Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Det ser også ut til å være noen strategiske paralleller med vinterkrigen. Resultatet den gang ble at Finland måtte avstå fra visse strategiske områder og de skulle ikke bli med i militærallianse. Ellers fikk de beholde sin suverenitet. Begrunnelsen fra Sovjet var at avstanden til St. Peterburg var kort og sårbar fra angrep, særlig hvis Finland fikk støtte fra britene. Samtidig skapte det revansjelyst hos finnene som sammen med Tyskland forsøkte å erobre tilbake de tapte områdene noen måneder senere ifm operasjon barbarossa. Så sånn sett kan man argumentere for at vinterkrigen og finske avståelser ikke skapte økt sikkerhet for Sovjet.

4 Likes

Alternativt får de en egen deal med Kina og Russland.

Erdogan skjønner nok at jo mer han flørter med disse to, jo bedre deal får han fra Vesten. Kanskje får han også EU-medlemskapet han har ønsket seg.

Kineserne får først og fremst snakke til sine russiske venner:

Kina ber alle sider av Ukraina-konflikten om å roe seg ned

Kina har torsdag kommet med en ny uttalelse om Russlands krig i Ukraina, skriver Reuters.

Her oppfordrer de «alle sider til å roe seg ned og å gjøre mer for å forhindre eskalering i Ukraina».

Det er en Kinas utenriksminister Wang Yi som kommer med uttalelsene. Han sier også at han håper at krigen vil stoppe så fort som mulig.

Tyrkia er ikke et europeisk land. Der ligger også noe av problemet med Ukraina som strekker seg halvannen gang Norges lengde fra Lindesnes til Nordkapp. Som fra Oslo til Tripoli i Libya. Russland er jo opplagt et “mer europeisk” land enn Tyrkia. Tyrkia er bare mer tydelig ikke-europeisk, tidligere erobret av tyrkere og dominert av islam. Men Russland og Ukraina bærer den dag i dag preg av “Den Gyldne Horde”, mongolenes erobring. Før Krim ble “russisk” var det tre hundre år under “Krim-khanatet” - direkte arvtagere etter “Den Gyldne Horde”. Navn som Kagan og Khaganovich skriver seg også fra den tiden. Samme ordstamme som i etternavnet til Ap-politikeren Saera Khan.

2 Likes

Gammelt ordtak, når FSB personell selger ferieleiligheten sin på Krim, så vet du hvilken vei det går.

De som ønsker å tracke dette selv kan se på sider som
Residential for sale Republic of Crimea | kvadom.com

6 Likes

Haha. Men er det noen kilde som underbygger dette, eller er det bare en løs påstand?

Tro en kan se veldig langt etter noe fredsavtale.
Fra VG, Lavrov
" – Det var en fare fra ukrainsk side i republikkene Donetsk og Luhansk, men ingen har hørt på oss. Putin har snakket mange ganger om dette, sier han.

Ifølge Lavrov utfører Russland den «militære operasjonen» for å unngå at Ukraina blir et «fascistisk land» og for å sørge for at landet har en russisktalende befolkning.

– Vi ønsker å se et vennligsinnet Ukraina med russisk språk og russisk kultur.

Videre advarer han vestlige land mot å gi våpen til Ukraina.

– Det kommer i hendene til terrorister, påstår utenriksministeren."

1 Like

Og:

– Vi har ingen illusjoner om at Vesten skal være vår sikkerhet. Jeg forsikrer om at vi skal klare oss og ikke være avhengige av Vesten.

2 Likes

Bare for nysgjerrighets skyld, hvor står det at de som selger er FSB-personell?

2 Likes

Nei da må du nok gjøre mer research. Men en ressursperson som deg klarer nok det.

2 Likes

Nå har du nettopp vært hard i medfarten av de som kommer med ubekreftet ryktespredning /fake news Evilfreud så da ble denne litt på kanten?

10 Likes

Jeg har ikke oversikt over adressene til FSB-personell i Krim må jeg innrømme. Men jeg får stole på at denne personen på twitter har det da :slightly_smiling_face:

6 Likes

Liubov Tsybulska is a Deputy Director of the Hybrid Warfare Analytical Group of Ukraine Crisis Media Center (UCMC). Since 2015, Liubov has been working in the NGO Ukraine Crisis Media Center. As part of this work, she is a Strategic Communications Advisor to the Chief of General Staff of Ukrainian Armed Forces and since 2016

Ser ikke bra ut dette, om de har rett etteretning denne gange også.

Godt man kan være enig med Lavrov om noe:

Lavrov sier imidlertid at han ikke har tro på at krigen vil utvikle seg til en atomkrig.
– Jeg ønsker ikke å tro det, og jeg tror ikke det.

3 Likes
2 Likes

Vi må anta at amerikanerne her tar feil (selv om de har hatt mye rett). I motsatt fall vil Russland bevege seg dypt inn i Geneve-konvensjonens forbudtsone, dypere enn de så langt har klart å komme militært i Ukraina. https://lovdata.no/traktat/1992-09-03-2/ai

For å være ærlig, det der tror jeg bare er sprøyt :stuck_out_tongue:

Det vil i så fall være ett skritt nærmere et Eu faktisk stopper å importere russisk gass. Som er det prisene nå tilsier.

1 Like

I følge Lavrov går “spesialoperasjonen” etter planen. Dette har Russland gjentatt flere ganger. Til nå ligger to millionbyer i grus, En rekke andre byer er ødelagt. Flere millioner er på flukt ut av landet og internt i Ukraina. Tusensvis av soldater er drept på begge sider. Tusenvis av sivile er drept og mistet sine hjem og sitt land. Sykehus blir bombet. Atomkraftverk er angrepet. Alikevel sier de at dette går etter planen. Hva tenker dere om regimer som planlegger slike ting?

9 Likes