Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Seriøst, er Kari Jakkeson på TI?

Man er bra svidd når man klarer dra inn bio-labber og gain of function-studier på virus inn i denne konflikten…

12 Likes

For de som lurte:

MOSCOW, March 10. /TASS/. Funding for a US project in Ukrainian biolabs to study transmission of infections by migratory birds totaled $1.6 million, according to a slide presentation for a news conference by Igor Kirillov, head of the radiation, chemical and biological protection forces at the Russian armed forces.

The presentation shows that the project was implemented in 2018-2020. Allocations reached $1.3 million. The slides show migration routes of wild ducks from southern Ukraine as tracked by GPS.

“During spring migration some of the birds migrated to the northeast,” the materials said. “The maximum distance is 2,000 km, some birds covered the distance in 3-4 days.”

“At the time of nesting, the birds were in Russia,” the documents showed.

The main direction of duck migration in the spring is east and north, while a small portion of the birds migrate to the west and south, the papers said.

The slides indicate that 42 outbreaks of the H5N1 subtype (the highly pathogenic “bird flu”) were recorded in Crimea, Kherson, Odessa and Sumy in 2005-2006, and three more outbreaks in Crimea in 2008. The virus affected chickens, ducks, geese, turkeys, mute swans and cormorants.

Allocations for a project to study the spectrum of pathogens that are spread by bats reached $1.3 million. More than 60 scientists from the US, Ukraine and Georgia were involved in the studies, which are scheduled to run from 2020-2023. The program was aimed at identifying new viral, bacterial pathogens that are significant for human and animal health in bats in Ukraine and Georgia.

On Sunday, Russian Defense Ministry Spokesman Major General Igor Konashenkov told reporters that the Russian armed forces, during a special operation in Ukraine, uncovered facts showing a US-funded military biological program was being implemented there. According to the general, information obtained from the employees of Ukrainian biological labs indicated that on February 24 there was an urgent destruction of extremely dangerous pathogens for the following diseases: plague, anthrax, tularemia, cholera and other deadly diseases.

On February 24 Putin announced a special military operation in response to a request for help by the heads of the Donbass republics. He stressed that Moscow had no plans of occupying Ukrainian territories, but aims to demilitarize and denazify the country. The Russian Defense Ministry said that Russian troops are not targeting Ukrainian cities, but are incapacitating Ukrainian military infrastructure, therefore there are no threats to the civilian population.

5 Likes

Minner meg om noe jeg opplevde i ungdomskolen. Et par elever fulgte etter en annen som var aktiv bokser. Han forsøkte å vende ryggen til, gå bort til andre steder i skolegården. De to fortsatte å følge etter. Det kan faktisk minne litt om NATO… “Bokseren” var jo sterk, ikke akkurat det typiske “mobbeoffer” skulle en jo kunne tro. Men de to mobberne “visste” at han “ikke kunne” slå. Om han slo til noen av dem så ville han bli utestengt fra klubben. En av lærerne - som jeg selv også hadde - var også trener der. Ja, det endte med at det “sprakk”. Bokseren gikk over i full “kampmodus”. Fulgte selv etter en av de to og slo etterhvert både hardt og “uheldig” så nesebeinet på det “stakkars offeret” brakk. Det “stakkars offeret”… havnet på sykehus. For “bokseren” ble det tre dagers utvisning. Selv var jeg “innflytter” og stod som vanlig for meg selv og så, hvordan “bokseren” først ble forfulgt, tirret, mobbet. Kunne ikke høre om de to drittsekkene sa noe. Men det gjorde de nok. Opplegget var å tirre vettet av en de visste “ikke kunne” slå tilbake på den eneste måte han kunne, nettopp fordi de visste at han da også ville bli utestengt fra bokseklubben. Det der er noe jeg husker best fra den tiden. Og min sympati var fullt og helt med “bokseren”.

4 Likes

Kollektivets medlemmar är angripna av ett virus som gör att de inte kan tänka egna tankar. De kan bara återge kollektivets starkt förenklade nyckelbegrepp och värdeord. Det här är kärnan i Gustave Le Bons tänkande, att människor individualitet är helt förstörd. De existerar inte längre. Det som finns är en kollektiv tankegestalt. Det kan också liknas vid att vara en fisk i ett fiskstim. Stimmet rör sig kollektivt och fungerar som en individ. När osäkerhet råder blir människor rädda och när de är rädda så följer de flocken istället för att tänka själva och fatta egna beslut Det är här religionen kommer in, både som moral och som skapelse. Vi är inte osäkra om det finns en kod att följa. Men när det inte finns någon överenskommen kod kan flockbeteendet landa i snart sagt vad som helst. Det baseras på att vi tror att flocken, eller ”den andre” rimligen måste veta mer, eftersom vi själva inte vet alls. Det finns flera uttryck som belyser detta. Ett jag råkar minnas är ”Miljarder flugor kan inte ha fel, ät skit!”
Söndagskrönika: Massans vansinne. Publicerat den 6 mars, 2022

3 Likes

Mye her som er helt off topic, la oss prøve å pense (ikke pensle) dette toget tilbake på skinnene.

5 Likes

Unnskyld @pdx om dette også er utenfor temaet, men utenriksminister Lavrov er jo i fokus i dag med masse rare «Bagdad Bob» uttalelser. Så da kan det vær litt interessant å lese om hans korrupte familie - NB Det er IKKE bildene som er poenget men hele tråden som viser hvordan en «stedatter» velter seg i penger:

7 Likes

Med mint-grønn Jotun Lady da eller?

Beklager, jeg klarte ikke å dy meg…

3 Likes

Pense, ikke pensle.

https://naob.no/ordbok/pense

1 Like

At russiske våpen har ødelagt mye og drept mange i Ukraina er jeg overhode ikke i tvil om. Ser heller ingen grunn til å tvile på det du har blitt fortalt i en slik privat sammenheng. Men det er jo heller ikke slik at det utelukker at mer eller mindre usann propaganda også kan bli brukt av USA, NATO, den ukrainske regjeringen eller grupper som opptrer uavhengig av dem. Den mest effektive propagandaen er forøvrig den som tar utgangspunkt i noe som isolert sett kan være sant. Men historier om at russiske styrker planmessig bomber barnehager og sykehus, ja det er ihvertfall nok for meg til at jeg blir skeptisk. Man trenger tross alt ikke gå helt tilbake til den første verdenskrigen da det het seg at tyske soldater i Belgia spiddet babyer på sine bajonetter. Det er bare tredve år siden den datteren til den kuwaitiske ambassadøren satt og fortalte om irakiske soldater som rev babyer ut av kuvøser og kastet dem på gulvet… Irakiske soldater var sikkert brutale nok, sannsynligvis brøt nok en del av dem med Geneve-konvensjonen de også osv. Men for propagandaformål, for å hisse opp befolkningen i “Vesten” var det ikke nok. Og det kan man nok også ta for gitt her. Og selvsagt også at det vil bli forsøkt fra russisk side. Men er det noe historien forteller så er det at visse vestlige land er langt mer “dyktige” når det gjelder sånt. Litt forenklet kan en vel si det også har med den graden av “sivilisasjon” man nettopp påberoper seg å gjøre…

5 Likes

Litt på sidelinjen; Er det noen som har sett noen estimater på hvor mange ukrainere vi kan forvente å få til Norge?

Enig i det, litt annerledes med Dalai Lama og kongelige…

At noen forventer at topppolitikere fra Russland, Ukraina og endel ex-sovjetland topp ikke er korrupte er å være ganske blåøyd.

Korrupsjon er endel av forretnings og politikk kulturen og måten å komme seg opp og frem. Kunsten er å akkurat være korrupt nok. Ikke bli for grådig for da tar man av de over seg og ikke for lite, da kommer man ikke frem i systemet selv. Skal ikke dra alle over en kam, men dette er ganske vanelig og mer reglen enn unntaket.

Personlig er jeg mer overrasket over nivået av korrupsjon og snylting i Norge som stadig kommer, siden det ikke er så åpenlyst.

6 Likes

5 Likes

Al-Jazeera har nå folk på plass i Kharkiv. Massive ødeleggelser.

6 Likes

Veldig bra at det er Al-Jazeera som rapporterer. De er vel oppfattet som mer nøytrale rundt i verden enn om det hadde vært en europeisk eller amerikansk kanal.

14 Likes

Pentagon estimerte 4000 falne russere for to dager siden. Det er ca 1/3 av estimatet som Ukraina gir.

MOSCOW, February 24. /TASS/. Russian President Vladimir Putin said in a televised address on Thursday morning that in response to a request by the heads of the Donbass republics he had made a decision to carry out a special military operation in order to protect people “who have been suffering from abuse and genocide by the Kiev regime for eight years.”

When clarifying the developments unfolding, the Russian Defense Ministry reassured that Russian troops are not targeting Ukrainian cities, but are limited to surgically striking and incapacitating Ukrainian military infrastructure. There are no threats whatsoever to the civilian population.

Dette er måten russikspråklige Kharkiv blir beskyttet på. Må komme som et sjokk for Putin elskerne, men det er sikkert OK likevel siden NATO er slemme og vesten er woke.

14 Likes

Bekreftet over 1000 kjøretøy tapt for Russerene. Dette er kun utstyr bekreftet med bilde. Fly/helikopter er ikke inkludert.

8 Likes