Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

De siste ukene har etteretningen til USA vært bortimot helt korrekt. Kun dagen for invasjonen har vært “feil”, men da helst fordi Russland fikk kalde føtter.

19 Likes

Vel, nå hadde de faktisk rett om invasjonen da. Så nå har troverdigheten steget opp fra 0 % ihvertfall.

Nei, det er kanskje ikke så hot å stå der med kamera når du når som helst kan bli skutt og drept.

1 Like

Selvfølgelig, tar man rapporten fra CIA å legger til grunn så klart viste de at RU villig gå inn, eller?

Fått beskjed av Kina att de måtte pent vente til OL var ferdig virket det som. :thinking:

3 Likes

Du kan også tolke dette som litt propaganda fra vestlig side om at man ikke kan fortsette å eskalere “for Putin er så ond og farlig og ustabil.” Da slipper man å framstå som feige hvis man bøyer seg for tross alt, “det kunne jo gått forferdelig - ingen vet hva Putin kunne funnet på.”

Jeg tolker det faktisk positivt i den forstand at jeg har reelt håp om at Ukraina/Russland i samtaler i morgen kan bli enige om ett eller annet, eller i hvert fall komme seg nærmere hverandre. Og da må resten av verden kanskje godta for verdensfredens skyld at vi ikke eskalerer videre for å hevne oss på Putin, men forsøker å de-eskalere hvis Ukraina/Russland blir enige.

Biden har vært krystallklar på at han ikke ønsker direkte krig mellom USA og Russland. Etter at invasjonen skjedde har han i mine øyne håndtert situasjonen helt utmerket. Hvis det nå lekker informasjon om at Putin er ustabil, så antar jeg at det har klare politiske formål. Så håper jeg det formålet er å godta en “fredsavtale” og ikke å forsøke å argumentere for at man skal gå til krig.

Hva skal vesten gjøre hvis Ukraina og Russland signerer en avtale? Sanksjonere gass og olje fra Russland og forsøke å styrte mannen? Og hvis det ikke blir fredsavtale, skal man gå til krig fordi “han bløffer sikkert om atomvåpen?” Bare så det er sagt, jeg tror trusselen om bruk av atomvåpen er reell for min del.

8 Likes

Er overhodet ikke vanskelig for meg å tenke at Putin er ustabil.
Han virker rasende og går på rants om hvordan regjeringen i Ukraina er nazistiske narkomaner.

6 Likes

Presidenten sa jo nettopp på nyhetene nå at det ikke ble noen forhandlinger om ikke russland stoppet angrepene.

Så svaret er nei? Syntes det er litt rart. Vi har da mange slike videoer fra andre konflikter, men så har jeg ikke leita så voldsomt heller.

2 Likes

USA har garantert en eller flere kilder i Putins innerste krets, som sannsynligvis har vurdert Putin som farlig for både landet og verden.

6 Likes

Hvis det ikke blir forhandlinger i morgen, så tror jeg det blir veldig stygt. De kan jo ha våpenhvile i noen timer mens forhandlingene pågår. Jeg vet ikke.

Blir det ingen forhandlinger i morgen så tror jeg brutaliteten blir mye verre de neste dagene.

4 Likes

Eneste som vi kan garantere er at US har en egen rapport om å pushe på om Ukraina vil/kan skape en konflikt. Resten blir bare påstand og spekulasjon.

3 Likes

Finnes helt sikkert nyere tilfeller også, etteretning er tross alt en vanskelig øvelse og sannhet blir titt og ofte ofret i propagandens navn fra alle sider, men de mest graverende tilfellene ligger nærmere 20 år tilbake i tid. Med noen krigshauker bak roret som fortjener evig skjærsild. Du føler ikke at den typen fastlåste holdninger forringer din evne og vilje til å se konflikten fra to sider, som du har hevdet at er din agenda i denne tråden?

3 Likes

Sa tidlig det er to sider og det bekrefter vel rapporten fra CIA. Jeg er fullstendig åpen og er klar over den ene og den andre siden kommer med påstander. Men så mye ødleggelser vesten har forårsaket med krig å bygd opp grupperinger bla. Al Quaida å fremstår som uskyldige i etterkant gjør meg kvalm. Spill med ærlige å rederlige kort ikke juks å fanteri!

Sikter selvfølgelig mest til US

5 Likes

Finnes ikke redelige kort i den bransjen. Målet vil alltid helliggjøre middelet. Forskjellen her og nå er at USA har bevist at de sitter med ekstremt treffsikker intel, fra sirkelen rundt Putin. Ingen kan til enhver tid vite om info x er sann eller om det er propaganda ment å svekke eller styrke, alt ettersom, men du er virkelig påfallende bombastisk alt tatt i betraktning.

You dont say…

6 Likes

Er du villig til å fordømme russerne i samme klare ordelag?

5 Likes

Det har vært masse videoer fra når f.eks. USA har hatt totalt luftherredømme og har kunnet ture fram som de ville. Eller angriper tanks med tanks hvor de amerikanske tanksene er utenfor praktisk rekkevidde til motstanderen sine tanks. Russland og Ukraina har ca likt utstyrte tanks og situasjonen er rimelig desperat. Russland bedriver ikke krig, men en “special operation”. De kan ikke publisere krigsvideoer.

Det Russland ønsker å vise fram er videoer av russiske tanks som blir møtt av russiske flagg og heiende mengder.

EDIT: Ukraina er også først og fremst interessert i å vise fram der russerne allerede har blitt slått, men siden de stort sett sloss en defensiv krig, hvor de stort sett blir slått bakover, så er det ikke så lett. Dette kan vel også tas som et tegn om at det er rimelig desperat for Ukraina, selv om propagandaen de sprer ser rimelig overbevisende ut.

6 Likes

Selvsagt ikke, polsmannen er fanget i sitt Steigan komplex.

4 Likes

Jeg unnskylder ikke USA/NATO for sine invasjoner, men Russland har drept flere sivile i Syria enn IS.
Og hva med Russland sine kriger i Tsjetsjenia?
image
Russland er av akkurat samme ulla som USA.
Alle disse krigene bør fordømmes og det inkluderer åpenbart også invasjonen av Ukraina.

5 Likes

Sak og ikkje person. Hey hey

Det er mange veldig gode bidragsytere her som hjelper å få et helhetlig bilde, så godt det går. Synd om det skal bli kvelt av hersketeknikker.

Av alle steder så er ti et fantastisk sted for kritisk tenking, det bør applauderes.

12 Likes