Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

3 Likes

Det er vel etterhvert det samme som i Vesten det.

1 Like

Ok. I tillegg vil det å kalle noen eller omtale noe(n) for “nazi” være en særdeles sterk fornærmelse fra russere spesielt. Så når Putin slenger ut nazibegrepet mot Ukraina, så fornærmer han samtidig som han forklarer (på sin måte) for sine tilhengere hvor fiendtlige disse elementene i Ukraina er.

Moreover, labeling enemies Nazis is a common political ploy in Russia, especially from a leader who favors disinformation campaigns and wants to stir up feelings of national vengeance against a WWII foe to justify conquest.

1 Like

Ja, det er å utpeke de delene av Ukraina eller Ukraina som helhet som fienden som må overvinnes.
Btw, er en kollega som har russiske besteforeldre hun prøvde å snakke med nå. De tror ikke på et ord om hvordan vi ser situasjonen herfra. Informasjonen de får er, som vi vet, en helt annen historie. De tror ikke engang at Russland er i krig… Får håpe den yngre russiske befolkningen er nærmere virkeligheten. De gamle som bare har statskanalene som kilde til nyheter er too far gone.

1 Like

Det er heldigvis håp.

Marina Ovsjannikova hylles verden over etter at hun mandag kveld stjal all oppmerksomheten under en direktesendt nyhetssending på den statlige TV-kanalen Kanal 1.

– Dessverre har jeg de siste årene mens jeg har jobbet i Kanal 1 promotert propaganda fra Kreml, og jeg skammer meg veldig for det nå. Jeg er skamfull for at jeg tillot at løgner ble fortalt på TV-skjermen, at jeg tillot det russiske folk å bli zombiefisert, uttaler hun i videoen.

4 Likes

Er jo veldig tøft av henne dette, men vil tro at fremover så vil alle sendinger i Russland sendes med litt forsinkelse så de får fjernet sånne markeringer før de blir sendt ut.

Det går masse påstander på Twitter nå om at stuntet er iscenesatt, og at nyhetene allerede går med forsinkelse. Altså kan dette ha vært psyops myntet på vesten. Vanskelig å se nytten for Russland, men det er ingen måte å vite hva man skal tro.

Full forvirring, det er poenget.

2 Likes

Ja, synes det i utgangspunktet er rart om de ikke kjører med forsinkelse når de er så opptatt av å begrense informasjon.

Vet de selv i USA sender sportssendinger med litt forsinkelse i tilfelle det skulle skje noe.

Marina Ovsjannikova er bare ett eksempel.
Det kan jo også tenkes at demonstrasjonene i Russland og pressekonferansene med russiske soldater og offiserer i Ukraina er iscenesatt. Noe kan være det. Men neppe alt.

“You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time”.

1 Like

At opptil flere statsministere skal besøke Kiev nå minner litt om de to kongressmedlemmene fra USA som forsøkte å slå politisk mynt på å reise til Kabul og flyplassen der midt under den desperate evakueringen. Kanskje ikke en veldig god idé når man får tenkt seg litt om.

3 Likes
1 Like

Kina om biolabbene til USA:

2 Likes

Jeg håper og tror det vil være en stor feil av Russland å ta livet av den gjengen der i dag.

1 Like

En ting er risikoen for angrep eller ulykker, en annen er hvorvidt å det er hensiktsmessig å risikere operasjonell sikkerhet for ledelsen i UA og/eller bruke timevis på symbolsk(e) photo-ops.

3 Likes

Hvis besøket gjennomføres vil det være et viktig bidrag i Vestens propaganda.
Så det er neppe ønsket fra Russlands side, og dermed heller ikke noe de som tenderer til å støtte Russland vil anbefale.
Om det blir gjennomført så vil vel Russland og dets støttespillere stille spørsmål ved om det ikke egentlig er falske nyheter: Gjennomført utenfor Ukraina, der Zelenskyj egentlig gjemmer seg.

Ukraina ser ut til å fortsette å være en teknisk og etteretningsgrullgruve for Vesten.

Militærteknisk setter dette russland tilbake mange tiår. Samtidig tror jeg endel Ukrainske bønder har fått VELDIG godt betalt for inntakte våpensystemer de har sammlet inn.

I posten over er det endel saker rundt Russlands nyeste rakett, iskander. Plutselig har man mange indikasjoner på hvordan den prøver å unngå å bli skutt ned.

Fra denne kilden som kun bekrefter ting som det finnes bilder av.
Attack On Europe: Documenting Equipment Losses During The 2022 Russian Invasion Of Ukraine - Oryx (oryxspioenkop.com)

Minst 5 T90 er tatt av Ukrainske styrker inntakt.
Stort antall nye T90.
Minst 13 GAZ Tigr-M
1x Tos-1A ( thermobaric launcher)
3x Pantsir ( noe av det mest moderne kort/mellomdistanse luftvern Russland har).
2x Tor Luftvern.
2x Ka-52 begge skadde men i god stand, Russlands mest moderne helikopter.

Dette kun toppen av isfjellet.

5 Likes

Tok en liten tur til Nord-Russland for å se på basen til Nord-Flåten i bing maps:


Husker det lå noen skip på strendene oppover for 10 år siden, men dette ser ekstremt ut.
Her er location:
69,054878, 33,202901
Severomorsk, Russland

Når jeg ser nærmere har nesten alle havnene og strendene oppover sunkne/halv-sunkne skip. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Enda en russisk generalmajor skal være tatt ut.

Vil normalt ikke ha postet linke men bildet av personen er eneste bekreftelsen som finnes.

Linken er grafisk og den enkelte får bedømme sannhetsgehalten.

:rotating_light:Grafisk link kan virke støtende på enkelte :rotating_light:

Ser ut som en annen planet, satelittbilde fra rett over grensa i nord:
image
Enorme helt ubebodde områder.
Samt sikkert hundre forliste fartøyer og fraflyttede militærbaser langs kysten. Kan ikke skjønne at det står så dårlig til med Russland. Virker som de har forlatt halve flåten sin der oppe.

Ser dog at atomubåtene ser ut til å være operative, men skip ser det ut til at de har lite av igjen i operativ stand. Mulig bildene er missvisende med vilje, men mengden forliste militærfartøyer der oppe er ekstrem.

4 Likes

Maps på bing, maps på google har tildekket vannet, det gjør de ikke hos Bing ^^