Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

USA sin mest sette journalist har nå kommentert denne saken.

2 Likes

ahh, det er vel også han som scorer lavest på korrekt fakta.

Har du en kilde som ikke har mellomnavn fake news?

9 Likes

Russland kjørte akkurat samme historien i 2018 også. Jeg skjønner ikke at folk faktisk tar hva russerne sier seriøst…

1 Like

Hva mener du? Er det ikke interessant å vite hva USA sin mest sette og populære journalist sier om saken?

Har du i det hele tatt sett videoen?

Når det gjelder Fake News så har jeg ikke CNN sin take for hånden.

Hvilke nyhetskilder stoler du egentlig på? Twitter?

Synd om noen av dem som bombarderte Korona tråden med fake news, også skal få ødelegge denne tråden også på samme måten.

15 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Spørsmålet er ikke om de “driver med forskning” men “hva slags forskning.”

Ingen har vel oversikt over nøyaktig hva de forsker på, i regi av seg selv eller støttet av USA. Eller, noen har kanskje oversikt over hva som foregår totalt, men den lista har ikke jeg funnet. Så kanskje noen andre kan finne den.

At Russland enten lager egne fake news, eller er ekstremt selektive med hva de deler med omverden, alt for å lage propaganda, er naturlig.

Spiller ingen stor rolle, det er etter min mening helt innafor å drive med forskning på en rekke av disse tingene så lenge det gjøres på en trygg måte - og ikke som Kina med covid (conspiracy alert!).

For min del har jeg rett og slett vondt for å tro at viktig forskning på våpen foregår i Ukraina, fordi de ikke er nærme nok allierte med USA. Har mer tro på andre land der :slight_smile:

6 Likes

Er litt komisk å se hvor sjokket flere nordmenn er om hva som foregår i Russland og med Putin nå. Har advart mot dette i over 10 år, og folk har bare fnyst det av. Dette er russernes egentlige sanne ansikt. Det ligger i blodet, i kulturen og i hjertet deres. Mangel på moral og etikk utenfor deres egne nasjonale likemenn.

Og nei, jeg overdriver ikke. Dette er hva alle i tidligere Soviet opplevde. Historiebøkene forteller ikke hvordan det daglige livet var, men det var ikke en slags utopi som mange venstre-orienterte fantaserer om den dag i dag her i vesten.

Aner ikke hvordan dette ender, men håper ikke verden tilgir og glemmer det som har skjedd nå med det første. Dette må svi, i lang tid, for russerne.

13 Likes

Jo, det er interessant å vite hvilken russisk propaganda amerikanerne blir utsatt for, på samme måte som det er interessant å vite hvilken russisk propaganda russerne blir utsatt for. Eller mener du at man skal ta det han sier seriøst? Det er jo hinsides latterlig med tanke på hvor ofte han blir tatt i løgn, kappevending og å gå Putins ærend.

5 Likes

Og hva skal det si oss om hva som er “mest sette nyhetskanal” i USA? Et land der nesten halvparten av befolkningen tror at Trump vant valget og at Hillary er pedofil…

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Russland har basically aldri hatt et fungerende demokrati, så jeg kan jo være enig i at det ikke er en del av kulturen deres.

Dette vil jeg si er å dra det for langt. Det er ikke uten grunn at Putin har sensurert ALLE medier, du ender i fengsel hvis du sier noe som ikke stemmer med hva Putin vil du skal tro. Det er jo rett og slett fordi Putin ellers hadde hatt et opprør.

For de russerne som bor nær grensen til Ukraina, så tipper jeg Ukrainere er mer som svensker for oss nordmenn.

4 Likes

Greit å ta med seg at befolkningen nok er delt, mange av de eldre ønsker seg tilbake til tiden når alle hadde likt. Fremfor nå hvor mange er megarike mens andre er ultrafattige.

Den unge befolkningen er nok håpet. De ser hvordan tidligere sovjet land sakte men sikker vokser demokratisk og økonomisk.

Men virker som mange av dem også er redde for maktapperatet, pratet med min kontakt i et SW hus igår som ligger i st.petersburg. Hun begynte med “krigen… nei vent. den militære operasjonen, satser på FSB ikke hørte det”.

8 Likes

Økonomien i de store russiske byene er nok ikke så halvgal. De hadde nesten 3x GDP per capita enn Ukraina, om ræva fordelt vs f.eks. Norge.

Det er jo virkelig noe å være redd for, de kjører jo en steinhard linje.

2 Likes

Bingo, Men som hun sa. De merker sanksjonene hardt.

Alle de små pratiske tingene i livet du ikke tenker over er borte.

Netflix, gone, apple pay gone, MC/Visa gone. Starbucks gone, alle kjente kjeder gone.
Bestille ting på nett fra europa, gone. Ta ut penger i minibank, vanskelig.
Kjøpe annen valuta gone.
Reise ut av landet. Nesten umulig.

10 Likes

Nei, det frister nok ikke til gjentakelse med det første. Mest sannsynlig er det lite av det som har skjedd som Putin har tatt med i invasjonsregnestykket sitt:

  • En dårlig planlagt “spesialoperasjon” hvor målet tilsynelatende var en rask seier. De havnet allerede i gjørma etter få dager. Nå er de stuck og bedriver tiden med terror og drap. Kostnadene må være enorme og russerne har nok fått seg en kraftig realitetsorientering hva gjelder egen militær fortreffelighet. At Russland ønsker eller har kapasitet til å utvide krigen ytterligere på kort sikt, anser jeg tvilsomt.

  • sanksjoner herfra til månen som overrasket alle. Dette svir meget på kort og lang sikt.

  • har måttet ta ytterligere diktatorgrep på egen befolkning. Slikt pleier ikke å være populært og kan medføre opprør. I tillegg kommer økonomigrepene som forsurer stemningen. Antall drepte russiske soldater kan også medføre økt misnøye, selv om russerne har en historie med ekstreme militære personelltap.

  • fienden Vesten har opptrådt overraskende samlet, noe som ikke bidrar til å bedre Putins muligheter fremover.

Så Russland har nok å tenke på. Det har vi i Vesten også.

8 Likes

Ja, og derfor tror jeg ikke frykten for “Russland invaderer helt sikkert på nytt om kort tid” trenger å være det aller, aller viktigste.

Det viktigste tror jeg er om de kan bli enige om Krim og utbryterområdene. Per i dag tror jeg ikke enighet kan oppnås ut fra hva de har sagt offentlig, men jeg håper.

Fikset det! :+1:
(Og nei, egentlig ikke).

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes