Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Nei det er helt klart

Ukraine and Russia
2014 Russian annexation of Crimea

In 2014, after Russia annexed Crimea and was engaged in a conflict with Ukraine over its eastern parts, Macgregor appeared on Russian state-owned network RT where he called for the annexation of the Donbas and said residents of the region “are in fact Russians, not Ukrainians, and at the same time, you have Ukrainians in the west and in the north, who are not Russians.”[19][34]

2022 Russian invasion of Ukraine

After Russia’s invasion of Ukraine in February 2022, Macgregor appeared on three Fox News programs to speak in support of Russia’s actions. Russian state television broadcast excerpts of Macgregor’s appearances, which included a characterization of Ukrainian president Volodymyr Zelenskyy as a “puppet,” that Russian forces had been “too gentle” in the early days of the invasion and that Russian president Vladimir Putin was being “demonized” by the United States and NATO. Macgregor said he believed Russia should be allowed to seize whatever parts of Ukraine it wanted. After one of his appearances, Macgregor’s comments were characterized by veteran Fox News Pentagon correspondent Jennifer Griffin as “appeasement” and that he was being an “apologist” for Putin. After Griffin’s remarks, Tucker Carlson — who hosted Macgregor on two successive nights — remarked, “Unlike many of the so-called reporters you see on television, he is not acting secretly as a flack for Lloyd Austin at the Pentagon. No, Doug Macgregor is an honest man.” Trey Gowdy, another Fox News host who interviewed Macgregor, said his viewpoint was “stunning and disappointing.”[35][36][37][38] U.S. representative Liz Cheney said of Macgregor “This is the Putin wing of the GOP.”[39]

6 Likes

Må jo være falsk flagg op, for å tvinge dem med i krigen.

2 Likes

Det er en mulighet. En annen er sabotører som ønsker å lage kvalm / eskalere situasjonen. Begge alternartiver er no good og med samme utfall (hva enn det måtte bli).

Edit:

Lov å håpe. At det smeller bomber på tvers av Hviterussland virker ved første øyekast til å være litt for “spicy” til å være sant.

4 Likes

Se klippet! De 20 første minuttene har du tid til :blush:

2 Likes

Det er ikke oppsummeringen, men påstanden. Antall generaler som uttaler seg i ulike medier på daglig basis er ikke få og sånn sett blir vedkommende kun en i mengden. Bare vissheten om at krig i urbane områder krever at russerne overgår de ukrainske styrkene med fem-gangeren gjør at jeg sliter med å ta så bastante påstander på alvor. Men du må gjerne komme med tunge argumenter hentet fra videoen.

Man trenger ikke være enig i alt, men det er klart det er interessante poenger. Merket meg spesielt det skumle med at flere og flere Washington bare vil ha action og at USA bare skal knuse Russland. At det er Biden som står i mot og prøver å tenke litt klokt. Det mangler ikke på press der nå

5 Likes

Du er på villspor. Det er utrolig usannsynlig at veien til fullskala atomkrig skjer ved at Putin en dag tenker “Nei nå gidder jeg ikke mer av dette” og trykker på en rød knapp, og alle missiler sendes ut helt uten at noen andre skulle gripe inn.

En diktator finner mening med livet så lenge han har makt, dvs om han fortsatt har makten over egen befolkning vil han ha noe å leve for. Om Russland til slutt må trekke seg ut uten å få noe særlig igjen for krigen vil han nok bli enda mer hatefull og innstilt på å planlegge hevn, derfor går alarmen i NATO og ellers i Europa nå mtp opprusting.

En direkte konflikt mellom Russland og NATO er noe helt annet. Der går heller ikke veien til full utslettelse direkte, men ved en ganske sannsynlig eskalering via taktiske atomvåpen helt til det løper løpsk av seg selv. I en slik situasjon (hvis NATO er den som initierer konflikt slik som du ønsker) er det mindre sannsynlig at andre i kretsen rundt Putin kommer til å stanse galskapen.

9 Likes

Passet ikke narrativet ditt nei. Du virker ikke som en som det er verdt å prøve å overbevise, basert på det du skriver, så jeg står over.

Men kan anbefale å se siden fra flere sider/ kanaler og prøve å gjøre opp din egen mening, dvs. ikke sluke alt vestlig media skriver.

Så får vi se hvem som får rett, håper jeg tar feil, dvs. at Russland ikke vinner.

2 Likes

“Presset” er ikke-eksisterende med tanke på direkte involvering, men det finnes enkelte republikanere som prøver å skape et politisk poeng ut av jagerflyene fra Polen. Sånn forøvrig er det mitt klare inntrykk at begge leire er samkjørt hva de større linjene angår.

Fy faen, hvordan er det mulig å treffe spikeren så klokkereint på hodet, så lang tid i forveien? Sammenlign det intervjuet med uttalelsene fra f.eks. Tormod Heier i februar 22.

Ukrainerne vet akkurat hva de må få i en fredsavtale. Vesten må bare shippe våpen og penger til de vinner.

1 Like

Sikkert bare Kadyrov som lager ny Tik-Tok.

Skal være annonserte øvelser.

2 Likes

1 Like

Vel.

6 Likes

Du glemte den viktige detaljen.

image

8 Likes

Smått ironisk at du går i den samme forutinntatte fellen som undertegnede blir beskyldt for. Ser mer Fox News enn CNN fra sofaen, nettopp fordi uenighet trigger nysgjerrigheten. Hadde et håp om at du skulle trekke de store linjene om hvorfor Ukraina taper krigen. Basert på påstandene i videoen. Kall det gjerne kveldslig latskap. Men du er mer opptatt av å sette meg i bås. Som er null stress :+1:

4 Likes

Russland tømmer alle lagre rundt i landet for militært utstyr.

1 Like

Det jeg faktisk sier er at atomkrig er usannsynlig. Uansett om Russland angripes økonomisk eller militært.

Og det er heller ikke slik at Russland ville blitt angrepet uten grunn. Krigsforbrytelsene de begår er helt ubegripelige.

Og selv om folket i Russland i stor grad velger å ikke tro på at Russland driver med folkemord, så vet både Putin og militære ledere det.

Faktum her er at OM Putin er gal, så kan det å få hår i suppen føre til atomkrig.
Men, siden jeg er rimelig sikker på at han ikke er gal, bare stormannsgal, så vil han rasle med atomvåpnene, noe som ikke vil falle i god jord hos den jevne russer, som nok er like bekymret for atomkrig som en del av dere er, og det vil forhåpentligvis ende i opptøyer og kupp.

1 Like