Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Har mye å si… Kjempe poeng.

Joda, det er vi som ønsker hele bildet… Eller så mye som mulig av det. Også har du di med kognitiv bias… Du nevnte noe om noe kruger idk…

Men eg vil ikkje krangle. No vil vi se mer nyheter før vi diskuterer eller hva :grimacing:

Eg hadde blitt en elendig moderator, det kan eg bare si med en gang…

1 Like

Hadde vært veldig interessant å få innsikt i hvordan Russiske myndigheter formidler informasjon omm ukraina og forklarer/bort forklarer/årsaksforklarer internasjonale sansjoner internt i Russland

1 Like

Det er en del sitater fra myndigheter, oberster osv på feks rt.com med ordlyd «nazister» og den slags. Stort sett sitater ser det ut som, ikke nødvendigvis mediets egne meninger. Vet ikke om det er sånt du leter etter men nasjonale medier er typiske kanaler for myndighetene!

1 Like

Tenker selv sanksjonene er Ammunisjon for Russiske myndigheter når det gjelder å male et negativt bilde av vesten. Dermed skape oppslutning rundt sine handinger

2 Likes

Man er ikke by default med i den gjengen kun av å fremme et annet syn enn flertallet. Bare å spørre en antivakser, som garantert vil mene det samme. At det er et ønske om å se hele bildet som ligger bak. Og ja, ønsket eksisterer nok, men gjennomføringsevnen står til stryk. Som er poenget med Dunning Kruger; intelligens høyner evnen til kritisk tenkning og visa versa. Viljen til å se seg selv i kortene. Som også krever vilje til informasjonsinnhenting.

Point being; pro-vestlige innlegg er ikke i seg selv et tegn på snevert blikk.

3 Likes

https://tass.com/ Virker og ha en ganske annen oppfatning om hva som skjer i Ukraina enn https://www.themoscowtimes.com/
Tass bruker konsekvent uttrykket -military operation- Mens The moscow times kaller det for -Invasion-

3 Likes

:thinking: Planen videre er/var å spise Transnistria?

Edit, hentet fra denne: https://twitter.com/TadeuszGiczan/status/1498673348183744518

1 Like

Når man først er inne på nazier kan man jo også ofre litt tid på Putins fascisme.

According to the Russian-born NYU professor, “the appeal of quasi-fascist discourse was predictable” as the Russian economy tanked. Moscow rejects “[a]nything that could be seen as a sign of weakness or femininity,” including liberalism and homosexuality, and then projects these qualities onto the enemy. Consequently, “Ukrainians are systematically accused of fascism, while Russian fascism is displaced by a false idealization of one’s own image.”

In calling Putin’s Russia fascist, Russian critics have proven to be far bolder than their non-Russian counterparts in the West, who remain wary about the F-word. Some Westerners genuinely believe that Putin’s brand of dictatorship differs from past fascist regimes. They often locate the differences in the historical conditions that gave rise to Hitler, Mussolini, and Putin, and not in the actual characteristics of their regimes. But doing so confuses the origins of similar things with their essential features. No one would say that America is not democratic because the origins of American democracy lay in revolution and not, as with Britain, in historical evolution.

But many Westerners fear the implications of calling a spade a spade. If Putin’s Russia is fascist, then it is comparable to Hitler’s Germany and Mussolini’s Italy and, thus, certifiably evil. And that means that calls for understanding Putin amount to calls for understanding evil. So it’s better to pretend that Russia isn’t fascist. Hence the popularity of abstruse designations like managed democracy and sovereign democracy or terms—such as Putinism—that only state the obvious.

Dette ble skrevet i 2015, så det skulle litt til før Vesten begynte å få opp øynene.

Om Putins samarbeid med nynazistiske grupper:

5 Likes

Jeg mener det er ganske korrekt å kalle Russland for fascistisk.

Problemet er at det ordet brukes om så mye jeg ikke oppfatter som fascistisk at jeg rett og slett ikke liker ordet, og ikke har gjort det i mange år. Fordi det nå brukes om alt og alle så betydningen vannes ut.

13 Likes

Ikke at det er overraskende, men dette lover ikke så bra for østfronten, de kommer til å ha russere på alle sider snart. Kiev kan i det minste få forsterkninger fra vest.

2 Likes
1 Like

Hvis vi bare kommer 1-2 uker fram i tid så vil russere begynne å merke det ganske mye mer tror jeg.

2 Likes
2 Likes

Tenker motsatt av deg der.

Om 1-2 uker har Russland fått inn betydelig mer tungt utstyr og enda flere styrker. Og etterhvert vil også flyvåpenet deres møre opp styrkene til Ukraina betydelig.

Og da er de nok helt sikkert godt i gang med å knuse de Ukrainske storbyene med artilleri, raketter og bomber.

Jeg tror slaget er tapt for Ukraina såfremt de ikke får luftstøtte.

3 Likes

Hvor lenge kan russland fortsette krigen når de nå blir isolert ? USA går nå etter de rike rundt putin . Dette blir en triller de neste uker og mnd.

3 Likes

Da stopper sanksjonene aldri. Aldri. Russland blir det nye Nord-korea.

3 Likes

Må si dette gjør at humøret stiger på morgenen når en leser dette. Tenk bare hvor mye dette høyner kampmoralen i Ukraina.

9 Likes

Ukraina har vel sagt omtrent det, at uten luftstøtte så er de i trøbbel.

Poenget er at selv om de ikke har sjangs militært, så merkes det når verden ikke vil handle med deg. Det er ingen vestlige shippingselskap som vil hente/ta i mot varer fra russiske havner. Vil du ha en bil? Vel, det kan du ikke få. Trenger du bildeler? Nei, det får de ikke. Trenger du en ny telefon? Nei. Må du reparere telefonen din? Tooo bad.

Samtidig, Kina handler fortsatt med Russland og de har sine egne shippingselskaper. Jeg vet ikke om de ønsker å bruke shippingflåten sin for å handle med Russland. Det kan godt hende de har plenty med kontrakter framover og ikke har så mye ledige skip.

Ukraina kan jo også gjøre det veldig ubehagelig for russerne ved å stoppe så mye som mulig av forsyningslinjene. Kharkiv ligger bare 20-30km fra grensen. Det er ikke noe problem. Kiev? 150-200km fra grensen. Det kan bli et problem hvis Ukraina klarer å opprettholde muligheten til å bruke droner, nlaw osv mot viktige mål.

Det er forresten ikke noen blokkade av russisk olje, men selv med en rabatt på 18$, så får de ikke solgt oljen som må fraktes med skip nå. Dette tror jeg løser seg greit ved at her er det store incentiver for Kina og de er nok lite redde for sanksjoner.

5 Likes