Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Den svenske statsministeren har problemer med å forklare hvorfor det gir bedre stabilitet i Østersjøen å ruste opp det svenske forsvaret enn å bli medlem i NATO.
På direkte spørsmål klarer hun ikke gi bedre begrunnelse enn “det er min bedømning at det er rett beslut”.
Forklaringen er vel at dette har hun bestemt seg for for mange år siden, og da sitter det langt inne å endre syn på den saken. Det er som med oss i denne tråden: Bruker mer energi på å finne forklaringer på hvorfor vi hadde rett i det vi hevdet i går, enn å finne ut hva som er rett i dagens situasjon.

15 Likes

Julie Wilhelmsen mener at forhandlingene i Tyrkia fortsatt er teaterspill selv om det er løftet til et nivå høyere enn de som ble avholdt i Hviterussland.

4 Likes

Høres ut som en hvilken som helst politiker dette :tipping_hand_man:

Russlands utenriksminister Sergej Lavrov og Ukrainas utenriksminister Dmytro Kuleba møtes for fredssamtaler i Antalya i Tyrkia.

Møtet var planlagt å starte 08.45. Det er foreløpig uklart om møtet faktisk er i gang.

2 Likes

– Mål han ikke vil gi seg på

Professor Geir Flikke minner om at Russland har dårlig tid.

– Krigen har konsekvenser for innenrikspolitikken, når de ikke engang har lov å bruke ordet krig i medier og Russland er oppe i en ukentlig inflasjon på 2,2 prosent, sier Flikke.

Julie Wilhelmsen tror ikke Krim og utbryterrepublikkene er alt den russiske presidenten vil kreve.

– Vi skal ikke ha illusjoner om at det som ikke virkelig gjelder for Putin-regimet, er å hindre at Ukraina blir en vestvendt stat, med tilknytning til EU og Nato. Det er et mål han ikke vil gi seg på.

Og her er vel problemet. Ukraina kan like gjerne si at de vil bli en del av Russland hvis de ikke kan bli med i NATO/EU. Enhver fred er noe Russland kan bryte uten at noen andre blander seg. I atomavtalen fra 1994, så sa Russland, UK og US seg enige i at de ville forsvare Ukrainas grenser. Russland tok Krim, UK og US gjorde ingenting.

9 Likes

Jeg mener isåfall at generalen er ute å sykler… Er feil sitert eller har glemt det han kan om temaet MAD og/eller spillteori. Men det er nok flisespikkeri, mulig det “kan” svares konvensjonelt. Da skal du f… meg ha målene puncha inn og ultrasmarte missiler ready fly fly fly for isåfall er tiden knapp

3 Likes

Hvis Putin forutså responsen fra Vesten og ønsket å bryte økonomisk slik som resultatet nå ser ut til å bli så er det to alternativer:
A: Han er synsk, men dum.
B: Han gir fullstendig f*** i befolkningen i Russland

Til A hører det jo med at han og hans oligarkvenner i tiår har bygget opp enorme utenlandsformuer som nå forsvinner/blir verdiløse for ham - og det er vel ingen god plan?

5 Likes

Russland har vel aldri hatt en leder som har gitt noe annet enn fullstendig f*** i befolkningen. Det er rett og slett slik russiske ledere er.

Jeg tror Putin & co vil kjøre knallhardt på dette narrativet framover:

“– Jeg vet at noen av dere synes dette er tøft. Vi vil overvinne alt, vi vil tåle alt. Vi vil gjenoppbygge vår egen økonomi fra bunnen av, et uavhengig banksystem, produksjon og industri. Vi vil stole på oss selv.”

4 Likes

Jeg syntes folk bør ta høyde for at denne krigen har kostet Russland mye, og Putin lever ikke evig. Det frister nok ikke til gjentagelse uten grunn.

Det hadde kanskje vært mulig å finne en løsning hvor man forsøkte å trygge krigen de neste 10 årene, og så kan Ukraina ta en evaluering når Putin dør på ett tidspunkt, og det med stor sannsynlighet blir maktkamp i Russland. Putin er 69. Man kan ha en rimelig forventning om at han ikke sitter med makten når han er 80.

Det store spørsmålet er, hvordan sikrer man at ikke Putin gjør det samme neste vinter.

Vel, det virkelig store spørsmålet er hva Ukraina og Russland kan bli enige om rundt grenser og Krim/utbryterområdene. Hvis de ikke kan bli enige om det så har jeg vondt for å se at det spiller noen rolle hva de syntes om andre ting.

Uansett fortjener Ukraina vår støtte. Så får man bare håpe at Ukraina og Russland kan bli enige. Ut fra hva begge parter har sagt offentlig per i dag så har jeg ikke så veldig sterk tro på det. Men, det kan være forhandlingsposisjonen de har for å ha en del å gå på.

5 Likes

Eneste snarlige måten jeg ser dette tar slutt på er at det blir opprør i Russland eller at den ukrainske motstanden kollapser. Som det ser ut nå, så kommer dette til å trekke ut.

2,2% inflasjon i uka i Russland er ikke noe man legger så godt merke til de første ukene, men når det har gått et par måneder, så begynner det å svi veldig.

1 Like

Og dersom man justerer for ukrainernes motstandsvilje, er det mulig å tolke det dithen at krigen så langt også har avkledd den rusisske armeens svakheter. Og det bør være smertefullt for Putin.

6 Likes
8 Likes

Veldig god film som viser hvorfor russiske panserkolonner sliter massivt.

Droner og ATGM er døden for denne type taktikk.

12 Likes

Det må være svært demotiverende for den vanlige russiske fotsoldat å få betalt sin lønn i rubler. De kommer hjem fra krigen med penger som ikke er verdt noe og ingen utenlandske produkter/kjeder å bruke de på. De kriger gratis

7 Likes

Man skal ikke stole et sekund på at russerne overholder avtaler. Dette handler ikke om tillit, men om gjensidig respekt for militær slagkraft.

8 Likes

For å si det sånn, det er neppe noen som har lyst til å kjøre tanks eller fly over Ukraina. Det må være det minst sikre stedet å sloss fra. Det er jo det som gjør denne krigen så spesiell. At de styrkene som konvensjonelt har vunnet krigen nå blir mer eller mindre nøytralisert av håndholdte raketter. (Luftstyrkene må fly lavt for å unngå å bli skutt ned av langttrekkende raketter og blir da et mål for håndholdte).

Ukraina har ikke så mye langtrekkende, det de har er kort samt mellomdistanse.

Problemet til russerene er at de nesten ikke har smartbomber + at det har vært mye og tungt skydekket.

Når man skal droppe dumb bombs må man under skydekket og man må fly saktere.

Da kan manpads gjøre MYE skade og det har vi jo fått sett her. Virker også som russerene har generelt dårlig ettertning og svært lite nøyaktige langdistanse missiler som gjør at de ikke klarer å ta ut strategiske mål.

3 Likes

Dessverre finnes det ikke noe godt alternativ til politikere. Vi kan ikke ha “vanli følk” til å gjøre den heltidsjobben det faktisk er å være politiker. Så får vi heller leve med at de på mange måter likevel viser seg å være vanli følk innerst inne, med alt det innebærer av prestisje, frykt for å innrømme feil, overdreven tro på egen kunnskap og kompetanse og så videre. Politikerforakt er i hvert fall ikke den beste veien fremover. Derimot skal vi være tydelige på hva vi forventer av redelighet fra politikere og sparke de som helt åpenbart ikke burde være i stillingen.

8 Likes

image

image

11 Likes

God gammeldags plyndring er det mange russiske soldater driver med.