Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

USA har også sagt at tallene de oppgir har stor usikkerhet og mest sansynlig er altfor lave.

5 Likes

Petro (som meg og de fleste andre med akademiske briller) tok grundig feil når vi ikke anså det som sannsynlig at Russland gikk til et så omfattende, ulovlig angrep på Ukraina.

Rett og slett fordi det fremstod som galskap å velge maks vold og dermed maks risiko. I ettertid har vi sett at det også har gått fryktelig galt, men selve valget sier litt om det eksistensielle tankesettet i Kreml.

Han bruker begrepet tragedie mange ganger, og det er akkurat det det er. Et informativt og nøkternt intervju for dem som er interessert.

2 Likes

Fantastisk grelt! Får virkelig håpe Boris sine folk tar denne lissepasningen.

Er apropos en ny artikkel på DN om “Londongrad” i dag (+ artikkel):

1 Like

Både tyske RPG og Svenske AT4 der. Ukraina sin logistikk er bra ass.

4 Likes

The U.S. assesses with “low confidence” that between 2,000 and 4,000 Russian troops have been killed over the course of Vladimir Putin’s 12-day war in Ukraine, Defense Intelligence Agency Director Scott Berrier testified Tuesday.

Between 5,000 and 6,000 Russian troops may have been killed in just the first two weeks of the invasion of Ukraine, a U.S. official estimated Wednesday. The official stressed, however, that this is a difficult number to assess in real time, and the number could be closer to 3,500.

image

Er vel rett og slett uoversiktlig.

4 Likes

200MRB er stasjonert i pechenge like over norske grensen. De sloss i Kharkiv og fikk rimelig mye bank der.

2 Likes

Det har gått inflasjon i bruk av ordet ‘ikke’

5 Likes

Vesten burde svare at vi planlegger ikke å denazifisere Moskva heller.

2 Likes

Nå begynner jeg å forstå problemet med NATO. De sier jo at de ikke vil angripe Russland. Med den bruken av “ikke” som de bruker, så har det nok gått litt i ball.

5 Likes

Er det noen som vet om «cope cage»/javelin-bur russerne monterer har noen effekt? Ser jo litt pinglete ut.

1 Like

https://imgur.com/auqadvl

bedøm selv.

1 Like

:joy:

4 Likes

Lavrov er jo værre enn Komiske Ali

Uten å ha verifisert:

image

2 Likes

De går fortsatt alt for tett!

I Forsvaret kalles dette :eggplant: i :peach:

10-15m minst!

2 Likes

Jeg kan tenke meg at det har litt effekt på майор турельная заглушка, når et missil treffer vogna, og blåser ham rett gjennom eggedeleren.

1 Like

Liker hvordan Russerene ikke er helt samstemte i det faktiske narrativ dem skal kjøre.

Speaking on Rossiya 24 news channel, Russian defence ministry spokesman Igor Konashenkov said “absolutely no missions to hit targets on the ground by Russian aviation in the Mariupol area were carried out”.

Mens Lavrov selv sier:

But earlier today (see our post just before 11:00GMT) Russian Foreign Minister Sergei Lavrov said that the hospital was a legitimate military target because it had been “taken over” by Ukrainian radicals and “all the mothers and nurses were chased out of there”.

Er ikke rart dem er skeptiske til alt og alle når deres syn er at de IKKE har gått til angrep på Ukraina.

Og deres definisjon på fredsbevarende styrker er 190 000 menn med våpen, cruisemissiler, fly og termobariske bomber i sivile strøk.

Og lurer på hva de tenkte på når de planla å tape 40 fly, 80 helikopter, 5000+ soldater og over 1000 militære kjøretøy… For alt går jo i henhold til plan sier de…

:joy:

6 Likes

1 time siden forrige innlegg her
Første gang jeg har sett

4 Likes

Mer om styrkene som normalt står på Norskegrensa.

2 Likes


De russiske styrkene som beveget seg mot Kiev fra øst var i en ekstremt sårbar posisjon så det er mulig de har bestemt seg for å omgruppere og ta Sumy slik at de potensielt får sikrere forsyningslinjer. Russerne har uansett ikke en sjanse i havet til å ta Kiev for øyeblikket så dette er nok et klokt strategisk valg.

3 Likes