Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Hvor har jeg skrevet at Putins handlinger er drevet av sexlyst og ikke makt?

Har jo visselig skrevet selv at vi har med et paranoid fallende supermakt.

Hvor har jeg påstått at du har skrevet det?

Jeg bare spinner videre på din måte å argumentere på.

Jeg må på jobb nå, men hvis du ønsker å starte en egen privat diskusjon så send meg en privat melding så kan vi fortsette. Enten om voldtekt eller politikk om ikke voldtekspolitikk.

1 Like

Virker bare som du følte deg truffet fordi jeg går etter kremlin sitt narrativ. Uten at det var rettet mot deg eller andre navngitte brukere.

Til å være moderator på et diskusjonsforum, synes jeg det er oppsiktsvekkende at du, i mine øyne, “fordummer” debatten og meningsmotstandere på denne måten, når det fremsettes argumenter og synspunkter du ikke er enig i. Spesielt med tanke på at det nettopp har vært en case på denne tråden de siste dagene. Litt ydmykhet hadde vært å forvente av dem som representerer forumet og skal legge til rette for en god diskusjon.

Slik jeg ser det så bringer @roc et annet perspektiv til debatten enn det du forfekter, og han har helt tydelig sagt at han ikke støtter verken Putin eller invasjonen. Men det må da være rom for å diskutere HVA som gjør at Putin angriper Ukraina?

Og nei, du har selvsagt ikke myndighet til å bare legge det dødt.

19 Likes

For den som har lyst på ståpels, gå til 53.20 i denne podcasten og hør Shaun Henrik Mathesen lese talen til Zelenskyj:

3 Likes

Greia her er jo at Ukraina ikke ønsket å være vendt mot Russland og det var ikke noe Putin kunne akseptere. For å være helt ærlig, jeg forstår veldig godt hvorfor Ukraina ikke ønsket å komme under hælen på Putin. Det er noe som er verdt å risikere en krig for. Det finnes kanskje en eller annen måte hvor Ukraina kunne unngått angrepet og fortsatt vært utenfor Russland sin sfære, men jeg tviler litt.

Krim og imperiebygging er vel kanskje de to viktigste grunnene til denne krigen. NATO hadde virkelig kommet i veien her, såå…

4 Likes

Det handler ihvertfall ikke bare om NATO. Kanskje ikke engang først og fremst, psykologisk sett. Kanskje handler det virkelig mest om de ukrainske nasjonalistene, slike som Biletsky, Tyahnnybok, Yarosh, “nazistene” som Putin også har sagt at han vil fjerne, drepe, fengsle eller drive ut av Ukraina. Det er vel heller ingen grunn til å tro annet enn at innstillingen lenge har vært gjensidig. Høyre Sektor spilte en viktig rolle ifm regimeskiftet i 2014 og de har en viss innflytelse. I november i fjor ble også Yarosh - leder for Høyre Sektor og den nasjonalistiske paramilitære foreningen Tryzub - rådgiver for øverstkommanderende for det ukrainske forsvaret.

Tryzub (Ukrainian: Тризуб) is a far-right[1] Ukrainian paramilitary organisation founded in 1993 by the Congress of Ukrainian Nationalists.[2][3] Its full name is the Stepan Bandera All-Ukrainian Organization ″Tryzub″

Så kan jo folk lese seg litt opp på hvem Bandera var og hva det kanskje kan fortelle om hvor langt slike som Yarosh kanskje kan være villig til å gå for å underminere regimet i Moskva. Akkurat det kan de vel også ha lykkes med.

Yarosh did not provide details of when and how he received the invitation to take this post but said that the order was issued in October. According to him, he has known Lieutenant General Zaluzhny for many years and “had absolutely no doubt whether to accept it” when he received an offer for this position. “There are already specific projects, including those proposed by me to the Commander-in-Chief, he, accordingly, has certain plans. This includes the involvement of volunteers in the activities of the Ukrainian Armed Forces of Ukraine. There is also work with Ukrainian youth, there are many different aspects. Today is the first day, although the order was issued on October 20, but at the same time I still need to get up to date. There is a lot of work, I am convinced that we will do it,” Yarosh said in an interview with Donbas.Realii.
UAWire - Former leader of Right Sector becomes advisor to Commander-in-Chief of Ukrainian Armed Forces

3 Likes

Hviterussland burde gripe muligheten til å frigjøre seg fra Russland nå som Ru er skadeskutt.

3 Likes

Disse skal tydeligvis kjøre til Kyiv i dag. Ganske modig det også?

15 Likes

Kort sagt, statsministre i Polen, Tsjekkia og Slovenia reiser til Kyiv.

… de har kort sagt baller av stål :stuck_out_tongue:

5 Likes

Ukrainian military intelligence reported on March 14 that Russian forces are seizing Ukrainian farming machinery for engineering work, constructing fortifications, and as ad hoc armored vehicles and are forcing Ukrainian civilians to help them.[10] Independent Ukrainian human rights organizations additionally report Russian forces are abducting activists, volunteers, and journalists in several occupied cities, including Kherson, Berdyansk, and Melitopol.[11]

ref: https://www.criticalthreats.org/analysis/russian-offensive-campaign-assessment-march-14

3 Likes

Hei, vanskelig å ta innlegget ditt seriøst når dette er åpnings statementet ditt.

For det betyr at du setter det moderatorer skriver høyere evt lavere enn det andre skriver her inne, og da har du en agenda.

Så igjen. fryktelig dårlig måte å åpne en saklig diskusjon.

Jeg synes det hadde vært fordummende uansett hvem som hadde skrevet det.

Men ja, jeg synes det er verre når en moderator gjør det. Fordi en moderator i mine øyne er en som til en viss grad representerer forumet og bør bidra til å fasilitere en god diskusjon. Mer makt, mer ansvar.

Så selv om du synes innlegget mitt var vanskelig å ta seriøst, så tror jeg ikke du hadde hatt vondt av å gjøre nettopp det.

18 Likes

Snakket med en venn i går som har studert statsvitenskap og fulgt med på Russland de siste 10 årene. Han hadde en interessant innsikt ang. Nazi-fokuset i Russland. Kort fortalt sa han at de i Russland har hatt et økende fokus på Soviet- mot Nazi-Tyskland tiden fra 2. verdenskrig, hvor de blir framstilt som heltene som reddet verden mot Nazismen. I skole og media har de kledd seg ut med de gamle soviet-uniformene og feiret deres helter fra den tiden. Fokuset har vært på Nazi-Tyskland som fienden, ikke på Holocaust og rase-fokuset i Nazismen. Så når de nå sier de skal “Av-nazifisere” Ukarina er det mer direkte oversatt som av-fiendtliggjøring enn at de sier at Ukrainerne har Nazismens tro i seg. Var bare spennende å høre et litt annet perspektiv. Har ikke verifisert dette noe mer.

20 Likes

As a teenager, Putin was captivated by the novel and film series “The Shield and the Sword,” writes Steven Lee Myers in “The New Tsar: The Rise and Reign of Vladimir Putin.” The story focuses on a brave Soviet secret agent who helps thwart the Nazis. Business Insider, 16 July 2016.

1 Like

I talen som Puin holdt, så oversettes det han sier til neo-Nazis - som er nynazistisk.
denazification (of Ukraine) derimot, blir til de-nazifisering, og det ligger innenfor beskrivelsen til din venn.

Spørsmålet blir da; Er det mulig at begreper blandes her, både av parter, oversettere, media, osv?

2 Likes

Nei, de sier Nazi som vi ville sagt Nazi. Synet på hva ordet betyr er bare forskjellig. Vi tenker holocaust og jøde-forfølgelse, de tenker fienden.

1 Like

Mitt første inntrykk er at dette er rimelig ballsy.

Oppfølging

1 Like

Hva skjer om alle skulle stryke med? WWIII?