Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ingen av de på bildet ditt ser ut som Magomed Tushayev. Det var også en Tsjetsjener som la ut en selfie-video i dag(muligens samme som bildet ditt er fra), det var heller ikke Tushayev.

Det sagt er jeg ekstremt skeptisk til at han er drept, siden bare Ukraina har sagt det. Men når du skal så skepsis rundt ukrainsk informasjon bør du kanskje strebe etter et litt høyere presisjonsnivå selv.

3 Likes

En meningsytring om hvordan ukraina har vunnet propaganda krigen

4 Likes

Forsvarer ingen krig hverken fra den ene eller andre siden. Ikke forsvarer jeg kynisk spill heller og tar ikke alt for god fisk av det vi blir servert. Kritiske øyne og se sak fra alle kanter, bruker ofte å få rett etter en tid når mer fakta kommer på bordet.

Det at vi har forskjellig syn får så være, jeg har mitt å andre andres. Enkelt å greit men jeg gir da for søren ikke apefjes eller andre fjottfjes for at jeg ikke er enig i andres innlegg fordet!

5 Likes

Så du mener at man burde ikke prøvd å beskytte seg mot Covid, siden det kunne komme en konflikt i Europa 2 år senere? Klarsynt type du! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Du sier så, om og om igjen. Likevel er vinklingen ensidigheten selv. Øynene er ikke mer kritiske bare fordi man mener noe annet enn flertallet. Man skal forøvrig passe seg for å tro at man selv evner å vurdere hva som er objektivt rett i en sak. Også sett i ettertid. Den evnen varierer. Sterkt. Derav Dunning Kruger effekten.

6 Likes

Gjelder kanskje flere det??

1 Like

Selvsagt. Har heller aldri hevet fanen.

https://nitter.net/mtracey/status/1498529971383549952#m

Video from Dec. 2016 in which John McCain, Lindsey Graham, and Amy Klobuchar tell a Ukrainian military unit that it’s time to go on the “offense” against Russia. “It is time for them to pay a heavier price,” declares Graham. This is what they wanted!

Amerikansk involvering i Ukraina kan være nyttig å ha i bakhodet om ikke annet, for helhetsbildets skyld.

2 Likes

Ellers en ganske interessant tråd her:

It’s fair to say there has rarely been a conflict that so many strategic thinkers from the other camp saw coming and warned against for so many years, yet had their advice ignored.

This begs the question: why?

9 Likes

Etter hvert mye irrelevant støy i denne tråden. Leter etter skjul bruker-funksjonen, men finner den ikke. Noen som veit om det er mulig?

1 Like

Tror flere enn meg som deler skepsis til det vi serveres i vestlig media gjør det fordi tråden ellers ville blitt et ekkokammer.

Det virker som en del tror vi er Putin-tilhengere, vi får klovnefjes fordi vi påpeker ting som slett ikke er åpenbare om man bare konsumerer vestlige medier (som det tross alt virker som flere her inne gjør), det vitner om hjernevask i mine øyne.

Vi ønsker å belyse propagandaen, det er hovedpoenget vårt, siden det er åpenbart at den virker godt («jævla russere», «vi må sende flere våpen» osv; uten tanke på konsekvensene).

Propaganda har blitt brukt i mange andre kriger siste 30 årene, fra vestlig hold, vi har sett grove brudd på menneskerettigheter som følge av propaganda, propaganda som har rettferdiggjort krigshandlinger som i ettertid har vist seg å være løgner dintet opp av vestlig etterretning.

Alle vet at russere og kinesere driver med propaganda. De færreste tar inn over seg at vesten gjør det samme.

Det er feks en ting som er 100% sikkert: det er at våpenprodusenter kommer til å leve godt de neste årene, fordi slle land vil bli presset til å kjøpe mer våpen og ruste opp forsvaret sitt. Hvorfor? Ikke minst fordi befolkningen vil kreve det, eller vil godta det, fordi de har blitt foret med skremsel over lang tid.

Propaganda og lobbyisme er et stort samfunnsproblem langt utover krig. Og det virker. Har man det som basis kan man være sikker på at man er litt mer skeptisk enn andre, som vil føre til at man generelt vil være mer objektive enn dem som glemmer denne sannheten. (For vi vet at vi utsettes for propaganda).

15 Likes

Ja, takk og lov . Hadde det ikke vært for amerikansk hjelp etter 2014 ville Putin ha stått på Maidan allerede.

1 Like

Det er ikke noen “vi”. På noen side. Du ønsker nok dette og lykkes bra. Andre har nok i varierende grad samme motiv. Men kom ikke hit og si at det ikke også finnes de som sympatiserer med antihelten i historien. Som er Russland. Sånn utover det, 100% enig med innlegget.

2 Likes

Noen som har peil på russiske aviser? https://www.themoscowtimes.com virker skrive ca samme tingene som vestlige aviser. Er det de samme sakene som publiseres for russere?

1 Like

Gleder meg til konflikten er over og Quentin Tarantino kan lage oppfølgeren “Glorious basterds”.

Mest av alt tolkningen av en hysterisk Wladolf Putler som hyler: NJET! NJET! NJET!

4 Likes

Tyskland har akkurat økt militærbudsjettet sitt for 2022 med 1000 milliarder kroner.

Det vi ikke vet er at Putin har investert via via via i alt av europeiske og amerikanske våpenprodusenter! Lette penger! Blir fred i morgen og slutt på sanksjonene.

4 Likes

Dette plager meg mest.

Man så for øvrig tilnærmet akkurat det samme forut for nyere angrepskriger det ikke er ønskelig å omtale i denne tråden.

Det er et mønster. Og det er vanskelig å konkludere med annet enn at det er særinteresser som dikterer geopolitikken. Ikke at det er noen radikal, sjokkerende konklusjon. Den er dog deprimerende.

7 Likes

Det heter Informasjonsoperasjoner eller indirekte psykologisk krigføring. Eie narrativet skaper presidens for handlinger. Irak, Libia foreksempel.

Syntes for øvrig ditt perspektiv og betraktninger er veldig gode @VargVemund.

9 Likes

Jeg tror ikke noen her har gitt ett bilde av situasjonen fra Russland sin side, ut fra deres propaganda. Jeg har bevisst latt være å gidde å skrive det fordi jeg mener det er bortimot umulig å klare å tydelig skille mellom årsaksforklaring og forståelse, og rettferdiggjøring. Selv om det i mitt hode er forskjellige ting.

Og siden jeg ikke forsvarer Putin moralsk men fordømmer han så gidder jeg ikke. Jeg ser heller ikke hva man egentlig er tjent med når det kommer til sånt, fordi det interessante er hva som skjer realpolitisk og om vi skal eskalere til en atomkrig eller får en eller annen avslutning før det.

7 Likes