Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg spør om du vil svare på det @Multiple spør om.

3 Likes

Vesten sitter jo på disse midlene, så jeg skriver jo at Vesten bare kan forsette å sitte på dem. Tror ikke Russland kommer så godt ut av det. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jeg tror faktisk dette er et punkt hvor Putin har forregnet seg fullstendig. Han trodde ikke midlene til den russiske sentralbanken skulle bli satt til side på denne måten. Ellers hadde han aldri satt seg i den situasjonen.

Det andre punktet hvor han har forregnet seg er våpenforsyningene Ukraina får. Norge sender normalt ikke våpen til land i krig, men har her brutt en lang tradisjon.

1 Like

Tror ikke Oligarkene hadde likt om alle pengene de har stasha i vesten ble tatt nei.

4 Likes

Ganske sykt hvor mye toppoffiserer de dreper.

Virker nesten som de har infiltrert alt og helt bevist går etter VIP mål som gjør stor skade for russisk moral.

3 Likes

Det må rett og slett være payback for styrkene sendt etter Ukraina sin president. De har garantert vurdert å prøve seg på Putin. Ikke rart han bare har holdt seg i skjul.

Eller svært målrettede SF operasjoner og endel av en større plan.

Dette er jo putin lojalister. Hva skjer når de forsvinner en etter n.

1 Like

Som sagt, bildet var ikke for å vise økonomisk impact men befolkingen landene som setter sanksjoner. Er enig, kartet var ikke representativt siden det ikke hadde med Norge, Island, Taiwan, Singapore, BVI, New Zealand. Var ikke en bevisst handling å unnlate å vise visse land. Er et veldig godt eksempel på at man må være kildekritisk og se over før man poster fra Twitter.

Legger tid kartet på unfriendly nations for de som ønsker å se den.

@tusekakk. Kommentaren din bekrefter for meg at hva som anses som sivilisert er relativt og kommer an på øyet som ser.

3 Likes

Om Russland skulle komme seirende ut av denne krigen, så vil anti-luft og anti-panser-våpen bli brukt som pay-back mot både sivile og militære mål inne i Russland.

Jeg ville ikke tatt rutefly i Russland etter denne krigen…

Er redd russerne har åpnet Helvetes porter, ja.
Som nevnt i FFI-podcasten vil de bli hatet i generasjoner fremover.

Ja, i denne kommentaren gjør du det. Den der formuleringen i ditt forrige spørsmål handlet ihvertfall om noe mer enn det. Til Multiple har jeg allerede svart at jeg ikke vet. Men når det gjelder innrømmelser så tenker jeg ihvertfall at jeg selv ville prioritert å få en eller annen form for kontroll over både Krim og områdene i øst og nedprioritert både NATO- og EU-medlemskap. Men så har jeg jo heller aldri vært noen tilhenger av EU og heller ikke akkurat begeistret for NATO. Kunne Ukraina blitt noe tilsvarende Sveits med både folkeavstemninger, forholdsvis selvstendige “kantoner” og gjerne også fire offisielle språk slik Sveits har, så tror jeg det ville vært det beste.

Det får være opp til ukrainerne hva de velger. Selv ville jeg nok prioritert NATO-medlemskap fremfor å beholde hele landet, fordi man ikke har noen garanti for at ikke russerne kommer tilbake.

Var jeg russer så ville jeg nok ønsket meg full kontroll over både Russland og Ukraina, for å holde oppviglerne og de hevnlystne demilitarisert. Men selv det vil ikke være nok, fordi det vil være eksilgrupper som vil hevne seg. Så det spørs om ikke russerne egentlig burde være motivert for å bidra til å bygge den nye muren, både for å begrense hjerneflukt og for sin egen sikkerhet. Trump kan sikkert gi Putin noen praktiske råd om grensekontroll.

1 Like

Da fikk vi debunka denne i det minste. Godt det gikk bra :blush:

1 Like

og jeg som var 200% sikker på at hun var en crisis actor og at Russland aldri hadde bombet Mariupol :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

… jeg er ikke så happy med “eventyrene” til NATO/USA i midt-østen og ei heller med byråkratiet til EU. EU ble laget for å binde Europa så tett sammen at krig ikke var praktisk mulig å gjennomføre mellom statene. Uten NATO, så tviler jeg på at vi hadde hatt de baltiske statene. De hadde bare vært en del av Russland. Evt dikatutor-styrte som Hviterussland med russisk backing. Så jeg er vel egentlig overbevist om at alternativene ville vært dårligere.

2 Likes

Har det falt deg inn at at dette kanskje er noe Ukraina selv ønsker å bestemme over?

1 Like

Derfor skrev jeg også at “jeg selv ville prioritert”. Når Zelensky har sagt at han har “kjølnet” når det gjelder NATO og at han ikke vil “be på sine knær” om medlemskap, så kan en vel tolke det på flere måter, Men det kan ihvertfall tyde på at han heller nedprioriterer NATO-medlemskap enn noe annet. Og det ville ihvertfall stemme med situasjonen så langt jeg har klart å forstå den. Jeg har postet en kommentar for noen dager siden med en uttalelse som Dmytro Yarosh kom med i mai 2019:

May 27 2019. Dmytro Yarosh: “By their fruits you will know them,” says Scripture. “Fruits” we will see somewhere in the fall. Zelensky is an inexperienced politician. And the retinue makes the king. And we already see who is there, “in the retinue”, is beginning to appear. It does not add optimism. Because Zelensky promised his voters (I was not Zelensky’s voter) that he would break the oligarchic system. But already from the first appointments, we see that the oligarchic system continues to live and flourish. And, obviously, it will continue to be so. Just the streams will be transferred. […Zelensky’s] statements about peace at any cost are dangerous for us. Vladimir simply does not know the price of this world. He may have been with concerts close to the front. But when my boys were torn apart by Russian shells into small pieces and then these pieces had to be collected and sent to their mothers, the price somehow looks completely different. … I: Are you trying to meet him now? Yarosh: Yes. I have already made a couple of messages, but he is silent. Perhaps they didn’t reach him. He is a busy man… But even if this meeting does not happen, it’s okay. He just needs to understand one truth: Ukrainians cannot be humiliated. Ukrainians, after seven hundred years of colonial slavery, may not yet have fully learned how to build a state. But we learned how to make an uprising very well and remove all those “eagles” who are trying to parasitize on the sweat and blood of Ukrainians. Zelensky said in his inaugural speech that he was ready to lose ratings, popularity, position… No, he would lose his life. He will hang on some tree on Khreshchatyk - if he betrays Ukraine and those people who died in the Revolution and the War. […] November 2021, one of Ukraine’s most prominent ultra-nationalist militiamen, Dmytro Yarosh, announced that he had been appointed as an advisor to the Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine. Yarosh is an avowed follower of Stepan Bandera, who led Right Sector from 2013 to 2015, vowing to lead the “de-Russification” of Ukraine. https://www.moonofalabama.org/2022/03/zelensky-and-the-fascists-he-will-hang-on-some-tree-on-khreshchatyk.html#more

UAWIRE, 3 November 2021. Former leader of Right Sector becomes advisor to Commander-in-Chief of Ukrainian Armed Forces.


Kreschatyk - det er som Karl Johans gate i Oslo, men med noen store trær. Jeg har i og for seg forståelse for slike som Yarosh. Med, ihvertfall overfladisk sett, støtte fra både USA, andre NATO-land, og regjeringen i Kiev, har de altså kjempet med livet som innsats for at disse områdene i øst skal beholdes som deler av Ukraina. Om det er flest som har blitt drept på motsatt side så er det mange nok også for slike som Yarosh også gjennom de snart åtte årene siden 2014. Mer enn nok til at de med god grunn vil oppleve det som å bli dolket i ryggen om dette nedprioriteres.

2 Likes

Her har jeg blitt utfordret til å komme med et svar etter først ha svart at jeg ikke vet. Selvsagt var min første tanke at dette er opp til ukrainerne selv. Så svarer jeg likevel - med forbeholdet “om det var opp til meg”. Og så dukker du opp med et spørsmål som det der ? Hva er det egentlig du holder på med ? Ja, det spør jeg meg da om. Etter dette, ikke så mye tvil hos meg om at du simpelthen er en person jeg ikke bør forholde meg til.

6 Likes

Hadde vært fint å bli kvitt noen islamister i samme slengen. Men den veien dette går så ligner det mer og mer på ww3. Om russeren har skutt mot en hvite Russiske landsby for å innvolvere hvite russeren og jenter soldater i Syria etc. Ukrainia forsynes av våpen fra vesten…

Ja hvor er vi da. Får bare håpe at russerne blir utradert før de får forsterkninger.

1 Like