Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Russland har ingen rett til å definere den typen røde streker, uansett så i mitt hode forandrer det ingenting. Selv om jeg også forstår at Putin ser annerledes på dette og bruker det som unnskyldning / begrunnelse.

Ser ingen grunn til at vi skal være forståelsesfulle for Putins stormaktsgalskap, det blir som å forstå en voldtektsmanns handlinger ut fra hans behov for «sex».

14 Likes

Russland har ikke brukt noe særlig med slike angrep mot Ukraina sine regulære styrker. Men bruker det altså her. Jeg tenker at er rimelig up shit creak når de må bry seg om fremmedkrigere som kommer for å sloss for Ukraina.

1 Like

Hvor ble @Roc sine innlegg av? Forsvinner om han sletter profilen eller slettet av Mod?
Uansett smålig og skuffende, tror jeg tar pause fra tråden en stund ihvertfall.

5 Likes

Ser ut som de skøyt 30 krysserraketter fra svartehavsflåten.

Det er ganske mye når vi vet de har begrenset mengde av dem. De ville sende et signal. Og det gjorde de.

3 Likes

Det er vel ingen som er forståelsesfull eller mener Putin ikke gjør urett. Saker har likevel alltid flere sider og for å oppnå en objektiv forståelse så kreves det flere perspektiv.

Du nevner røde streker. Paradoks i denne sammenhengen er at Norges tetteste allierte er den staten i moderne tid som har trukket og krysset flest streker. Life as a småstat sucks.

@LCY, så har det vært hele tiden.

4 Likes

Jepp, dette kosta Russland mye, og for hva?

Jeg tror det hindrer endel fra å reise, Russland har vist at de kan bruke mye for å ta ut fremmedkrigere. Men under 100 drepte… med såpass stort angrep…

Vel, det får fram for fremmedkrigere at det er reell mulighet til å dø av angrep du har ingen mulighet til å se komme, og at Russland vil se på dem som mål som kan angripes uten noen spesielle hensyn.

Det får vel en viss avskrekkende effekt, men sikkert ikke stor effekt. Tipper de fleste som reiser vet hva de drar til.

2 Likes

Bingo. Avskrekking og nektelse, men først og fremst rettet mot medkriger stater tror jeg.

Idealistene blir nok realist når krigenskrav slår inn. Krigsjunkiene derimot er standhaftig.

4 Likes

Interessant tråd rundt sosiologien Putin har bygd opp rundt krig i det russiske samfunnet og hvordan dette også kommer det til å gjøre det vanskelig for han å ta et tap og trekke seg ut. I tillegg argumenterer Kamil for at å gi Putin en god avtale for å spesifikt få han til å trekke seg ut kan være en gigantisk tabbe der man bytter mindre risiko for en eskalering i dag mot en mye høyere risiko for større konflikter senere.

5 Likes

Bør ikke dette gjelde først og fremst Russland? Vi har et land som til tross for GDP på størrelse med andre europeiske land krever innflytelse til den grad at deres naboer visstnok ikke skal få lov å til å ha full suverenitet. Det har konsekvenser å bare spille med.

Iver B. Neumann, Russland-forsker og direktør ved forskningsinstituttet Fridtjof Nansens Institutt (FNI);

Russland fikk ikke bli medlem av Nato, men seinere fikk de medlemskap i G7, tidligere G8, som er selve rikmannsklubben. Der ble det klart for alle at Russland ikke hadde stor nok økonomi til å passe inn som medlem, og dessuten var ikke Russland villige til å ta det ansvaret for verdensorden som følger med å være medlem i en slik klubb.
Russland vil så gjerne være en stormakt, men de har ikke kapasiteten og ressursene som kreves for å være det. Det hele er litt trist.
-Hva er det som er trist?
Det er trist at Russland vil være en stormakt på tross av at de ikke har forutsetningene for å være det. Det kreves en hel del for å være en stormakt. Russland har de kjernefysiske våpnene, de tradisjonelle våpnene og desinformasjonsapparatet, men de har ikke økonomien og den kulturelle appellen som kreves. Det er klart at det er frustrerende å forsøke å bli anerkjent som noe man ikke er"

En annen Putin-tale som ble lagt merke til fant sted under sikkerhetskonferansen i München i Tyskland i 2007. Der fortalte Putin at han ville si akkurat det han mente om de internasjonale sikkerhetspolitiske problemstillingene. Deretter sa han at det er ingen som føler seg trygge som følge av USAs maktbruk i verden, og at dette stimulerer til våpenkappløp.

-Markerte denne talen et vendepunkt for forholdet mellom Russland og USA?
Det er det ingen tvil om, ikke bare for forholdet mellom Russland og USA, men for forholdet mellom Russland og verden. *Putin talte om hva som kunne skje om Russland ikke ble anerkjent som en stormakt på linje med de andre, og han har gjennomført mye av det

Her ligger det et drama. Russland ville bli anerkjent som en stormakt uten å ha evnen eller viljen til det, og dermed ble de frustrerte. Så kunne vi ha gjort noe annerledes? Jeg har vanskelig for å se for meg det. Det er i utgangspunktet veldig vanskelig å anerkjenne noen som noe de ikke er.

10 Likes

Speaking at a diplomatic forum in Antalya, Turkish foreign minister Mevlut Cavusoglu declared that Ankara will not join the sanctions that have been imposed by western countries due to Russia’s attack on Ukraine.

“We believe that the sanctions will not resolve the problem,” he said when asked about Turkey’s stance regarding sanctions against Russia. “Take the airspace. In accordance with the Montreux Convention, we have no power to close it. This is a legal obligation,” he said as quoted by Tass, the Russian news agency.

Cavusoglu’s remarks flew in the face of the exhortation by NATO’s Secretary-General Jens Stoltenberg said on the side-lines of the forum that the NATO alliance expected all its members to impose restrictions on Moscow.

… tja. Hva skal man si? Dette er en indisk nyhetskilde, den siterer TASS - som er offisiell russisk propaganda. Så om det er til å stole på vet jeg ikke.

Jeg vet ikke om dette er gammelt nytt egentlig. Ser det har vært saker om Tyrkia og sanksjoner flere ganger de siste ukene. Kanskje det bare er gjenfortelling av gamle greier?

3 Likes

Veldig glad for at jeg ikke har barn. For en verden vi lever i, mulig dette går bra, men før eller siden går det jo skeis.

2 Likes

Tyrkia har stengt Bosporos for russiske militære fartøyer som ikke er hjemmehørende i Svartehavet.

Samtidig forer de Ukraina med Bayraktar-droner.

2 Likes

Hvor mye har de av dette da? Jeg tipper de inngår en avtale når de er tomme for raketter…

Det er derfor vi må ta oss av dette skikkelig.

For hvis ikke, så vil det gå skeis senere.

2 Likes

Vel…

De fortsetter å gå etter svært verdifulle russiske mål.

Artilleri kommandoplass som fikk bayraktar medisinen.

4 Likes

Og likevel er verden anno 2022 like a dream come true sammenlignet med alle andre epoker for menneskeheten på vår moder jord. Alt er relativt og eneste måten man kan få fred på kloden er å utrydde homo sapiens. Alternativt; akseptere at vi er ondskapen selv i alt for stor grad.

9 Likes

Helt sykt aaleby. I Norge lever en vanlig mann med en middels dårlig jobb som en av de rikeste grever for 100-1000 år siden.

Strøm vann varme badekar. Transport 2 biler, osv osv… Helt sinnsykt. Vi lever i en tid for nasjonen Norge som aldri noensinne vi har vært i nærheten av. Det som er enda mer vilt er at vi lever i ett lite vindu på 30-50 år med velstand. Og denne velstanden vil politikerene gi bort kjappest mulig. Vi har en gang i historien vært ett rikt land og så begynner politikerene å klage på dårlig samvittighet for samtlige nasjoner som sliter.

8 Likes