Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

En god venns venninne / kjæreste kom til Norge for halvannen måned siden. Hun bor i den " inneklemte" byen Mariupol. Hun skulle egentlig reise tilbake om ei uke. Nå er alt sjølsagt helt i det blå.

Med andre ord; det er INGEN mulighet for å reise hjem. Dessverre vil hennes hjemsted i praksis være en del av Putins Stor-Russland den dagen det måtte bli mulig.

Illustrende nok bor hennes eneste familietilknytning i okkuperte Krim.

Det er så jævlig.

6 Likes

Tja, da ender mest sannsynlig hun og familien i Russland om noen uker da. Er i samme land i hvert fall.

Det er ikke bare dumt å bo i Russland. 3x gdp vs Ukraina. :see_no_evil: Minuset et at du må enten like Putin eller holde kjeft for å ha et ok liv.

Flåsete kommentar. Du har skjønt lite.

2 Likes

Hva er det du mener jeg ikke har forstått?

Sov på hva du skriver…

Putin ble statsminister nyttårsaften 1999. Dette skjedde i kjølvannet av bombingen av Serbia i mars, april og mai 1999 og etableringen av Camp Bondsteel på høsten, med forbryterreiret Kosovo som amerikansk klientstat. Allerede da handlet det fra amerikansk side om Hillary Clinton og gjengen rundt henne. De samme som også stod bak NATO-vedtaket om den nye “out of area” strategien hvor det ble klart nok erklært at dette ikke lenger var noen forsvarsallianse, men fra den våren av et redskap for “humanitære operasjoner” i prinsippet hvor som helst. Jeg er rimelig sikker på at den våren så våknet også det russiske sikkerhetsrådet og begynte å forholde seg aktivt til denne grenseløsheten fra NATOs side.

4 Likes

Altså, jeg hadde ikke sagt det til henne.

1 Like

3 ganger GDP betyr da ikke att gjennomsnittet av befolkningen har det 3 ganger bedre, kommer jo helt an på fordelingen. Ja, de er noenlunde like korrupt begge landene, men fordelingen kan likavel være helt annerledes.
Nå har jeg bare sett Moskva og litt landsbygd sør-øst for byen, men de stedene jeg har hvert i Ukraina kunne like gjerne ligget i og rundt Moskva for det ser helt identisk ut, eneste forskjellen var en større andel luksus-biler i Moskva, men med en gang en kommer seg litt ut av byen ser bilparken mye lik ut også.

2 Likes

Det kan nå argumenteres for at Norge har gjort seg til en stridende part i Ukraina.

Litt merkelig å først sperre samfunnet i to år for å forlenge livet til pleiehjemspasienter med noen uker, for så å risikere å kaste seg inn i en krig som potensielt kan drepe utallige mennesker.

Ikke at jeg tror at det kommer til å skje, men det er lov å faktisk tenke seg litt om.

5 Likes

Ja, du kan få sagt det. :upside_down_face:

3 Likes

Ok, det var upresist formulert.

1 Like

Wooow.

Lignet ikke det veldig på den kjemikalie-fabrikken som gikk i luften for en dag eller to siden? :thinking:

1 Like

La nå ikke mitt innspill, fra det andrehands opplevde, bli møtt med resonnement rundt bruttonasjonaĺproukt per capita. Det står om helt andre verdier.

2 Likes

Ja, den der håper jeg virkelig ikke er ekte. Men hvem lager, og legger i så fall ut sånn? Og med hvilken motivasjon?!

Hva så ? Alle kan se hvor mye problemer russland har med transport og i det hele klare og effektivt krige i sitt nabo land Ukraina. Skal de gå på alle land som har sendt Ukraina blir styrkene til russland kraftig vannet ut. Kan vi ikke i det minste mobilisere litt så vi er forbredet ? Så vi ikke opplever det samme som 9 April 1940 da Tyskerne masjerte opp Karl johands gate. Nå hadde det vert fint og hatt de 200 tusen AG3 som heimevernet kunne dele ut til frivillige. Skal ikke se bort i fra at vi kan bli tatt på senga nok en gang.

7 Likes

Ja jeg vet, 100% russisk offisiell propaganda.

Another Ukrainian media outlet, Glavkom, citing sources in the Ukrainian delegation, disclosed the terms advanced by the sides during the first meeting. It said that Russia allegedly demanded Ukraine commit to paper its off-bloc status at the parliamentary level and organize a referendum on this matter. Apart from that, the Russian side demanded Ukraine recognize the Donetsk and Lugansk People’s Republics in the administrative borders of the corresponding regions and drop its demand that Crimea should be returned to Ukraine. Ukraine, according to Glavkom, demanded a ceasefire and withdrawal of Russian troops from its territory.

Min tolkning er at trusselen fra Russland er: bli enige, eller så fjerner vi Kiev fra jordas overflate. Sånn grovt oversatt. “Fredsavtale” ja …

5 Likes

Litt lengre versjon av samme video:

Er tydeligvis snakk om termobariske våpen. Og det har visstnok vært brukt minst seks slike rundt om i Kharkov i dag.

3 Likes