en skriftlig avtale mellom øst og vest som garanterer denne nøytraliteten? Man blir ikke da medlem av Nato med de forpliktelser det innebærer, men vil likevel få en sikkerhet for eget land.

1 Like

Den er nok like gyldig som avtalen etter de ga fra seg atombombene.

8 Likes

Personlig ville jeg foretrukket å være offer for Ukrainas brudd på Genève-konvensjonen fremfor Russlands.

6 Likes

Nå mente ikke jeg en avtale kun mellom Ukraina og Russland…

Tror du disse er ute og demonstrerer fordi de har latt seg bevege av Ukraina sine brudd på Geneve-konvensjonen? Jeg tviler.

Avtalen inneholdt også UK og USA. Ingen av dem har løftet en finger.

1 Like

Jeg tror mange av dem blir påvirka når sønnene ringer hjem og forteller at de har vært i krig og ikke øvelse, at mange av vennene deres er døde men at de er trygge og blir tatt godt ivarepå.

Alle POWs i Ukraina får ringe hjem. Og Ukraina har satt opp Hotline russere kan ringe for å sjekke om deres sønn er POW eller funnet omkommet.

5 Likes