Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Velstand defineres av om du har det bedre eller dårligere enn naboen og gamle klassekamerater.

13 Likes

Sånne folk er helter :smiley:

16 Likes

Jeg var helt enig i innlegget ditt helt til jeg kom hit. Wtf er det du snakker om? :stuck_out_tongue_winking_eye:

AP, SP og høyre gir ikke akkurat ved dørene. :see_no_evil:

2 Likes

Det hører vel hjemme i politikk tråden… Så skal ikke utbrodere der her.

2 Likes

– Zelinskyj i Ukraina var klovn og komikar tidlegare. No er han vår store president som samlar folket bak seg. Putin har gått andre vegen. Han var president. No er han kun ein klovn, seier Natalya.

Det er bare tidenes sitat ass

Dei to sønene hennar er begge att i Ukraina – som dei aller fleste menn mellom 18 og 60.

Og det sier jo sitt om Ukraina spør du meg. Tror det blir et større og større helvete for Putin jo lengre Russland er i Ukraina.

15 Likes

I år ligger altså staten an til å dra inn tilsvarende kr. 350.000,- per innbygger fra olje og gass. Vi skal nok se at Vedum m.fl. tar på seg spanderbuksene ganske snart og setter ned bensinavgifter og drysser litt øvrige helikopterpenger over verdens heldigste folk.

11 Likes

https://twitter.com/kyivindependent/status/1503055599281573898?s=21 Ganske tydelig tale her. Putin ønsker ikke fremmedkrigere som øker tapene hans

6 Likes

Det er forbudt ved lov for menn mellom 18 og 60 å forlate Ukraina. Sikkert en del som kunne tenke seg å flykte.

Ja, det er det helt sikkert. Men for at et slikt forbud skal virke, så må det være ganske stor konsensus for det. Du kan tvinge noen til å sloss, men da vil forsvaret rykte med en gang det blir press. Ser ikke ut som det skjer.

1 Like

Det tror jeg ikke stemmer. Det er mange måter menn med våpen i uniform kan tvinge ett betydelig antall mennesker som egentlig er uenige til å gjøre som de får beskjed om. Det er veldig vanskelig å ta en individuell beslutning hvor du har en kjent negativ konsekvens, samtidig som det å gjøre som du får beskjed om er det “lette” valget her og nå.

For all del, det er nok stor oppslutning om det. Men hvis det var tilnærmet konsensus så hadde man ikke trengt loven. Som var noe av det første Ukraina gjorde når invasjonen skjedde.

Det er også forskjell på å bli tvunget til å slåss (som nok i stor grad ikke har skjedd), og det å bli tvunget til å ikke forlate landet - og så bli tvunget til å hjelpe til med arbeid, og kanskje slåss på ett framtidig tidspunkt hvis det stedet du er krever det.

For min del sier det meg i hvert fall lite om Ukraina at menn mellom 18 og 60 ikke forlater landet, når det er ulovlig for dem å forlate landet og de vil bli nektet å dra ved grensa. Mange ting som imponerer meg med Ukraina i denne sammenheng, men ikke dette.

Redigert: jeg er ikke mot forbudet. Det virker generelt som en beslutning som fint kan forsvares av en demokratisk valgt leder når landet urettmessig blir invadert. Men at forbudet eksisterer bør tas med i betraktningen når man vurderer andre historier og ting som skjer.

3 Likes

Putin er snart ferdig,forstår ikke folket dette nå har de ikke fortjent noe annet en fattigdom og nederlag.

Dette er litt morsomt, fsb folk har stjålet masse penger som skulle vært brukt på å kjøpe støtte blant ulike ukrainske grupper.

4 Likes

Spørsmålet er hvem som vil gi hva i forhandlingene som skal finne sted i dag.
Gir Ukraina fra seg Donetsk, Luhansk og Krim som Putin krever?
I så fall har motstanden vært meningsløs.
Gir Russland opp å få Krim, Donetsk og Luhansk, iså fall har de tapt, og den kamelen svelger neppe Putin.

Putin vil ha hele ukraina. Om de må gi fra seg krim og deler av donbas er det ganske stor seirr.

Volodymyr Zelenskyj sa for mindre en to dager siden at de ikke kom til å gi fra seg en eneste tomme med ukrainsk jord
Vi får se, håper denne galskapen snart tar slutt, før Nato blir involvert.
Når krigen en gang tar slutt begynner oppgjøret, krigserstatning, krigsforbrytelser osv.
Fremdeles en veldig lang vei å gå.

1 Like

Ukraina kan nå bare late som de vil gi putin noe i forhandlinger, og la krigen dra lengst ut da russland snart er fullstendig konk, og satt mange ti år tilbake. Tviler på at folket vil godta dette når de forstår at det er bare fattigdom som venter,og alle internasjonale selskaper har rømt landet.Putin burde snart forstå at han også bør rømme landet.Håper han får asyl i Nord Korea.

Tja, den som lever får se.
Her er det noen som må svelge kameler, store kameler.