Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Der har vi nok årsaken til at dem ikke stiller som observatører, dem mangler transport :wink: Øvelsen Cold Response startet i dag i Nord-Norge. Rundt 30.000 soldater fra 27 Nato-land deltar i øvelsen, som skal vare fram til april. Litt historie er høyst aktuelt : Kald krig – 4. 1980-1984 (Sesong 1) – NRK TV

1 Like

Det er området fra Norskegrensa mot Murmansk. Pechengadalen er et SVÆRT militært området mellom grensa og Nordflåten, mye spennende på satelittbilder der. Du kan se endel på google og bing. Men også andre kommersielle levernadører har litt.

1 Like

Virker som om markedet begynner å prise inn en snarlig løsning.

Oljepris under 100 dollar og PM stuper.

2 Likes

Jeg tror kanskje fallet i oljepris kan skyldes andre ting enn at Russland og Ukraina skulle komme til noen som helst løsning.

" Several cities across China implemented lockdown measures in the past two days to combat the country’s worst COVID outbreak in two years, as surging Omicron cases threaten to upend China’s steadfast COVID-zero policies.

In Shenzhen, the country’s southern tech hub, authorities have placed 17.5 million people under stay-at-home orders for the next week"

Hang seng er ned er ned over 10% på 2 dager.

3 Likes

Var med båt i Murmansk for rundt syv år siden. Kan skrive under på at det var mye mye søppel og observere når det gjaldt militære fartøyer på seilasen innover.

Har vært over store deler av verden, men det greiene der borte tok kaka.

4 Likes

Hvordan i alle dager er det noen som skulle finne på å tro at vi nærmer oss en løsning ?

Ikke vet jeg. Bare ser hva som skjer i markedet.

Det er snakk om at de må åpne opp for mer borring, blant annet i Venezuela

Helt enig! Sykt å se i virkeligheten. Kanskje ikke tiden for å dra dit nå, men vil anbefale eventyrlystne å ta en tur inn den bukta i fredstid.

Så absolutt.

Husker spesielt godt at rundt midnatt når folk hadde lagt seg brant de mest sa synlig spillolje fra noen oppankrede båter ute på fjorden, mye svart røyk som la seg som et teppe over havna når en skulle kose seg med kaffe og midnattssol.

Var en del oppi byn på kveldene og må si jeg likte Murmansk veldig godt. Satt på en bar plutselig kom det en russer bort med en hel flaske vodka. Han tok en shot med oss og gikk tilbake til sin plass. Det var slett ikke unormalt at utlendinger fikk en flaske vodka på den baren, så gjestfriheten var på topp.

2 Likes

Overraskende lite oppmerksomhet i tråden viet dette for to dager siden.

At begge sider av forhandlingsbordet gir sammenfallende signaler er typisk “late-stage” av forhandlinger.

4 Likes

Hej Norge

Ukrainerne bliver ved med at destruerer Russisk materiel
Mest bemærkelsesværdigt værdigt er Kampfly og Kamphelikopter.

Dansken

2 Likes

La oss inderlig håpe at det virkelig eksisterer en reell mulighet for det. Men det angripes og bombes på full styrke fortsatt slik jeg oppfatter det

2 Likes

Med 95% av sine operasjonelle styrker engasjert i Ukraina, synes sannsynligheten særdeles liten for at wladolf putler skal kunne få gjort noe som helst med Kyiv.
De bruker enormt med ressurser for å klore seg litt fremover og de vil neppe klare konsentrere nok styrker (og ammo) til annet enn å bedrive terrorbombing av byen.

Så fremt det ikke blir kollaps i sør-øst nærmer det seg drømmesituasjon for Ukrainsk geriljakrig i de bakre russiske rekker.

Dette har ikke putler råd til i lengden…

9 Likes

Stoltenberg snakker nå. Styrke posisjoneringen i øst Europa i tiden som kommer
“With more pre positioned equipment”
Heftigere ordlag nå

1 Like

Kan anbefale Hans Petter Midtun sine daglie oppsumeringer. Han var tidligere Norsk forsvarsattache i Ukraina og lager gode oppsummeringer som kommer midt på dagen ca hver dag.

Fra gårsdagen.

War in Ukraine, Day 19: Russian attempts to capture Mariupol unsuccessful, Kyiv offensive stalls | Euromaidan Press

6 Likes

Christo Grozev virker ikke selv spesielt optimistisk i tråden du deler.
Jeg håper selvfølgelig du har rett, men har hele tiden i bakhodet at “narrespill” også er et element i hybrid krigsførring.

Jeg er overbevist om at Stoltenberg gjør en god jobb i NATO, men når jeg hører ham svare på spørsmål og snakke uten manus så bare håper jeg at han fortest mulig kan bli riksbanksjef. :joy:

5 Likes

Om det er dager eller uker som gjenstår er umulig å si, men en fremforhandlet våpenhvile og påfølgende fredsavtale er eneste vei ut.

Min oppfatning er at Putin må erklære “seier” innen relativt kort tid. En hengemyr vil aldri kunne pakkes inn som en seier, uansett hvor statskontrollerte russiske medier er. Sanksjonene svir voldsomt. Totalt sett er maktgrunnlaget til Kreml tuet om krigen pågår særlig mye lenger.

Det er sammenfallende interesser for partene: avslutning av langvarig borgerkrig i øst, opphør av jævelskap og død, samt en sikkerhetspolitisk avklaring (nøytralitet eller ikke).

Edit:

Som enkelte linker tyder på, så er det nok dårlig stemning i FSB om dagen. Deres beslutningsgrunnlag som lå til grunn for valget av invasjon må ha vært fullstendig på trynet. Om ikke neste exit-rampe tas snart, så kan det være for sent. Putin ser dette om ikke det har rablet fullstendig.

6 Likes

https://odessa-journal.com/bellingcat-investigator-claims-panic-in-kremlin-and-names-two-scenarios-for-putin/

There will be no quick exit, so it is important to understand what is happening inside the Kremlin’s elite, the special services, which have now accepted and understood that it has been proven that” plan A “has failed. There is a standby mode. Changes are daily, which do not indicate a new strategy

3 Likes