Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg sliter litt med å forstå hva poenget ditt er ettersom du ikke skriver det ut direkte.

6 Likes

Reagerte mest på at han fra sentralafrikanske republikk snakket babyfransk i et land som har fransk som et hovedspråk.

Her er spennende nytt:

1 Like

Om det stemmer at Ukraina fortsatt kan operere med 56 jagerfly etter så lang tid så er jeg veldig imponert over Ukrainas evne til å beskytte disse. Samtidig er det jo ekstremt svakt av Russland som er overveldende større å ikke ha klart å ta ut disse flyene tidligere.

Håper de klarer å utnytte disse flyene lengst mulig!

7 Likes

Det er nok amerikansk etteretning og satellitter/AWACS/radarer/surveillance som gjør at de kan ha en live “digital battlefield model” med posisjoner til nysovjetisk antiluftskyts og dets rekkevidde innplottet.

3 Likes

Ja, du har rett. Vesten klarte å ruste opp og bygge militante mujahideen/hellige krigere og vise dem at de kan bekjempe supermakter (Sovjet). Vi heiet på disse gutta i starten, gav dem stinger raketter og greier, men stemningen surnet definitivt ikke etter 2011. Resten er historie.

3 Likes

Hohoho!

De har mye å glede seg til!

Og da sikter jeg ikke til det ukrainske forsvaret, som kommer til å vaske gulvet med dem, men snarere gjørme, kulde, fukt, og alt det andre som soldater fra varmere klimaer ikke er vant med i det hele tatt.

De kommer til å gråte seg inn i hypotermisk søvn hver kveld, og våkne hvert femte minutt fordi de skjelver av kulde.
Og så kommer de til å få skyttergravsfot, om de overlever lenge nok…

Dmytro Yarosh sier i det sitatet at Zelensky vil bli drept om han svikter. Og det er vel rimelig å forstå det slik at det også gjelder det å oppgi disse områdene i øst. Et annet sted har jeg også lest at jøder i Ukraina var bekymret for kombinasjonen Zelensky-Kolomoisky allerede før han vant presidentvalget:

“There are legitimate reasons to worry about the future of Ukrainian Jewry,” said Vladislav Davidzon, the editor-in-chief of the magazine Odessa Review. “Having a Jewish president, who is also backed by a picaresque Jewish oligarch might cause any failings to be directed at the Jewish community.” Politico, 17 April 2019. The comedian and the oligarch Will a media, metal and aviation tycoon be the big winner of the Ukrainian election?

“Picaresque” er jo noe mildt uttrykt når det gjelder Kolomoisky. Men hovedpoenget her bare understreker det sitatet fra Yarosh. Det kan vel ikke være så vanskelig å begripe at Zelensky kan risikere å bli drept også av noen i det miljøet Yarosh tilhører. Og at det langt ifra bare handler om Zelenskyy selv

Snart vår…

Hvor er relevansen til det som skjer videre her i krigen? Antar det er noe i de baner du tenker?

1 Like

Utgangspunktet her var et spørsmål om “hvilke innrømmelser [som] bør gis til Russland”. Og da er det vel relevant nok hvilke “krefter” Zelensky og de rundt han må forholde seg til internt i Ukraina.

1 Like

Snart, men her er værmeldingen for Kyiv i kommende uke:

Hvordan ser du for deg at disse vil fungere etter to-tre dager med slikt vær?

Så du mener, utfra det du har postet at han ikke kan gi bort øst-Ukraina?

1 Like

Ja, nettopp.

2 Likes

Hypotetisk scenario:

Dersom Russland sprenger en atombombe over et sterkt befolket område håper jeg dette skjer:

  • Launch av atombomber mot alle russiske byer og atomsiloer, dommedag
  • Taktisk bombing av all russisk militær kjent virksomhet for å svekke de så mye som mulig
  • Hvitt flagg, deeskalerende adferd hvor Russland har vunnet
  • annet

0 stemmegivere

Svaret avhenger av hvilket land som bombes.

2 Likes

ruZZiske generaler pleier å dø ved å falle ut av vinduer etter en krig.

  • mer info
5 Likes

La oss si de tar Oslo for å statuere et eksempel med en viktig by i et lite viktig NATO-land?

Siden jeg bor i Oslo kan du heller velge ett baltisk land.

Men altså:

  1. Hvis det er ett NATO land bør det besvares med ett atomvåpen rettet mot en omtrent like stor russisk by.
  2. Hvis det er ett ikke-NATO land bør det besvares med omtrent det hvite flagget, så det ikke eskalerer til ett NATO-land.
  3. Hvis det er London, Paris, Berlin, Roma, New York, eller lignende, total utslettelse og håpe på det beste.

Det er poenget med NATO i mine øyne.

3 Likes

Dersom man IKKE stemmer for armageddon her, så kan man like godt invitere Putin med en gang. Det er poenget med strategiske atomvåpen.

4 Likes

Tenk om di bombet si Finland. Wtf liksom, men hvordan skulle man forholde seg til noe sånt :pensive:

1 Like